Luftrörsinfektion- slem i luftrören.

Z

Zeena

Upptäckte för 14 dgr sedan min häst flämtades i boxen. Hyperventilerade, veckan efter fick jag avbryta ett pass för han andades så häftigt. Har innan detta inte märkt något annat än att han i efterhand ibland stått med spända närborrar och en sett en viss frustration i hans blik. Han har inte hostat eller haft feber, inte heller varit slö eller haft näsflöde.

Åkte till veterinären i fredags och det visade sig att han hade slem i luftrören. Inte jättemycket men det skall inte vara så!

Nu har han fått kortison men veterinären sa att jag kunde motionsrida. Låter det vettigt?! Gick ok igår för det var svalt, men i förrgår fick jag vända efter en liten stund, han orkade inte. han hostade då två ggr när jag travade (första gången). De har kanske retat lite extra i luftrören när de går ner med kameran?

Frågan är vad det beror på. Hästen har alltid varit en annan på sommaren än vintern. Så nu skall de testa om han är pollen allergiker. Samtidigt har jag för ca 2 månader sedan bytt från torv till halm. Gett krossad havre torr. Detta har jag nu tagit bort och han står i utebox.

Hoppas jag upptäkt detta innan det blivit något kroniskt!!

Ni som har hästar med luftrörsproblem. Har ni märkt någon skillnad med särskilt foder?

Bör jag rida?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Luftrörsinfektion- slem i luftrören.

Min häst har samma problem. Hon har två olika bakterier i luftrören och en del segt slem som gör att hon får tungt att andas. Var inne på klinik och de gick ner och tittade henne i luftvägarna.

Hon behandlades först med Hippotrim och Ventipulmin (vidgar luftrören och gör det därmed lättare att transportera upp slem). Då detta inte hjälpte fick hon behandling med kortison och Vet. sa åt mig att jag fick rida henne i skritt och lätt trav ut i skog och mark. När de ansträngs lite lätt så ska det vara lättare för dem att transportera upp slemmet. Dock har inte min häst blivit något bättre så vi ska tillbaka in till kliniken på torsdag.

Efter första gången vi var inne på klinik sa de åt mig att byta ut halmen mot spån i boxen och vattna hennes hö.

Hur såg din häst ut i luftrören, var han röd och irriterad?
Hostade han något när de gick ner med kameran?
Hur länge ska du behandla honom?

Sv: Luftrörsinfektion- slem i luftrören.

Han var inte röd och irriterad, men det fanns slem.
Han får kortison i 14 dgr sedan återbesök, är det inte borta då så får han en längre kur.

Han hostade inget när de var nere med kameran. Ingen har hört honom hosta, enbart 2 ggr vid trav dagen efter de hade varit nere med kameran.

Pratade med en vän vars häst har astma, ochd en hostar inte heller. Hoppas verkligen inte att han fått det.

Liknande trådar

Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: sommarvind
·
Z
Hästvård Min häst hostar inte, har inget näsflöde- aldrig haft. Märkte dock för 4 veckor sedan att han en varm dag hade dåligt med ork. Tänkte...
Svar
0
· Visningar
1 657
Senast: Zeena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama