Lugnande inför lastning?

Sv: Lugnande inför lastning?

Förr i världen kunde jag vara ensam och lasta.... Nu senast krävdes väl ca 5-6 personer i alla fall... Vi jobbade i skift med alla tänkbara lösningar + bara stod och väntade långa stunder emellanåt.... Han hade bara bestämt sig att "Jag ska INTE in där".... Tillsist blir man arg, men vad hjälper det...!? Då var det bara att lämna hästen till nån annan och sätta sig en stund... Hästen skulle ju på och tid tog det....

Målet är naturligtvis att kunna vara ensam och lasta. I nuläget känns dock blotta tanken orealistisk....

Tack för ditt svar.
Hästen är inte hysterisk eller farlig, sparkar och beter sig inte om man inte provocerar honom till det. Kanske är det då bättre att låta hästen slippa medicin och prova andra vägar....

Jag har ett svårlastat sto....sorten som ej är direkt rädd, hon ska bara inte gå på....

När vi skulle köea hem henne från mantorp efter en hasledsoperation så tyckte vet. att de va en superide att lasta medans hon fortfarande var lite groggy och sedan låta henne stå i släpet och kvickna till innan resan hem....

Dom trodde hon skulle bli mer medgörlig då....Men icke sa nicke....Hon frös fast i backen...och ja kan förstå henne...Ja skulle inte heller vilja gå in i ett mörkt hål när ja e groggy....:crazy:

Så ja skulle inte rekomendera att lasta med lugnanade....Men alla hästar reagerar ju olika....

//Domino_s

jag var med och hämtade en häst som enligt ägarna var "omöjlig att lasta". de hade försökt i flera timmar flera gånger men inte lyckats. andra som skulle ha köpt hästen ville inte ha den då den var "omöjlig".
den stegrade tills den slog runt etc etc.
efter 4timmar med longering (lättare att jobba med dem trötta) och envishet utan linor bakom (stressmoment) eller spelning, utan bara rent "hästvett" så gick den in.
Utan mutor i form av godis osv. vi gick in och ut med hästen ur transporten flera gånger utan bråk. var en helt ny häst efter det.
Problemen i vardagen sätts ofta på sin udd när det gäller lastning och många daltar med godis, använder linor bakom mm fast man inte borde göra det.
lär din häst att fram är frammåt och att den inte får springa över dig! en häst som springer på folk är en farlig häst och är dåligt hanterad!

jag skulle ALDRIG lasta en häst drogad.

Förr i världen kunde jag vara ensam och lasta.... Nu senast krävdes väl ca 5-6 personer i alla fall... Vi jobbade i skift med alla tänkbara lösningar + bara stod och väntade långa stunder emellanåt.... Han hade bara bestämt sig att "Jag ska INTE in där".... Tillsist blir man arg, men vad hjälper det...!? Då var det bara att lämna hästen till nån annan och sätta sig en stund... Hästen skulle ju på och tid tog det....

Målet är naturligtvis att kunna vara ensam och lasta. I nuläget känns dock blotta tanken orealistisk....

Låter som din häst har mer eller mindre bara bestämt sig att inte gå på. Den är inte rädd?

Vad händer om ni lastar en häst innan då?

lär din häst att fram är frammåt och att den inte får springa över dig! en häst som springer på folk är en farlig häst och är dåligt hanterad!

jag skulle ALDRIG lasta en häst drogad.

Jag håller med dig, men nu är ju problemet att smidigt få bort hästen från en FV och sedan börja jobba med problemen hemma.

Har ni provat att backa till släpet mot stalldörren?

Sist jag lastade en häst som var väldigt svårlastad så funkade detta mycket bra. Jag backade till så nära så att lämmen låg inne i stallet. Sedan var det bara att vänta ut hästen, lugnt och stilla.

Håller med de flesta här att lasta en drogad häst blir sällan lättare. Min numera lättlastade häst växer fast på lemmen om hon har för mycket lugnande kvar i kroppen efter tex röntgen. Tror helt enkelt att de tänker att in där går jag INTE utan att jag känner mig stadig på foten. ;) Går jag en sväng istället och försöker igen 20 min senare så går hon rakt på.

Tipset om att rida iväg och sen lasta i lugn och ro tror jag är det bästa. Du blir ju troligtvis också stressad och lite nervös om du ska lasta hos FV och de står och tittar eller liknande. Kommer ni bort är du lugn och hästen känner av det och litar på dig då ni verkar ha bra kontakt annars.

Hoppas det löser sig! Lycka till! :)

Nu finns det hästar du kan lastträna tills du är blå i ansiktet, dom går helt enkelt inte in i en transport..
Måste man lasta en sån häst kanske man helt enkelt får lov att ta till lugnande, hur tråkigt det än känns för alla inblandade.

Jag håller med dig, men nu är ju problemet att smidigt få bort hästen från en FV och sedan börja jobba med problemen hemma.

det tar oftast inte så lång tid att få hästen att fatta att fram är fram och att den inte ska springa över människan. hästen vi höll på att lasta var ett "extremfall"... svår att leda osv innan. 4timmar så var den jättesnäll att leda, lydde minsta vink plus lättlastad och slutade springa över folk...

Nu finns det hästar du kan lastträna tills du är blå i ansiktet, dom går helt enkelt inte in i en transport..
Måste man lasta en sån häst kanske man helt enkelt får lov att ta till lugnande, hur tråkigt det än känns för alla inblandade.

på vilket sätt lastträna? muta in med mat?:confused:
de "traditionella" sätten funkar inte på alla hästar (dvs, mutor å linor).

Om du inte har möjlighet att lastträna innan du ska åka med hästen rekommenderar jag att du rider hästen en bit först, då kommer du bort från fodervärden som uppenbarligen stressar/irriterar dig samtidigt som du får hästen lite trött. Avsluta gärna med att leda hästen någon kilometer där du "tränar på framåtbjudningen".

Skulle inte rekommendera lugnande om hästen bara är ovillig att gå in. Då tror jag bara han fryser fast i marken. Har själv ingen erfarenhet av att ge lugnande vid lastning, men från bekanta har jag fått uppfattningen att det ev kan hjälpa med en häst som verkligen är är rädd för transporten, då den blir lugnare, men bara gör saken värre på en häst som bara är ovillig.

Som sagt tror jag det är bättre med fysisk trötthet efter arbete än lugnande medel som även kan göra hästen seg och "tung i huvudet". Om du säger till fv att du vill rida hästen en bit först för att han ska bli mer lättlastad sedan slipper du ju förklara att du inte vill att hon ska vara med och därmed ev ytterligare bråk. När du åker för att hämta hästen kan du ju titta efter lämpliga platser att lasta på.

Lycka till!

Håller med de flesta här att lasta en drogad häst blir sällan lättare. Min numera lättlastade häst växer fast på lemmen om hon har för mycket lugnande kvar i kroppen efter tex röntgen. Tror helt enkelt att de tänker att in där går jag INTE utan att jag känner mig stadig på foten. ;) Går jag en sväng istället och försöker igen 20 min senare så går hon rakt på.

Tipset om att rida iväg och sen lasta i lugn och ro tror jag är det bästa. Du blir ju troligtvis också stressad och lite nervös om du ska lasta hos FV och de står och tittar eller liknande. Kommer ni bort är du lugn och hästen känner av det och litar på dig då ni verkar ha bra kontakt annars.

Hoppas det löser sig! Lycka till! :)

Jag skriver under på detta också! har precis samma erfarenhet av lastning med sederade hästar och inte minst tycker jag att du gav ett bra tips! lycka till med pållen!

det tar oftast inte så lång tid att få hästen att fatta att fram är fram och att den inte ska springa över människan. hästen vi höll på att lasta var ett "extremfall"... svår att leda osv innan. 4timmar så var den jättesnäll att leda, lydde minsta vink plus lättlastad och slutade springa över folk...

Fyra timmat kan kännas väldigt länge om man vill komma iväg snabbt och smidigt utan att väcka så mycket uppmärksamhet.

ja men jag förutsätter att hästen i frågan går att leda runt stallplan utan att den fryser fast och försöker slita sig loss. dessutom sprang hon över folk när det inte passade.
skulle säkert gått snabbare att "våran" häst ifall vi hade haft en normal transport. vi hade en brant lucka till lastbilen. många hästar är tveksamma till den i början.

Jag skulle ju vara tveksam till att droga en häst som ska resa och behöver kunna parera där den står...

Min kompis köpte nått som kallas panikdroppar till sin häst så är galen-rädd för blixt och åska, och det funkar faktiskt fantastiskt bra. Verkar ta udden av skräcken utan att han blir det minsta fumlig.

Kanske värt att testa :idea: billigare än veterinär :banana:

kl

Att rida hästen trött/lösgjord innan lastning har jag bra erfarenheter av.

På grangården finns det en produkt som tar bort den värsta udden, kommer inte ihåg vad den heter, men fråga personalen de vet vad du ska ha. Du bör börja ge produkten några dagar -1 vecka innan du ska lasta.

hoppas det går bra

Jag har erf. av att lasta drogad häst och jag tycker inte det funkar särskilt bra.
Vetranquil kan du få utskrivet av veterinär och ge själv (pulver som ges i fodret). det är mycket milt och det tar tid att få det att verka. dvs du måste ge det ca 45-30 minuter innan lastning, och under tiden se till att inget stör hästen i omgivningen, typ släcka ner och gå ur stallet och vänta.... detta för att den ska komma ner i varv. Om hästen är riktigt avogt inställd till transporten kommer dock dessa känslor ej försvinna pga medlet, utan hästen rycker upp sig ur det lugnade tillståndet och du märker knappast ngn skillnad. Om de inte är helt lugn när du ger medlet till att börja med, så kan den "fastna" på den nivån den är och då får du ingen bra effekt heller av medlet.

sen finns det ju tyngre medel som tex domosedan, som veterinären enbart kan ge. Har mycket dålig erf. av detta. Ur säkerhetsskynpunkt och veterinärens synvinkel så är det ok att lasta på detta medel bara de inte vinglar när de går. Men i mitt fall efter klinik besök med detta medel så måste jag vänta tills absolut ALLT medel gått ur hästen, annars blir han helt istadig och fastfrusen och går inte att påverka då han inte vill lyfta benen och allmänt bara "går in i sig själv" mentalt. Utan medel i sig är de fortfarande påverkbara och "med" och det är betydligt bättre.

skulle göra som ngn annan sa och rida iväg hästen och lasta ngn annanstans än vid stallet om situationen är som den är. fast ännu hellre skulle jag prova att backa upp släpet till stallldörrarna eller ngn logdörr eller liknande och lasta hästen innifrån direkt in i trailern. det brukar funka.

lycka till/mvh/m

kl

På grangården finns det en produkt som tar bort den värsta udden, kommer inte ihåg vad den heter, men fråga personalen de vet vad du ska ha. Du bör börja ge produkten några dagar -1 vecka innan du ska lasta.

menar du tryptovit?
hästen blir inte "slö" av det, många hästar märker man ingen skillnad på.

Har du en hysterisk (rädd) häst kan det bli lättare att lasta om hästen är sederad. Ibland blir det INTE bättre, men oftast underlättar det situationen. Vetranquil kan man ge själv (som någon skrev innan), det är inte lika effektivt som det du sprutar rätt in i kusen, men det ger effekt.

MEN när man väl ska köra blir det inte roligt för den häst som redan är rädd/försiktig. Är hästen sederad har den svårare att balansera sig, den är slöare och vissa "vaknar med ett ryck" när man t ex blir omkörd. Då kan de mycket väl få panik och det är ju aldrig kul.

Min åsikt är att lugnande kan ges till hysteriska hästar som ska lasttränas, men inte köras. Genom att lastträna med en något såsig häst kan man ta udden av obehaget, och börja göra momentet med transporten mindre obehagligt. Och sedan arbeta för att göra det till en normal rutin, att lasta utan obehag.

Det du beskriver är en olydig häst. En häst som inte respekterar och litar på instruktionerna den får. Fram betyder alltid fram, stanna betyder stanna och man springer ALDRIG över någon (lika lite som man slår, stampar, sparkar etc). Idealet för mig är en tveksam häst som trots att den är tveksam lyder instruktionerna den får, men jag som handler har också ett stort ansvar att då ta hela proceduren i hästens takt.

För mig är det OK att stanna och nosa, kolla (vädra, vifta på öronen etc) men det är INTE acceptabelt att gå bakåt, åt sidorna etc. Framåt eller halt är vad som finns att välja på. Och stannar gör man bara när jag ger mitt samtycke.

Detta är moment som går utmärkt att öva utan transport. Det är ju först när det blir obehagligt/tråkigt som lydnaden sätts på prov. Som när man lastar t ex.

Jag tror nog mest på alternativet att rida iväg eller leda hästen därifrån och sedan lasta någonannastans, i lugn och ro.

Kan förresten berätta en egenupplevd och mycket tragisk händelse på en tävlingsplats då de lastade med hästens ögon täckta. Den fick (trots att den lastats så tidigare) panik, reste sig och slog över. Knäckte i fallet nacken och blev förlamad i delar av kroppen. Den låg på sidan och lyckades sparka sig runt, så det hela slutade med att jag fick sitta på huvudet på den till nödslakten kom, den hade då skrav upp hela sidan av ansiktet till köttfärs och ägarna var helt hysteriska. Efter den upplevelsen vill jag inte rekommendera någon att lasta med hästen blindad, även om jag vet att många gör det med gott resultat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste...
2
Svar
21
· Visningar
2 298
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka