Lugn, mjuk och lyhörd ras utan vaktinstinkt?

elis

Trådstartare
Hej!

Vilken ras tänker ni på om ni läser följande kriterier:

Lugn, behaglig och stabil
Mjuk och hyfsat lättfostrad
Mycket liten vakt/larm instinkt
Lyhörd och pigg på mesta

Som gärna passar för (inga tävlingsambitioner):
rallylydnad
spår

Mankhöjd på ca 30-60 cm, går att tumma på :) Hellre "smidig" än rejäl.

Vilken ras kommer ni att tänka på?

Sv: Lugn, mjuk och lyhörd ras utan vaktinstinkt?

Cockerspaniel! Kan vara lite gapiga men i det stora hela oerhört enkla hundar.

Själv har jag kriterier som påminner lite om dina, jag får hem en Stabyhoun imorgon.
Jag återkommer om ett år med rapport.:D

Dvärgschnauzer?

Det rasförslaget faller väl rätt mycket på kriteriet:

Dvärgschnauzern har ju ett ursprung som just larmhund (och råttjägare), och de allra flesta (givetvis inte alla) DS har ju väldigt lätt till skall när det kommer någon, just för att larma.

Fast i övrigt passar den ju väldigt bra in, så kan TS tumma på att få lite mer skall i sin vardag så hade ju en DS passat super låter det som :)!

/Miao, med tre dvärgschnauzrar hemma ;)

Det rasförslaget faller väl rätt mycket på kriteriet:

Dvärgschnauzern har ju ett ursprung som just larmhund (och råttjägare), och de allra flesta (givetvis inte alla) DS har ju väldigt lätt till skall när det kommer någon, just för att larma.

Fast i övrigt passar den ju väldigt bra in, så kan TS tumma på att få lite mer skall i sin vardag så hade ju en DS passat super låter det som :)!

/Miao, med tre dvärgschnauzrar hemma ;)

Oj, hahahaha, kollade tråden innan och insåg att "min" ras INTE passade in alls ( schnauzer ;-), standard/mellan om man så vill) på beskrivningen. Har ju egentligen ingen erfarenhet av rasen mer än min egen och några jag bara träffat, men:

Lugn och behaglig? Nja, snarare sjövild och aktiv:p
Mjuk och lättfostrad? Nja, hård vill jag säga, men hyffsat lättfostrad ( när hon själv vill)
Mycket liten vakt? Nja, om man bortser från att hon sällan tar till skall så. Att hon vaktar med morrande och säger till är en annan femma:D
Lyhörd och pigg på det mesta? Pigg på det mesta, ja. Lyhörd? Nja, när hon själv vill:p

De går nog utmärkt till spår och rallylydnad och storleken stämmer ju bra med kriterierna. Jag älskar min lilla "hulligan" men har aldrig stött på en roligare, galnare och mer egensinnig hund än denna. man vet oftast inte om man ska skratta eller gråta efter alla upptåg och ideer:D:D:D

Hej!

Vilken ras tänker ni på om ni läser följande kriterier:

Lugn, behaglig och stabil
Mjuk och hyfsat lättfostrad
Lyhörd och pigg på mesta

Som gärna passar för (inga tävlingsambitioner):
rallylydnad
spår

Mankhöjd på ca 30-60 cm, går att tumma på :) Hellre "smidig" än rejäl.

Vilken ras kommer ni att tänka på?

Schapendoes:love:
Nu vet jag inte hur rastypisk min hund är, någon här på buke hävdar att dom brukar ha dåligt psyke...
Men våran har det inte.
Vi klipper våran i ansiktet, så man slipper tofsar på huvudet.
Hon är alltid med oss, väldigt följsam, och gillar inte att vara ensam långa stunder.

* Jenny *

Om man kan ha överseende med jaktinstinkten och att de kan vara tämligen odrägliga som valpar/unghundar så tycker jag att du precis har beskrivit en whippet.

Just lugn, behaglig, stabil och mjuk beskriver precis hur en whippet är inomhus. Lyhörd och pigg på det mesta utomhus (+ jaktinstinkten, förstås). Hanarna upplever jag som mildare än tikarna.

Tycker inte cocker spaniel är en enkel hund, många cockrar har väldigt mycket dominans, resursförsvar, osäkerhet och rädslor. Och nej, så ska inte rasen vara, men tyvärr så verkar det som att många uppfödare inte inser vart deras avel bär hän.

Stämmer in bra på mina spinones, underbart mjuka och milda hundar som ställer upp på allt :love:

Om man kan ha överseende med jaktinstinkten och att de kan vara tämligen odrägliga som valpar/unghundar så tycker jag att du precis har beskrivit en whippet.

Just lugn, behaglig, stabil och mjuk beskriver precis hur en whippet är inomhus. Lyhörd och pigg på det mesta utomhus (+ jaktinstinkten, förstås). Hanarna upplever jag som mildare än tikarna.

Precis vad jag också tänkte när jag läst vad TS skrivit. Italiensk vinthund kunde ju också vara ett alternativ?

Ganska precis så skulle jag beskriva min vovve, en Finsk lapphund.
Det är dock en kraftig ras i förhållande till sin storlek men det är inget som påverkar hur smidiga de är i rörelse så länge hunden inte är tjock.

Beroende på linjer/individer så kan det där med vakt variera. Min åsikt är att det inte är så mycket vakt egentligen utan mer larm då de flesta är så pass mjuka och vänliga att de snarare pussar på en okänd människa. "Voff det kommer någon matte!" brukar skallet betyda och visar man bara att man uppmärksammat det så tystnar hunden och litar på att matte fixar resten. Beroende på hund kan det krävas mycket uppfostran för att minska skällandet men är dem som min så skälls det enbart vid lek för att livet är så underbart.:love:

Welsh Springer Spaniel, enkla, mjuka och söta hundar. Det enda som inte passar perfekt är att de ibland blir så upptagna av dofternas värld att de kan uppfattas som mindre lyhörda. Man köper du tik slipper du nog det.

Tycker inte cocker spaniel är en enkel hund, många cockrar har väldigt mycket dominans, resursförsvar, osäkerhet och rädslor. Och nej, så ska inte rasen vara, men tyvärr så verkar det som att många uppfödare inte inser vart deras avel bär hän.

Då har jag nog bara träffat bra cockers.. De har varit supervänliga, lydiga och riktiga dörrmattor..;) Men den uppfödaren är/var mycket noga med sina hundar.

Vad tråkigt att många verkar förstöra en sån mysig ras..:(

Mvh Domino_s

Skulle säga min blandras på russel och dvärg schnauzer;)

Vaktar inte, skäller bara om vi "retar" henne.
Lugn och mysig inne, racer ute om man vill.
Väldigt mjuk och lättlärd.
Gissar att hon har sitt sätt av schnauzer då jag aldrig träffat en russel med hennes sätt.

Annars så tycker jag vinthundarna som tipsas om kan vara nåt, frånsett jaktinstinkten som dock kanske varierar bland deras raser...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 933
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar