lugn i transporten på tävling..

P

puckis

Hästen är lättlastad men kan inte stå stilla i den på tävling etc. Så länge vi kör är allt bra men när vi kommer fram till tävlingsplatsen blir han otroligt rastlös och skrapar med frambenet på mattan. Detta gör mig otroligt nervös och stressad. Vad har ni för tips? Det vore så skönt att kunna gå i lugn och ro och visa upp papper, gå banan samt kanske kolla på ett annat ekipage....

Sv: lugn i transporten på tävling..

Träna när ni ska på träning t ex med att stå i transporten lite längre än vanligt. Gör det trevligt där inne med hö och så, "visa" hästen att det inte är så farligt att stå där inne och vänta ett tag.

Ett hösegel? De stoppar dem litegrann från att fundera på att hoppa över bommen. Har du dessutom hö i så har han ju något att göra. Stängd dörr? Öppen dörr? Stängd överlucka? Har i princip aldrig haft problemet, så jag har lite svårt att ge förslag.

Lämna honom inte utan uppsikt.

Var med och avlivade en som gått överbommen på tävling. Han hade sprättat sönder ljumsken på bindringen på bommen. Det var inte kul. Efter det lämnar jag inte ens den lugnaste hästen själv. Det var väldigt mycket blod och jag sov inte ordentligt på veckor. Det var inte min häst och jag hade aldrig sett den ens, men det var fruktansvärt. Och ändå är jag ganska tålig.

Ta ut hästen istället. Transporten är till för att transportera hästen i, det är ingen spilta/box... Klart att hästen vill komma ut :) Medan du visar vacc.intyg kan du kanske låta hästskötare/chafför eller vad du har med dig passa hästen, mata den med lite hö eller så... ;)

Vad ska man göra om man tävlar dressyr och har fem timmar mellan starterna då?

OBS, nu har jag inte detta problem. Min stod som ett ljus och mumsade hö de fem timmarna, men tanken slog mig. Inte lätt att traska omkring med hästen hela den tiden. Min skulle aldrig orka runt programmet då.

Mvh//LG

Då slutar man och tävla dressyr alt. så rider man bara en klass/tävling :angel:

Träna hästen på att stå i transporten, först hemma och sen borta. Du kan stå kvar till att börja med men bry dig inte i skrapande o dyl, ignorera det beteende du vill ta bort!!! Det är mycket viktigt för minsta lilla uppmärksamhet lär hästen att det funkar!!! Det absolut värsta man kan göra är att ta ut hästen så snart man stannat!!!
Beröm gärna hästen när den uppför sig och du får överdriva!!!
Lycka till!!!

Tänk att jag kunde gissa att någon skulle komma med det svaret. :crazy:

Tjejen ber om hjälp, är det inte bättre att vi försöker komma på lösningar än att ägna kraft och energi åt sarkastiska svar som ingen har någon nytta av...... :angel:

Jag menade inte att vara sarkastisk.
Bara att hästarna gärna får stå på trailer - men med uppsikt!

Kan du ta med en häst/ponny som sällskap? Jag har haft med en rutinerad ponny som jag litar på i transporten som sällskap till unghästar. Efter någon gång har jag tagit unghästen ensam till tävling som inte är så långt att åka till, ev en klass och sen har det fungerat perfekt. Lycka till :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 753
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 090
Senast: Sel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat