Lucernhack - hur fodra?

G

Gisburne

Jag har aldrig fodrat med lucernhack förut, så ursäkta en dum fråga - lägger man det med det övriga stråfodret på golvet/i nät eller är det finhackat så man måste lägga det i krubban med kraftfodret?
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Det är ganska finhackat, så jag fodrar i krubban tillsammans med betfor.

/Lizzie
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Jag fodrade det i krubban till att börja med, men det tar ju ganska mycket plats, 1kg är ju nästan 10liter när man fluffar upp det. Så på slutet så fick han det i en bunke på golvet.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Jag lägger det i krubban ovan¨på kraften och klit (har stor krubba). Förut hade jag det i en hink på golvet.

Mvh//LG
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Okej, tack! Boxen har ganska stor krubba, så det kanske får plats. Annars blir det golvet.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Jag ger i krubban.
Vill man ge det på golvet bör man nog, som ovanstående skriver, ge i hink eller liknande. Det är såpass finhackat att det nog försvinner i ströet.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Jag lägger lucernhacken i en hink (som står på golvet) och blötlägger det (när det är lite blött yr det inte runt och spillet blir mindre)
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Lånar lite av tråden om jag får...

Om man vill blöta hacket för att undvika damm - hur länge kan/ska det ligga blött då? Kan man blöta på kvällen och fodra på morgonen eller blir det bakterietillväxt då tror ni? Tänker fodra i hink och blöter isåfall igenom hacket, men inte så att det bara blir soppa.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Antar att det blir samma som när man blöter hö? Genomblöt det en stund och låt det rinna av ca 30 min före utfodring.

Andra har säkert andra åsikter... ;)
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

*lånar knapp*
Jag ger lusernet(hack) i mathinken.
Och jag gör i ordning maten (morgon och kvälls hinken) samtidigt och oftast på kvällen, så lusernet till morgonen ligger hela natten i hinken men jag lägger det över den övriga maten och blandar inte. Det hon får på kvällen är "torrt" och hamnar underst i krubban.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Så gör jag också, jag blöter det som ska blötas och lägger lucernet löst ovanpå.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Lägger det i krubban. Så ser jag att allt försvinner. Lätt att det blandas ner i spånet annars så smått som det är.
 
Sv: Lucernhack - hur fodra?

Så har jag cokså tänkt, men jag funderade kring att tex lusernpellets blötlägger man ju helt, och även tex betfor, och jag tänkte att man kunde göra ungefär samma med lusernhack, alltså blöta i hink och sedan ge allt i hinken, då borde ju näringen vara kvar i vattnet. Men det var jäsningen och bakterietillväxten jag var mest nyfiken på, sockerrika fodermedel som tex betfor blir väl dåliga snabbare än tex lusernpellets, iallafall enligt vad jag kan bedöma med näsan?

Får väl prova mig fram kanske.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
498
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp