lugnande till häst

miamiSwing

Trådstartare
nån som vet vad de kostar? när ja hämta hem henne vart hon pleggad för att ens kunna lasta henne. nu ska hon hem igen o fundera om man ska plegga henne då eller ska man försöka med andra metoder?

kom gärna med tips o råd..

Sv: lugnande till häst

får man ens ge lugnande om man inte är veterinär?

Oralt medel får man ge, injicering intravenöst får endast veterinär ge.

Hur ordnar man så att man får oralt lugnande att ge sin häst?

En av mina hästar är så fruktansvärt orolig vid skoning trots flera års kämpande med träning och en jättelugn och fin hovslagare.

Det börjar bli dyrt att ta ut distriktsvetrinären typ 8 mil enkelväg för att sedera hästen.

Hästen hade en mun-spruta (ni vet sån där "avmaskningsspruta") som hade en halv dos sedalin i sig som följde med när jag köpte honom, ett recept följde med på ett uttag till.

Men när jag skulle hämta ut det på apoteket så fick jag inte, för att det var en vetrinär söderut som hade skrivit receptet och inte någon här i örnsköldsvik.

Så vi har fått sko utan (med nästan livet som insats ibland.. :crazy:)
eller ta ut vetrinär som gett intravenöst = krångligt och dyrt.

Kan man ringa atg-kliniken och be att få ett recept på sån där munspruta med lugnande att ha hemma till skoning? :confused:

Jag har funderat ganska länge på att köpa ett medel från ett företag som säljer örtpreparat m.m

Det heter Equimins serenity calm down paste (preevent) och ges i sån där munspruta.

Det finns mer att läsa om det på equimins hemsida.

Vad tror ni om den? Någon som testat?
Får den hästen lugn eller är det att kasta pengarna i sjön?

Man ber en veterinär skriva recept.

Vilket preparat är att föredra?
Finns det olika sorter?

Varenda gång hästen har fått intravenöst så har man varit tvungen att ge 3 sprutor istället för 1 för att få godtagbar effekt,
finns det då något oralt medel som är effektivare än nåt annat?

Hästen är en islandshäst, om det har någon betydelse.

Jag tycker Sedalin fungerar bra. De blir lite lugnare, men inte helt sega och avtrubbade. Be en veterinär skriva ut till dig så att du har hemma.

Jag tycker att Sedalin fungerar bra. Fick det utskrivet till min förra häst som var svårskodd efter att han varit skadad och han blev tillräckligt avtrubbad för att inte krångla.

Tack för era svar :bow:

Hur mycket kostar det ungefär, och måste man ringa vetrinär inför varje skoning eller får man "lite till övers" så man kanske klarar sig några skoningar innan man måste ringa och be om nytt recept.

Det gamla receptet jag fick med var ju av nån knepigt anledning inte godkänt att hämta ut här så det slängdes ju på apoteket,
så det är därför jag inte vet vad det kostar att hämta ut det.

Det finns dels sedalin, det är dyrare/dos. Det är gel man ger i munnen, som en avmaskningsspruta. Sen Vetranquil, det är granulat (små korn) som man endera slammar med vatten och ger i munnen med spruta, eller blandar med fodret.

Samma verksamma beståndsdel i de två, vilket är samma som i pleg. MEN, av någon obegriplig anledning svarar vissa hästar bättre på sedalin än vetranquil, och vice versa. Så fungerar inte det ena kan man prova det andra.

En sedalinspruta går lös på ca 250 kr när jag köper direkt via klinik. En burk Vetranquil gav jag 211,50 kr för sist, på apoteket mot recept. En burk räcker till många fler doser än en spruta.

Mitt förra sto svarade inte alls på vetranquil, och knappt på sedalin. Så som sagt, trots att det är 'same shit, different name' så kan effekten variera mellan preparaten.

Vet inte hur det är med sedalin då jag bara köpt via klinik, men Vetranquil ligger på licens, dvs du måste få tag på en veterinär som har licens, dvs rätt att skriva ut det. Alla har inte det.

Men Ester, när det gäller licenspreparat, där spelar väl apoteket roll? Eller gjorde förr? Vet att jag vid just licenspreparat behövt hämta ut på det apotek där 'licensen ligger' så att säga? Det är dock länge sen innan e-recept och grejer, och gällde då Interceptor. Men fick mitt recept i handen, och åkte till mitt vanliga apotek. Och fick tji, och fick höra att 'licensen ligger hos apotek X, du får åka dit'. 10 jävla mil åt fel håll, apoteket närmast kliniken.

Men som sagt, är många år sen nu, så kan ju ha ändrats. När jag hämtat ut licensprep nu har det varit via djurapoteket så..

Men när jag skulle hämta ut det på apoteket så fick jag inte, för att det var en vetrinär söderut som hade skrivit receptet och inte någon här i örnsköldsvik.
Stämmer inte. Däremot kan det bli svårt att ta ut ett recept som är skrivet på någon annans namn. Veterinärens jobbort spelar ingen som helst roll.

Så sa tanten på apoteket iaf.
Hästen vars namn står på receptet heter samma som när jag köpte honom :idea:

Nåt människonamn stod inte någonstans på receptet så jag kan liksom inte se varför jag inte fick hämta ut det i övik bara för att det skrevs ut i eskilstuna några veckor innan..

Tillägg:

Det här var förra sommaren/hösten, alltså 2007.
Och då kunde iaf jag hämta ut MINA (människorecept alltså) på vilket apotek som helst oavsett ort.

Det finns dels sedalin, det är dyrare/dos. Det är gel man ger i munnen, som en avmaskningsspruta. Sen Vetranquil, det är granulat (små korn) som man endera slammar med vatten och ger i munnen med spruta, eller blandar med fodret.

Samma verksamma beståndsdel i de två, vilket är samma som i pleg. MEN, av någon obegriplig anledning svarar vissa hästar bättre på sedalin än vetranquil, och vice versa. Så fungerar inte det ena kan man prova det andra.

En sedalinspruta går lös på ca 250 kr när jag köper direkt via klinik. En burk Vetranquil gav jag 211,50 kr för sist, på apoteket mot recept. En burk räcker till många fler doser än en spruta.

Mitt förra sto svarade inte alls på vetranquil, och knappt på sedalin. Så som sagt, trots att det är 'same shit, different name' så kan effekten variera mellan preparaten.

Vet inte hur det är med sedalin då jag bara köpt via klinik, men Vetranquil ligger på licens, dvs du måste få tag på en veterinär som har licens, dvs rätt att skriva ut det. Alla har inte det.

Är jag dum om jag tänker såhär;
Jag provar med att be att få sedalin först och frågar då i samma veva om det finns ngn på kliniken eller av distriktarna som har licens och om sedalin inte ger den effekt vi vill ha (lugn för skoning) så ber jag om vetranquil.

I långa loppet -om det inte blir lättare att sko - så vore det ju fördelaktigt för ekonomin och smidigheten att övergå till vetranquil så att man har mer hemma och dessutom billigare.

*kl*

Jag har en häst hemma som inte heller är helt lätt att verka hovarna på (typ helkört). Har frågat ett par distriktsveterinärer (varav en jobbat mest på klinik) om det finns något oralt lugnande, men båda har tittat i sin lilla FASSbok och inte hittat något. Frågat dem om Vetranquil men båda har sagt att det inte finns. Jag blir väldigt fundersam..

Har ni som fått Vetranquil och Sedalin utskrivet, var det av distriktare eller från klinik? Finns båda med i Fass fast med andra namn eller något? (eftersom veterinärerna inte hittar det).

Så sa tanten på apoteket iaf.
Hästen vars namn står på receptet heter samma som när jag köpte honom :idea:

Nåt människonamn stod inte någonstans på receptet så jag kan liksom inte se varför jag inte fick hämta ut det i övik bara för att det skrevs ut i eskilstuna några veckor innan..

Men du kan aldrig hämta ut ett recept utan mottagarnamn. Det är liksom inte "Brunte" som ska stå under fältet djurägare. Inte så konstigt att det inte går att hämta ut. Sa tanten på apoteket att det inte gick att hämta ut pga ort så har hon fel/hörde du fel. Däremot vill vissa apotekare att vetten ska ange var licensen finns och kan tjura ihop över en sån sak.

Både Vetranquil och Sedalin är licenspreparat. Den aktiva substansen är, precis som i Plegicil, acepromazin. Din veterinär kan enkelt söka licensen, det tar bara några dagar. Därefter är det fritt fram att skriva ut dessa prep.

Lika vettigt som att göra det bakvänt. Sedalin är också licensprep. Så spelar eg ingen roll vilket du börjar med att prova =) Möjligen då om det är lättare få tag på sedalin för dig, eller lättare få tag på vetranquil.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka