Luft snappning.

Monifa

Trådstartare
Har en häst på foder som snappar luft, detta har blivit värre och rem ska införskaffas. Har inte haft detta innan dels för att ägaren ansåg att det inte behövdes och för att han gjort det väldigt småskaligt.

Men nu har det blivit värre och rem ska införskaffas.

Men min fråga handlar egentligen inte om det utan detta:

Hade en tjej ute som behandlade honom med biolight samt fotade med värmekamera där vi upptäckte spänningar i bog och bringa. Gick från manken och ner i den stora muskeln. Liksidig att tillägga.

Hennes tes var att han hade vuxit extremt mycket under 1 år och kroppen inte följt med (han har vuxit mer än 10 cm på ett år), är född 2007.

Han har alltid vart seg i ridningen men har alltid "piggnat till" efter ett tag men nu på senare tid har det blivit olidligt. Man får mer eller mindre bära fram hästen. Han ska till klinik för en hel kropps genomgång. Han har även börjat kicka mot skänkeln och är riktigt nej tack till all form av aktivitet.

Min fundering är dock om detta kan ha ett samband med den ökade luftsnappningen. Att han vid luftsväljningen spänner sig i bringa och bog och på så vis byggt upp en spänning. Och vid regelbunden och mycket luftsväljning borde man få ont i magen - ofrivilja att bli klämd över buken. Vid ont i magen brukar man ju inte vara så pigg på att motionera heller.

Hästen är pigg i övrigt, genom gick vet besiktning ua i augusti. Ingen ökad värme i benen vid thermografin.

Nån som har någon tanke?

Sv: Luft snappning.

Jag har haft anledning att läsa på kring krubbitning/luftsnappning.

Det är inte så att hästen sväljer särskilt mycket luft, det bara låter så. Så det är ingen orsak till magont.

Däremot är det vanligt med luftsnappning om de HAR ont, i mage eller annanstans. Har han ont i kroppen kan det leda till stress och magsår, vilket förvärrar luftsnappningen.

Självklart kan han ha fått spänningar av luftsnappandet också, men det är nog inte den rimära orsaken till hans beteende.

Jag skulle göra följande:
1. Grundlig kroppslig genomgång/behandling
2. Se till att minska alla stressfaktorer i hästens miljö(box, hage, kompisar, mat)
3. Ev behandla för magsår, eller iaf ge foder som kan hjälpa. Fri tillgång på strå tex.

Remmen kan du skippa, det är inte farligt att krubbita, det som är farligt är orsaken till att hästen krubbiter. Så koncentrera er på att hitta den.

Har han fått tillräckligt mycket vila? En ung häst behöver regelbundna pauser från arbete, och framförallt om den växer mycket som din verkar ha gjort.

För övrigt håller jag med skuggi.

Jag har haft anledning att läsa på kring krubbitning/luftsnappning.

Det är inte så att hästen sväljer särskilt mycket luft, det bara låter så. Så det är ingen orsak till magont.

Däremot är det vanligt med luftsnappning om de HAR ont, i mage eller annanstans. Har han ont i kroppen kan det leda till stress och magsår, vilket förvärrar luftsnappningen.

Självklart kan han ha fått spänningar av luftsnappandet också, men det är nog inte den rimära orsaken till hans beteende.

Jag skulle göra följande:
1. Grundlig kroppslig genomgång/behandling
2. Se till att minska alla stressfaktorer i hästens miljö(box, hage, kompisar, mat)
3. Ev behandla för magsår, eller iaf ge foder som kan hjälpa. Fri tillgång på strå tex.

Remmen kan du skippa, det är inte farligt att krubbita, det som är farligt är orsaken till att hästen krubbiter. Så koncentrera er på att hitta den.

Okej, där ser man :) Hur vanligt är det att luftsnappning och magsår hör ihop? Han äter, är pigg och fin i hull. Tycker liksom att man borde se nått yttre förutom snappningen?

Okej, då skippar jag remmen. Trodde faktiskt det var farligt för dom att dra in luft. Okunskap ;)

Har han fått tillräckligt mycket vila? En ung häst behöver regelbundna pauser från arbete, och framförallt om den växer mycket som din verkar ha gjort.

För övrigt håller jag med skuggi.

Ja det har han fått, han hade långt sommar vila på 4 månader och nu går han på låg varv efter som vi inte fungerar ihop riktigt. Rids/tömkörs 2-3 ggr i veckan ungefär. Så vilan är jag mycket bekant med ;)

Jag har en som började krubbita när hon var fyra pga magsår. Magsåret hade förmodligen börjat innan hon kom till mig, jag ger i princip bara grovfoder och hon var ute 16 timmar per dygn utan mig veterligen stressande faktorer. Krubbitarrem provade jag första månaden för att se om den hjälpte, men när hon krubbet överallt i alla fall så skippade jag den. Däremot skyddade jag alla stolpar i hagen och kanter i boxen för att minska slitaget på hennes framtänder så mkt som möjligt.

Nåväl, den behandlades för sitt lindriga magsår med Gastro Gard, men fortsatte ändå att krubbita. Jag tänkte att det är väl kört nu, att beteendet är befäst och det inte är något att göra åt. På sommaren ett år senare blev hon lite seg och trist att rida till en början, samtidigt som krubbitandet escalerade. När sen hennes hagkompis åkte för utredning i 3 dagar så blev hon jättestressad och samtidigt "stel och seg" att rida, vilket hon varit lite i perioder även tidigare. Men då förklarade jag det med att hon växte och bara behövde vila.
Jag började ana oråd och kontaktade vet gällande magsåret igen. Hon ställdes nu på en månads GastroGard (motsvarande Omeprazol) och har nu nästan helt slutat krubbita! Vi kommer fortätta ytterligare en månad med lägre dos. Hästen är en helt annorlunda, glad och frammåt igen och helt annan att rida.

Man skulle kunna misstänka att din häst haft magsår en längre tid också. Min såg liksom lite uppdragen ut när hon stod på gången och såklart blir de påverkade när de ska ridas. Åk och gör en gastroskopi för att verkligen få veta.
Lycka till!

ökad luftsnappning + ökad ovillja till ridning = något fel

fixa felet så fixar sig luftsnappningen =)

Låter logiskt! Bra inlägg :) Han har snappat luft sedan ägaren köpte honom för 2 år sedan och har enligt fd ägare snappat luft sedan han kom till Sverige. Mycket möjligt att ett magsår kan ha uppkommit redan i ung ålder i Lettland, har noll koll på hur hanteringen och allt kring hästarna är där.

Men ska framföra detta till ägaren så blir det nog en gastoskopi bland annat.

Sweep: Ja, det är därför han ska till kliniken ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka