Lugna ner sig

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 811
A

Alpin87

Min häst behöver lära sig att ta det lugnt.. Att så stilla och slappna av i arbetet. När hon står stilla vill hon gärna kasta med huvudet, stegra sig eller bråka. När hon travar kan hon inte slappna av utan vill hela tiden falla in i galopp, så snabbt som möjligt..

Jag skulle gärna ta en period med bara skrittning men hon blir väldigt jobbig med bara några dagars vila.

Någon som har tips?

Sv: Lugna ner sig

På min häst funkar det med bommar, lägger ut bommar lite här och var på ridbanan, tränar på halter och halvhalter före, efter, över vänder åt olika håll. Hästarna brukar coola ner sig efter ett tag då dom måste tänka lite vart dom sätter fötterna osv. Annars är det bara att vara lugn själv, och konsekvent, upprepa tills hästen lyssnar.... Tänk även på att vara mjuk i handen på heta stressade hästar, i många fall funkar det nästan bäst at rida med lite glappkontakt till hästens mun... Ju mer man håller desto värre brukar det bli...

Sv: Lugna ner sig

jag har haft en rätt så eldig häst tidigare. o när hanitne stod still, utan slängde huvud o stuttsade svängde hit o dit, så satt jag där, försökte bara hålla honom på hyfsat samma plats utan att snurra runt o gå tillbaka till ursprungsplatsen.
efter ett tag så ger dom sig o kommer underfund med att det här var piss, jag får ju fortfarande inte springa...men det kan som sagt ta ett tag.
lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 824
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 525
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 619
Senast: Liten
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 266
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka