Usch, jag får väl tvinga mig att svara. Jag har en krubbitare, och eftersom jag råkat ut för så många idioter så vill jag helst inte prata om det (jag är så långsint....
).
Mitt fullblod har varit krubbis sedan vi köpte honom som galopphäst. Då var han tre år, nu är han åtta och han har nu gått som ridhäst i ett år.
På senare tid har det gjorts flera studier om krubbitning/luftsnappning och dess samband med magproblem. Jag har läst en engelsk och jag vet att det gjorts en i Sverige också. Resultatet av dessa undersökningar är ungefär att en dålig mage (överskott av magsyra) kan göra att hästar krubbar. Krubbningen gör (ha överseende om jag inte är 100% korrekt, jag är ingen vet) att det skapas endorfiner, vilka är smärtstillande. Hästar som krubbar/snappar bör kollas med endoskopi så att de inte har magsår eller något liknande. Man ska absolut inte tvinga hästen att sluta m.h.a. krubbitarremmar o.dyl. utan i stället se till att hästen har en bra yta att bita på.
Jag vet att min häst har problem med magen, och så fort ekonomin tillåter det ska han till vet och bli kollad. Under tiden gör jag allt jag kan för att minska hans besvär - jag ger honom lite bakpulver för att motverka magsyran, han går ute i stora gräshagar hela dagarna, han får så mycket hö & så lite kraftfoder som möjligt och jag håller miljön så stressfri som möjligt. Och han har ändrat sig jättemycket!! Han krubbar i stort sett bara vid fodring nu!!
Jag har pratat både med veterinärer och beteendevetare och dessa säger samtliga att dessa "olater" inte smittar. En häst som mår mycket dåligt själv kan dock kanske ta efter, men det är ju en helt annan sak. Min pålle har stått i flera olika stall, med unghästar, och han har aldrig smittat någon. Han själv är i jättefin form, men visst, har man en häst vars tänder blir påverkade så måste man kanske operera.
Jag har inte haft problem med att få stallplats, men jag har råkat ut för människor som blivit vansinniga av att ha en krubbitare i samma stall. Jag känner en som avlivat en häst p.g.a. detta, och jag själv har blivit hotad...
.
Men på dessa människor funkar inga argument, de vägrar inse att forskningen gått framåt och att det som var en sanning för 20 år sen inte tvunget är en sanning idag. I grund och botten tror jag att all denna irritation beor på en enda sak - att krubbitare är hemskt irriterande att lyssna på!
Hoppas jag svarat någorlunda på din fråga.....