Monsieur de Mai
Trådstartare
Är det någon av er som ger era starthästar lucern att äta? Har fått för mig att det kanske blir lite för "maffigt" för en travhäst i tävlingskondition, men jag kanske är helt ute och cyklar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har lite kasst hö och ger lucern till både damen som haft korsförlamning och den nyblivna fyraåringen för att få i dem så mycket grovfoder att de håller hullet.
Jag har inte märkt nån skillnad mot förr på damen men nu har hon några jobb (4 kanske?) kvar till tävlingsform.
På fyraåringen är det helt nödvändigt för att han inte ska falla ur nu när han går regelbundna snabbjobb, han såg ut som en xylofon när han kom för ett år sen, fick bra hull med hjälp av lucernet vilket han inte behövde under sommaren när han käkade gräs. I november-december började revbenen komma tillbaka igen och jag satte tillbaka lucernet.
Hur menar du med för maffigt? Lucern räknas ju som grovfoder.
Jag vet en tjej som testade det på sin ridtravare men hon sa att hästen blev som en raket...
Men allt är ju en tolkningsfråga. Jag upplever det som mycket bra för att hjälpa hullet på lite tunna hästar.
Egentligen har jag ingen aning om det är bra eller dåligt för en starthäst men jag hoppas att det inte är för illa. Jag har ju börjat läsa propparna igen och funderar på att fixa nytt lösenord för att kunna anmäla igen.
Allvarligt så märker jag ingen skillnad på fyraåringen och han skulle förmodligen bli hemsk om jag lyckades "foderladda" honom för mycket eftersom han är en "tokhet problemhäst".
Jag har gett lucern under några perioder. Provat både pellets och hackad strå. På hullet har jag inte sett någon skillnad och inte på humöret heller. Däremot fick jag en del hästar som fick utslag på kroppen och de flesta som fick lucern tappade till sist foderlusten...
Men lucern ska ju vara ett bra foder så jag vet inte, det kanske är mina pållar som är konstiga...
Numera har jag ett hyfsat okej hö som hästarna har fri tillgång till och det fungerar bra så, nej, i mitt stall utgår lucernen...
Lucern är det enda foder som förbättrar hovkvaliteten enligt de senaste hovslagarrönen. Och mina hästar har snuskigt fina hovar, ingen aning om det beror på lucernet..