Det finns dels sedalin, det är dyrare/dos. Det är gel man ger i munnen, som en avmaskningsspruta. Sen Vetranquil, det är granulat (små korn) som man endera slammar med vatten och ger i munnen med spruta, eller blandar med fodret.
Samma verksamma beståndsdel i de två, vilket är samma som i pleg. MEN, av någon obegriplig anledning svarar vissa hästar bättre på sedalin än vetranquil, och vice versa. Så fungerar inte det ena kan man prova det andra.
En sedalinspruta går lös på ca 250 kr när jag köper direkt via klinik. En burk Vetranquil gav jag 211,50 kr för sist, på apoteket mot recept. En burk räcker till många fler doser än en spruta.
Mitt förra sto svarade inte alls på vetranquil, och knappt på sedalin. Så som sagt, trots att det är 'same shit, different name' så kan effekten variera mellan preparaten.
Vet inte hur det är med sedalin då jag bara köpt via klinik, men Vetranquil ligger på licens, dvs du måste få tag på en veterinär som har licens, dvs rätt att skriva ut det. Alla har inte det.