Lugnande vid Tävling?

Sv: Lugnande vid Tävling?

Kanske inte ska hålla på med hoppning om det inte fungerar utan lugnande?
Vad jag ochså tänkte på. Varför utsätta hästen för något som den uppenbarligen inte passar för. Kanske bättre att sälja till dressyrintresserad och köpa en som passar för hoppning.
Men man kan prova att låta hästen gå ute dygnet om. Det gör många hästar lugnare eftersom det är uttröttande.
Min kompis skaffade en häst som är gudomlig som dressyrhäst.......i ridhuset. Hon ville även kunna rida ut. Det var förenat med livsfara, då hästen stod mer på bakbenen och kastade sig hit och dit och fnyste för varje blad som virvlade lite. Nå -hon grusade upp en liten hage och slog upp ett rejält vindskydd, och där går han hela natten. Kommer in på morgonen får äta kraftfoder och ut i en annan. Nu är han en helt annan häst.
gulan

En tjej i stallet har en häst som beter sig precis som din vid hoppning men i dressyren är hon trögast av de trögaste.
Hästen får förnärvarande nästan inget kraftfoder alls och nu har ägaren hört från två håll att vissa hästar kan bli hispiga av för lite kraftfoder :eek: så nu ska hon öka kraftfodergivan rejält.
Vad tror ni om det?

Det låter ganska osannolikt.

Hästar kan bli hispiga av för lite foder, ja. Men då handlar det nästan alltid om för lite grovfoder, inte kraftfoder.

Hästar som får för lite grovfoder får aldrig tugga sig mätta, de går med tom mage, få kanske magsår och mår allmänt dåligt. Klart uppstressande...:crazy:

Stress kan ju även såklart bero på obalans i kroppen, som kan bero på obalans i foderstaten. Det kan kanske avhjälpas med en högre kraftfodergiva om kraftfodret kan tillgodose det behov som brister, men att säga så generellt låter lite farligt...

Till vår ponny hade vi (ibland) ett medel från Biofarmab som heter Equi-Calm. Det finns att köpa i vanliga ridsportsbutiker och är fullt tillåtet att använda på tävling. Eftersom det är tillåtet har det ju ingen supereffekt, men vi tyckte iallafall att det tog av den värsta "toppen" på ponnyn som kan vara väldigt hispig.

Värt att prova!

Lycka till!

Jag har också funderatr lite på detdär med magnesium. Min häst är väldigt trevlig och så, men han har en tendens att stressa upp sig, och energi finns så det räcker til lflrea hästar. fick rådet att köpa magnesium. Men, tänk om man ty överdoserar hästen med Vitaminer som han egentligen inte vbehöver. Just nu får ½ kg Krafftmüsli (håller på att vänja honom), 2kg kornkross och 13 kg hösil. + 1l betfor 1dl olja och miner blå. foderstaten har jag kollat hos krafft, men då pratade vi inte om magnesiumet.
är lite sugen på at prova, men jag vill juinte att han dska må dåligt lixom :crazy:

Det är ju bara att kolla upp magnesiumhalten i alla fodersorter du ger, inkl höet såklart, och räkna ihop dem och jämföra med hästens behov.

tanken slog mig oxå... vi får ju förutsätta att han springer så för att han tycker det är så kul och inte för att han förknippar hoppning med obehag, så då är det väl bara att betsla upp honom och lydnadshoppa tills han lyssnar. att droga ner hästen tycker jag verkar vara en extremt dålig lösning!

*kl*

Jag har inga erfarenheter av detta med magnesium.
Men jag kommer att få det i helgen. Då skall jag sko en nervös drulle som jag hade att göra i tre och en halv timme med att få på framskor sist. Nu har ägarna börjat ge honom magnesium dom säger att han är mycket lugnare. Det skall bli mycket intressant att se om det ger någon effekt.

Nu är det så att ag har en häst som blir väldigt het vid hoppning, Han hinner inte få upp benen i tid o i Kombinationerna blir det bara plockepinn av det andra hindret eftersom han får upp sån fart imellan de två hinderna :crazy:

Så nu till saken. Innan idag när jag var o hopptränade så var han som vanligt o det blir väldigt jobbigt o irreterande att rida honom (Var nära att ge upp) Men så i slutet av lektionen så sa min tränare att det finns lugnande medel som är godkännt för tävling och han tyckte jag skulle testa det.

Någon som har erfarenhet av sånt Lugnande?
Vet någon vad det heter?
Vad kan det bli för "Bieffekter"?

Nu kommer folk tycka att jag hoppar på dem men jag tycker man ska fundera på om det är så lämpligt att utsätta sin häst för de situationer den blir så pass nervös/het av.
Har man en häst man vill använda i hoppning anser jag inte att den passar om man ska behöva proppa i den örter & andra lugnande preparat bara för att få den mer lugn, då bör man se sig om efter en annan, lämpligare häst.
Jag tycker ni ska träna upp en ev rutin istället, vänja hästen vid att hoppa mkt & då kanske den slutar stressa, om inte annat kanske man får sälja en olämplig häst & köpa en annan.
Just i vissa situationer, om hästen är nervös vid lastning, skoning osv kan det vara en lösning, men inte om det är meningen att man ska ha den som tävlingshäst & alltid utsätta den för detta.En hopphäst hoppas ju rätt mkt som sagt.

Dotterns ponny är likadan och vi funderade i samma banor för ca tre år sedan, att droga honom. Sen hittade vi två tränare som passade honom jättebra. På vårarna kan han knappt komma över cavalettibommarna, dom måste tas i galopp... Han stressar upp sig jättelätt: mörkrädd på vintern, spänner sig när det är kallt mm. Med mycket träning typ rida dressyr "bredvid" bommar och hinder och ta ett språng när han minst anar det och sen rida dressyr, hoppa några hinder och så fort han stressar upp sig gå ner på en volt igen så tävlas han och har tom tagit några rosetter på sensomrarna de senaste åren. Dock endast klubbtävlingar/lokala tävlingar. Så ge inte upp!

Eftersom hästen blir såpass uppstressad att du överväger lugnande medel så kanske det helt enkelt inte är någon hopphäst. Satsa på dressyren istället, det verkade ju som att han trivdes bättre med det?

Vad menas med knapplån?:confused:

Det är när du inte går tillbaka och klickar på TS inlägg när du ska svara, utan klickar på det inlägg som står sist i tråden - då ser det ut som om du svarar den som står sist i st f TS för att dens namn står på ditt inlägg (precis som det kommer att stå "Lugnande vid Tävling? av Findy Lee" på mitt svar nu)
Man ska skriva knapplån eller Kl för att alla ska förstå att du faktiskt svarar TS och inte föregående talare

Har själv precis fattat vad det är :idea:

Det är när du inte går tillbaka och klickar på TS inlägg när du ska svara, utan klickar på det inlägg som står sist i tråden - då ser det ut som om du svarar den som står sist i st f TS för att dens namn står på ditt inlägg (precis som det kommer att stå "Lugnande vid Tävling? av Findy Lee" på mitt svar nu)
Man ska skriva knapplån eller Kl för att alla ska förstå att du faktiskt svarar TS och inte föregående talare

Har själv precis fattat vad det är :idea:

Tack så mycket! Tyckte dock att det i det här fallet var ganska tydligt vem jag skrev till... :confused: jaja..:bump:

jag var hos verinären för 2 år sedan (jag skulle köpa en het ponny) å då så sa han att jag skulle ge henne tryptovit, det skulle va lugnande, jag köpte en burk, men har faktiskt aldrig gett henne det då hon blev bättre när jag köpte henne....:smirk:
Såhär står det på burken: Tryptovit har en lugnande effekt på nervösa, stressade och heta hästar.
Tryptovit kan ges dagligen för att erhålla en mer avslappnad och lätthanterlig häst.
Tryptovit innrehåller den livsnödvändiga aminosyran tryptofan kombinerat med vitamin E och vitamin B1.

Vetrinären sa att det var godkänt att andvända. :)

Stämmer detta kan man be sin vetrinär beställa hem Tryptovit vilket innehåller Tryptofan vilket har en lugnande effekt skall även användas av *vissa* kändishästar :cool:
Kan även användas vid lastning ett par dagar innan ;)

Mvh Mia

Senast ändrad:

oh, jag har en häst som är lite galen ibland. han studsar mycket och tycker ibland att hela livet ska äta upp honom.
inför att jag skulle byta stall (och ville överleva) så tipsade en vän mig om att ge HONOM en örtblandning som är till för ston med lite bökig brunstcykel. Vanligtvis så kör han upp huvudet och går och piper och är livrädd för det mesta. Det tog tre dagar sedan så vände det och han blev en helt ny häst :love: :angel:
Vi var ute och red bland villorna och han gick som om han gått där hela livet. Sedan red vi raka vägen till nya stallet och han gick in i sin nya box och ställde sig som om han åter igen vart där hela livet. Jag hade räknat med att han skulle vara helt spattig och jävlig. Men där stod han så snällt och tittade och lät mig gå iväg och hämta hö och han var jätte lydig och snäll. Jag trodde på riktigt att han var sjuk :angel: Men det var örterna som gjorde susen!
Huruvida de är godkända för tävling vet jag inte, men jag har svårt att tro att de inte skulle vara det. Har inte namnet i skallen på dem, men om du är intresserad så är det bara PMa och be mig kolla så fixar jag det. Jag säger bara, min valack har blivit helt underbar, jag har dessutom gett han lite extra magnesium när han började pilla bort örterna i maten. Det är nämligen nån ört där som smakar välldigt mycket (går tydligen att beställa och välja bort den) och han har börjat sortera bort örterna. Men det har funkat fiiin fiiint med örterna och det har varit jätte skönt att få lite lov från allt stress från hans sida, och det måste ju så klart vara skönt för honom också.

Huruvida de är godkända för tävling vet jag inte, men jag har svårt att tro att de inte skulle vara det. Har inte namnet i skallen på dem, men om du är intresserad så är det bara PMa och be mig kolla så fixar jag det. .

96 h karens om man ska vara petig, och är det valeriana i dem har du längre karens. Rent generellt så allt som påverkar hästen är det minst 96 h på, och allt som inte finns med i Fass, alla naturläkemedel etc, är det 96 h på. Sen är just örtblandningar en slamkrypare, men ska du vara säker ska du ha 96 h karens.

Jag såg det när jag var inne på ATG i Karlstad, satt en lapp om det precis bredvid receptionen. Pröva att ringa någon ATG-klinik och berätta vad du söker så kan de säkert hjälp dig! :)

Som många andra anser ju jag att det brister någon annanstans om hästen aldrig kan bete sig i hoppningen. Skulle det vara så att den var lugn på träning och ett monster på tävling är det ju en helt annan sak.
Nåväl. Det finns iaf ett preparat som heter Good as Gold. Det är godkänt för tävling, och har ingen karenstid, om inte jag minns fel. Det kan fungera med varierande resultat från häst till häst, själv har jag aldrig använt det på mina hästar, men varit mycket i kontakt med hästar som gått med det. Mina erfarenheter är iaf goda, man märker inte stor skillnad, utan det är mest det att koncentrationsförmågan höjs.

Vad jag ochså tänkte på. Varför utsätta hästen för något som den uppenbarligen inte passar för. Kanske bättre att sälja till dressyrintresserad och köpa en som passar för hoppning.
Men man kan prova att låta hästen gå ute dygnet om. Det gör många hästar lugnare eftersom det är uttröttande.
Min kompis skaffade en häst som är gudomlig som dressyrhäst.......i ridhuset. Hon ville även kunna rida ut. Det var förenat med livsfara, då hästen stod mer på bakbenen och kastade sig hit och dit och fnyste för varje blad som virvlade lite. Nå -hon grusade upp en liten hage och slog upp ett rejält vindskydd, och där går han hela natten. Kommer in på morgonen får äta kraftfoder och ut i en annan. Nu är han en helt annan häst.
gulan

Ja men han är INTE elak är dum på något vis! Han är den snällaste häst jag mött. blir aldrig rädd förnågonting, bockar eller stegrar ALDRIG. Det e bara det att han vill så mkt att det blir fel. Man känner aldrig att man behöver pressa honom eller nåtsånt för han gör det jag ber honom om iaf. Och han hoppar kanon när han bara får upp benen i tid. Och han går redan ute på lösdrift och har alltid gjort och kommer själv in när han ska ha mat.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka! :D Det här med hoppning är ju bara så himla roligt! Och jag fattar inte varför jag inte har tänkt på...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
298
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
621
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka