Lugnande som ges oralt?

Centaur

Trådstartare
Har för mig att det ska finnas nåt nytt preparat på marknaden som ersätter plegicil, i form av pellets som man blandar med maten. Vad heter det och hur fungerar det?? Någon som provat?? :confused:

Har en Extremt klipprädd häst som Måste få lugnande vid klippning (ja, jag har givetvis försökt på alla sätt att vänja honom, men det hjälper inte, är i utg.pkt. inte för att droga hästar...),
men han är inte särskilt förtjust i veterinären heller... :crazy:

I dag var det dax för årets klippning, och hästen blev så rädd då vet. skulle spruta att han var tvungen att bromsa honom för att få honom att stå still... Det var verkligen inte kul..... :(
Så om det fanns ett annat sätt att ge honom lugnande hade det löst många bekymmer...

Sv: Lugnande som ges oralt?

Man måste ha veterinär för att kunna få lugnande till häste.Sånt ska ju tex ges efter vikt å många hästägare kan alldeles för lite för at man ska kunna ge dem ansvar för ngt sådant.Det är så lätt att överdosera.

Vetranquil finns i granulatform. Det är ett licenspreparat, så jag vet inte om alla veterinärer kan skriva ut det (vet faktiskt inte alls hur det fungerar). Det ges utblandat i lite kraftfoder ca 30-60 minuter innan man vill ha effekten.

På min har det fungerat bra, hon förblir pigg och alert, men får inga tokutbrott.

Samma substans som plegecil med samma nackdelar dvs en del hästar verkar vädigt lugna men gå i taket när man skall göra ngt med dem.
PL

Vilken tur att jag inte har en sån häst då, för det hade väl tagit en ände med förskräckelse. Min reagerar precis tvärtom, ser inte det minsta lugn ut, men håller sig på backen.

Hur effektivt är det? Eller, hur trött blir hästen? Förstår att det givetvis har samanhang med dosen, men finns det någon gräns för hur mkt man får ge? Med det medlet som vet. sprutar står han och sover och är helt borta i en timme. Får man samma effekt med vetranquil eller är det ett "mildare" preparat?

Liknande trådar

Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 908
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar