fjordtokan

Trådstartare
Eftersom Dangrönt har bestämt sig för att ändra innehållet i sin melassfria lucernpellet så har jag ett rent helvete att hitta ett annat foder till mina hästar.

Det ska helst vara helt fritt från soja (kan gå men mycket liten mängd sojaolja) och allt slags linfrö.

Spannmålsbaserat foder går också bort. Lika så potatisprotein.

Helst ska det ligga runt 110-150 smpr.

Tips?

Sv: Lucern

Byter namn till equsanna och byter ut sojaoljan mot sojaolja + linfröolja (i större mängder).

Orga kvarns lusern är melassfritt vad jag vet (om det var just lusern du ville ha) och finns bland annat på Dj*r och ut*liv om du bor i Linköping. Dock har dom just höjt priset på den med 20 kr säcken så kanske finns billigare någon annan stans nu :mad:

Senast ändrad:

Jag bor inte längre i Linköping men under de 2 åren som jag bodde där och handlade av dem så lyckades de inte få hem någon melassfri lusern, tyvärr. Har dock mailat Orga för att kolla innehållet i deras lusern, hittar det ej på nätet.

Gelina: Du har ingen aning om sockerhalten i deras lucern? Annars är det ju absolut ett alternativ.

Orgas är inte melassfritt, iaf inte när jag pratat med dem, senast för några veckor sedan. Det är samma lucern som krafft och från samma tillverkare enl. den jag talade med.

Danegröns småsäckar är enl. dem fortfarande samma utan melass och det är vad jag förstått det enda de ska behålla, resten går över till Equsana.
Men man vet ju aldrig om de tröttnar så alternativ är ju bra, men svåra att få tag i.

Orgas är inte melassfritt, iaf inte när jag pratat med dem, senast för några veckor sedan. Det är samma lucern som krafft och från samma tillverkare enl. den jag talade med.

Men det är olika storlek på orgas och krafft så känns inte som att det skulle vara gjort på samma ställe för dom lär väl inte ha olika maskiner som ger olika pelletsstorlek på lusernen?

Senast ändrad:

Krafft tar från Bobergs Valltork och det var vad Orga också hade hemma när jag pratade sist med dem. Lucern från Bobergs Valltork, mer vet jag inte eftersom de är dåliga på att ta fram den info man så väl behöver.

Det där är en gräs-klöver pellets, ej lucern!

Dessutom skickar Spannex just nu ut en annan variant av sin "lucern" som är precis som kraffts. Dvs med melass och helt andra värden. *sur för jag köpte 2 säckar när jag ändå var där eftersom jag inte har bil i vanliga fall och ska resa bort*.

Så hos återförsäljarna ligger just nu ett lager "krafft lucern" under namnet "spannex" (eller forsbeck) och återförsäljarna har fått höra att det är den vanliga utan melass..

/Lavinia, surar och hoppas att hästan fixar melassen..

Men får dom verkligen göra så?! :eek:

Har man en sockerkänslig häst kan det ju bli katastrof om man inte vet att man fodrar med ett helt annat foder med melass i plötsligt!

Dangrönts lusernpellets heter väl fortfarande Dangrönt? Jag trodde bara det var hacket som bytte namn och innehåll.

Min häst totalvägrar äta Kvarnbyfoders lusernpellets sen de bytte namn till Vitafor, men annars har jag tyckt det var ett bra melassfritt alternativ.

Dangrönts lusernpellets heter väl fortfarande Dangrönt? Jag trodde bara det var hacket som bytte namn och innehåll

Stämmer, än så länge. Frågan är ju om de verkligen tänker fortsätta eller om det också kommer försvinna. Enl. fler ÅF jag talat med iaf en av dem är säker och kunnig så har de inte sagt att de ska sluta.

Nu finns det ju stråalternativ som många hästar klarar, men för oss som har hästar som inte klarar av oljeblandningen pga EMS så börjar det kännas som en katastrof. Hos oss är det stenkört att få tag i bra alternativ.

Hur vet du det?

För på genevads grönfodertork gör man inte lusernpellets utan grönmjölspellets av klöver och gräsvall och därifrån kommer Complett pelletsen som spannex säljer.Man hanterar ingen lusern alls där.

Jag har varit på spannex om att det inte är lusern trots att det står så på säckarna..De vill envist hävda att det är ett branchnamn på en pellets som är gjord av grönmjöl oavsett vad grönmjölet innehåller.Jag håller dock INTE med.

Jag har inte luskat vidare i Salsa naturell grön som har i stort sätt samma värden som Complett,s pellets men jag tror den görs på genevads den också.Och de deklarerar innehållet tydligare och säger att det är just gräspellets.använder inte salsa själv därav har jag inte brytt mig om att säkerställa den källan.Någon annan kanske gjort det här på buke?

Jag har pratat med genevads direkt.Och även med Forsbecks som nämns i tråden..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1173029

Jag trodde också att Teknosan (complett) var lusern..Men det var fel.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1144760&highlight=teknosan&page=2

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama