Lugnande vid Tävling?

Sv: Lugnande vid Tävling?

Kanske inte ska hålla på med hoppning om det inte fungerar utan lugnande? :idea:

det finns massor av omständigheter kring såna här hästar. Kan vara saker som helt enkelt inte går att förändra förutom med lugnande.

EDIT: Tänk på alla de hästar som omöjligt kan bli klippta utan pleg exempelvis, och det spelaar ingen roll hur mycket man tränar och tränar och försöker vänja dem :p ? Då kan lugnande vara bra att ha.

Gäller inte fodertillskott. Sist jag kollade fanns fortvarande inga naturläkemedel registrerade för häst.
PL

Gäller inte fodertillskott. Sist jag kollade fanns fortvarande inga naturläkemedel registrerade för häst.
PL

Nej, fast samtidigt, iaf det svar jag fick när jag frågade om just örtpreparat, var att det inte finns någon 'utskriven' karens, men allt som ger (positiv) påverkan är det minst 96 h på 'egentligen', samtidigt så syns det ju inte på några dopingprov.

Och så flaggade de lite för att en örtblandning som är valerianafri t ex, kan innehålla spår av valeriana, och det är på 'eget ansvar' man använder den, visar det spår av valeriana vid ett dopingprov så får man stå sitt kast. (Dvs andemeningen var - använt inte sådant som inte är registrerat/finns fastställd karens på).

det finns massor av omständigheter kring såna här hästar. Kan vara saker som helt enkelt inte går att förändra förutom med lugnande.

EDIT: Tänk på alla de hästar som omöjligt kan bli klippta utan pleg exempelvis, och det spelaar ingen roll hur mycket man tränar och tränar och försöker vänja dem :p ? Då kan lugnande vara bra att ha.

:bow: :bow: :bow:

Nu är det så att ag har en häst som blir väldigt het vid hoppning, Han hinner inte få upp benen i tid o i Kombinationerna blir det bara plockepinn av det andra hindret eftersom han får upp sån fart imellan de två hinderna :crazy:

Så nu till saken. Innan idag när jag var o hopptränade så var han som vanligt o det blir väldigt jobbigt o irreterande att rida honom (Var nära att ge upp) Men så i slutet av lektionen så sa min tränare att det finns lugnande medel som är godkännt för tävling och han tyckte jag skulle testa det.

Någon som har erfarenhet av sånt Lugnande?
Vet någon vad det heter?
Vad kan det bli för "Bieffekter"?

När jag skulle börja rida distans för några år sedan var jag rädd att min häst skulle få spunk eller något(hon var rätt het när det var mycket hästar i rörelse runt omkring) då fick jag tips om någonting som heter "Equi Calm" som jag köpte på lantmännen tror jag? Det är en flaska med flytande innehåll som man skall börja ge minst 7 dagar före tävling i maten. Står på att det inte är dopingpreparat! Innehåller B-vitamin, Magnesium och någonting annat....
Jag använde det men jag vet inte om det hade effekt på hästen eller om det fungerade därför att jag förväntade mig att hon skulle sköta sig ;) ?

Det var ialla fall inte så dyrt och kan kanske vara värt att prova? Det verkar ju inte innehålla något starkt eller farligt.. sen kan man ju efter ett par tävlingar testa utan, då kanske både ens egna och hästens nerver lugnat sig.. :D

Det är när du inte går tillbaka och klickar på TS inlägg när du ska svara, utan klickar på det inlägg som står sist i tråden - då ser det ut som om du svarar den som står sist i st f TS för att dens namn står på ditt inlägg (precis som det kommer att stå "Lugnande vid Tävling? av Findy Lee" på mitt svar nu)
Man ska skriva knapplån eller Kl för att alla ska förstå att du faktiskt svarar TS och inte föregående talare

Har själv precis fattat vad det är :idea:

.....å jag som trodde *kl* var att man var inloggad på någon annans namn eller liknande :o ! Funderade på varför de inte skaffade sig en egen inloggning så de slapp låna hela tiden.. :p
:rofl:

96 h karens om man ska vara petig, och är det valeriana i dem har du längre karens. Rent generellt så allt som påverkar hästen är det minst 96 h på, och allt som inte finns med i Fass, alla naturläkemedel etc, är det 96 h på. Sen är just örtblandningar en slamkrypare, men ska du vara säker ska du ha 96 h karens.

Nu är det Elitryttare som använder Tryptovit och någon i samband med lastning och även just när man tävlar borta vidare finns Tryptofan i vanlig mat ?

Jag undrar vad du har för belägg med 96 timmars karens på ett tillskott som rekomenderas av vetrinärer och Vetrinärstaioner till hästarna .

Har alla dom fel och Alexandra W rätt:o

Ska ta upp detta med min vetrinär igen i veckan men vill gärna ha reda på vad du grundar ditt påstående på mer än på 96 timmars karens !
Där det står att Tryptofan ger 96 timmar karens ..

Mvh Miaa

Nu är det Elitryttare som använder Tryptovit och någon i samband med lastning och även just när man tävlar borta vidare finns Tryptofan i vanlig mat ?

Jag undrar vad du har för belägg med 96 timmars karens på ett tillskott som rekomenderas av vetrinärer och Vetrinärstaioner till hästarna .

Har alla dom fel och Alexandra W rätt:o

Ska ta upp detta med min vetrinär igen i veckan men vill gärna ha reda på vad du grundar ditt påstående på mer än på 96 timmars karens !
Där det står att Tryptofan ger 96 timmar karens ..

Mvh Miaa

Som sagt, Tryptofan var först ingen karens på, sen hade de 96 h, men sen har jag inte kikat, precis som jag skrev,f örr var det karens. Kikat nu igen igår, och det tycks vara borttaget igen. (Ang kroppsegna substanser btw finns det ju gränsvärden för en del av dem). Men vet att de en period hade karens å tryptofan, kompisen fick sluta ge av den anledningen att de plötsligt drog till med karens, men nu är den borta.

ANg 96 h så läs svaret till PL, det jag fått när jag frågade, jag har ju en av hästarna på örtblandning och ville veta vad som gällde då det var luddigt som attans om man försökte läsa karenstidslistan. Och svaret jag fick var att ska man vara petig och helt säkert är det 96 h på allt som ger effekt, men att det samtidigt inte syns på dopingprov/letas efter. (Dvs i översättning så är det i praktiken nu riskfritt). Men däremot vara medveten om att ger man icke kontrollerade tillskott/etc finns risken att du får med annat/spår av annat som är dopingklassat. Typ om en örtblandning görs med och utan valeriana, så kan den gjorts i samma maskin och den valerianafria innehålla spår av valeriana.

Apropå lugnande/dämpande tillskott btw så mind am fick Temperamend från Hilons, fungerade alldeles ypperligt, dock gav jag varianten MED valeriana, finns en utan med. En annan örtblandning fungerade dock inte alls, så man får prova sig fram lite.

om min häst var tvungen att bli drogad för att jag ska kunna klippa den då hade jag inte gjort det. Anser fortfarande att nåt är fel om man måste droga hästen för att kunna hoppa. Allt till vilket pris som helst eller?

om min häst var tvungen att bli drogad för att jag ska kunna klippa den då hade jag inte gjort det. Anser fortfarande att nåt är fel om man måste droga hästen för att kunna hoppa. Allt till vilket pris som helst eller?

Jag vet många som drogar hästen för att den ska kunna klippas. Men för dem är det nödvändigt om de nu ska kunna träna lite hårdare pass på vintern där hästen blir svettig så att den torkar snabbare och inte behöver stå inne X antal timmar.
Vad skulle kunna va fel om man måste droga för att kunna hoppa? Är det fel att hoppa om hästen älskar det? Att dem vill så mycket att det är därför dem inte kan ta det lite lugnt? Är det inte bättre då att ge dem nåt fodertillskott med lugnande inverkan istället för att dom ska stressa upp sej så mkt som dem gör?:mad:

Jag vet många som drogar hästen för att den ska kunna klippas. Men för dem är det nödvändigt om de nu ska kunna träna lite hårdare pass på vintern där hästen blir svettig så att den torkar snabbare och inte behöver stå inne X antal timmar.
Vad skulle kunna va fel om man måste droga för att kunna hoppa? Är det fel att hoppa om hästen älskar det? Att dem vill så mycket att det är därför dem inte kan ta det lite lugnt? Är det inte bättre då att ge dem nåt fodertillskott med lugnande inverkan istället för att dom ska stressa upp sej så mkt som dem gör?:mad:

finns många heta hopphästar men man kan ju undra hur hästen egentligen beter sig om man vill droga den låter ganska stört. Eller lätta vägen ut kanske istället för att ha en bra tränare och träna hästen...tycker inte det låter sunt om hästen kraschar genom hinder osv...
Man brukar ju ha täcken så man slipper klippa och därmed slipper droga hästen för sitt eget intresse:crazy:

finns många heta hopphästar men man kan ju undra hur hästen egentligen beter sig om man vill droga den låter ganska stört. Eller lätta vägen ut kanske istället för att ha en bra tränare och träna hästen...tycker inte det låter sunt om hästen kraschar genom hinder osv...
Man brukar ju ha täcken så man slipper klippa och därmed slipper droga hästen för sitt eget intresse:crazy:

Jag har en skitbra tränare och det kvittar om jag så tränat 2tim varje dag så är han likadan ändå. Så jag lättar inte min utväg för jag har kämpat o kämpat men snart ger jag upp. Så funkar inte magnesiumet (Stavning?) Så ger jag upp. Jag orkar inte helt enkelt. men det vore synd för när han väl tar det lite lugnt så hoppar han som tusan o han älskar det.
Men om hästen är rätt så svettig efter en Hopp/dressyr träning, Ska den då behöva vara blöt i flera timmar och ha hundra svettäcken bara för att du är så :devil:-envis med att man ska ju inte behöva droga hästen för att klippa den? Då är det väl bättre att droga den få den klippt och sen torrar den på ca 1timme sen kan du lägga på ett tjockt varmt vintertäcke?

jag mena inte så jag menar att man brukar ju täcka hästen så den inte får nån vinterpäls. jag slipper klippa mina dem får ingen päls alls:idea: förutom en men hon funkar å klippa utan att droga bara i me lite bomull å luva

Jag hade samma problem med min häst. Han kunde lätt tävlas i dressyr lätt klass med placeringar, så det var inget fel på lydigheten i dressyr. Och hade jag velat hade jag kunnat rida msv dressyr också, enligt dressyrnissar var han ett svårklassämne i dressyr.

Hans rusande i hoppning ledde ju förutom fysiskt slitage på min kropp (han verkade inte få några men av att vi fick tjafsa så) till att distanserna stämde skitdåligt! Och efter att i alla år ofta varit kamikaze och hoppat ur de mest konstiga situationer så började han med åren i stället stanna när han kom fel. Vilket ju var ofta, hur och med vad man än försökte så skulle han ju rusa!

Med min skickliga tränare så fungerade hoppningen, men han försökte oftast finta henne också, men hon är ju så skicklig att hon kunde det jag inte kan, dvs förekomma och hindra honom att finta ryttaren.
Enligt min tränare var min häst en mkt "otacksam" häst att rida för mig, spelade ingen roll hur mkt arbete och slit jag la ner, han vägrade ju ställa upp ett uns.
Jag har haft honom sedan han var 1 år, nu är han 14, så jag har inte gett upp lätt.

Nu har jag gett upp honom, han har ny ägare och jag har köpt en annan häst!
Vill givetvis inte säga till dig att ge upp med din häst och sälja den, men jag vill säga att OM du en dag upptäcker att det faktiskt inte är kul att rida din häst, du och hästen har inte samma "mål", då ska du inte tveka att byta ut din häst! Det ska inte bara vara jobbigt och tråkigt att ha häst, så var det för mig de sista åren!
Min fd häst går nu som dressyrhäst till en tjej 50+ som har som mål att starta dressyr ngn gång, och hon är helnöjd med den enligt henne välridna dressyrhästen.
Och jag som på slutet gav upp hoppning har nu köpt mig en häst jag kan hoppa med.
Alla nöjda och glada! ;)

Ja men då måste man täcka dem långt innan jag vill göra det och med ett riktigt tjockt täcke. Så vill inte jag göra. Men nu har jag som tur är inte nån häst man måste droga för att klippa.

tack för svaret :)

Men nu ä det inte min häst utan mammas. Men mammahar haft honom sen han var avvand i nu e han me 14 :p Men det är meningen han ska säljas till sommaren. Men då måste man ju hitta rätt ryttare då han e väldigt pigg i vanliga fall också men inte så som han är vid hoppningen.

Lycka till med försäljningen!

Min häst har många fixa ideer, vilka har kommit med åren, han var som unghäst väldigt okomplicerad (borträknat hoppningen). Jag trodde som dig att det skulle bli svårt att hitta ngn som kunde klara av honom helt. För en riktigt proffsig tävlingsryttare är ju inte intresserad av min häst som är 14 år och bara gått 1,20 med enstaka placering!

Min häst var en sådan som var tvärt emot mina andra hästar jag haft. De andra har gått med på ridskolan när jag haft lektioner, i stort sett vem som helst med lite ridvana och sunt förnuft kunde rida och sköta dem om jag var bortrest.

Men denna häst kunde man i de flesta lägen inte slappna av helt med! Vare sig i hantering eller ridning. Dessutom har han extremt lätt för att jaga upp sig, och jagar han upp sig, då är han i det närmaste okontrollerbar även för mig som ridit i många år!
Han är absolut inte elak, skulle tex aldrig försöka sparka ngn, man kunde krypa mellan benen på honom. Men ställde man krav, då skulle han oftast "svara", jag bedömer att han är mkt tuff i temperamentet. Tex började han nu på slutet med att inte gå att leda in från hagen när ngn annan än jag tog honom! Han har i flera år gått som en hund när vem som helst lett honom! Som värst ledde detta tjafs till att han klämde armen på en tjej så den höll på att gå av när han valde att vräka sig över henne och in i boxen i stället för att vänta tills hon öppnat dörren helt! Ngt han från han var 1 år vet att han inte får göra, och aldrig heller gjort!

Likaså så var en annan fix idé han började med senaste året att så fort vi skulle rida ut, då skulle han lämna stallplanen i galopp! :confused:
Jag klev upp och la till skänkeln, hästen for iväg i galopp! Givetvis vill jag då stanna, så jag förhåller. Han blir skitarg, sedan far vi runt som idioter på stallplanen ett par minuter!
Satt jag upp på samma ställe och skrittade iväg mot ridhuset i andra änden på gården i stället = inga problem.

Så med allt det i bagaget kände jag att vem i herrans namn ska palla med honom?! :crazy: Jag gjorde mig ju av med honom för att jag tröttnat på allt tjafs, jag ville ha roligt som hästägare igen!
Men hon som nu äger honom är inte alls ngn proffsryttare, hon är en hobbyryttare som dessutom haft riduppehåll i flera år!
Men han fungerar hos henne, hon är förtjust och nöjd!

Så med det vill jag säga att ni kan säkert hitta ngn som passar er häst också! Ibland reder det upp sig mkt lättare än man tror!

Herregud det är väll skillnad och droga och droga :confused:

Hon drogar inte hästen i den bemärkelsen att den blir slö och hoppar lugnare för det eller inte vet var den har benen eller sinneslö :eek: :cool:

Att ge Tryptovit är inte att droga ,,,,vem vet det kanske är en *brist* på pållens eget intag Tryptofan eller så att säga sin egen Serotenhalt som den har fel på ???

Därav kan Tryptofanen gå in och hjälpa pållen att bli lugnare och mer harmonisk .
;Men kalla det droga njaaaa .

Mvh Mia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka! :D Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
298
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
621
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka