Luftsnappning?

T

TJOHOO

Våran nya häst beter sig konstigt när han dricker vatten, sträcker fram huvudet, öppnar munnen rör huvud fram och tilbaka och står så.... är det luftsnappning? Han kommer från ett stall där han tidigare bara varit ute 4 timmar om dagen och stått i spilta. Jag såg att han gjorde så även där, men nu gör han det varje gång han dricker vatten (såg det även när han drack ur sin vattenkopp på gamla stället). Nu har han Box, (fodras med mer hö mindra kraftfoder än tidigare), men ny miljö. Låter detta som luftsnappning? vad göra isåfall och dessutom vad ska man oroa sig för? Han verkar annars vara en otroligt cool kille, var lugn direkt han kom dit (lite tufft första dagen i hagen, men det är väl naturligt) inga problem med oro vid ridning även i denna ovana miljö. Världen gosigaste häst, intresserad och positiv till det mesta.:love: :cry:

Ska jag oroa mig? vad isåfall ska jag göra?:confused:

Sv: Luftsnappning?

Lite sent..jag vet...:( Men jag hoppas p många svar i morgon!!:idea:

Hej!

Är det inte så att han rör om i vattnet med läpparna? Min häst rör alltid om i sin hink innan han dricker. Det är något naturbeteende som finns kvar. Hästen sållar helt enkelt bort skräpet på vattenytan genom att röra om med läpparna. Inget att oroa sig över alltså utan helt normalt. Om det nu är det din häst gör ;)

Han rör runt med hela mulen i hinken....men sen tar han lite att dricka och efter det sträcker han fram halsen uppåt, öppnar munnen och ser ut som om han hade svårt att andas (svårt att beskriva) står med öppen mun och rör huvudet fram och tillbaka (inte åt sidaorna utan framåt och bakåt eller lite uppåt nedåt)ganska lite men det låter som om luft vandrar i halsen (inga tydliga sväljningar) men det finns de på stallet som tror att han snappar luft och blivit oroliga. Hursomhelst så verkar det vara en ovana som han skaffat sig, i övrigt verkar han trivas bra och är nyfiken och social. I hagen har allt lugnat sig sedan han kom, så jag är bara nyfiken på vad han håller på med:confused:

Jag är helt lost på sånt, men de låter som om han sväljer vattnet,
Detta är väl inte precis samma sak men vår hund måste ta upp huvudet för att svälja, både mat & vatten :P

Tack, låter betryggande, ovanor /iallafall som vi människor upplever det / kan väl alla få!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 097
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 116
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen