Lucern till travhäst?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Är det någon av er som ger era starthästar lucern att äta? Har fått för mig att det kanske blir lite för "maffigt" för en travhäst i tävlingskondition, men jag kanske är helt ute och cyklar? :)

Sv: Lucern till travhäst?

Jag har lite kasst hö och ger lucern till både damen som haft korsförlamning och den nyblivna fyraåringen för att få i dem så mycket grovfoder att de håller hullet.

Jag har inte märkt nån skillnad mot förr på damen men nu har hon några jobb (4 kanske?) kvar till tävlingsform.

På fyraåringen är det helt nödvändigt för att han inte ska falla ur nu när han går regelbundna snabbjobb, han såg ut som en xylofon när han kom för ett år sen, fick bra hull med hjälp av lucernet vilket han inte behövde under sommaren när han käkade gräs. I november-december började revbenen komma tillbaka igen och jag satte tillbaka lucernet.

Hur menar du med för maffigt? Lucern räknas ju som grovfoder.

Jag har lite kasst hö och ger lucern till både damen som haft korsförlamning och den nyblivna fyraåringen för att få i dem så mycket grovfoder att de håller hullet.

Jag har inte märkt nån skillnad mot förr på damen men nu har hon några jobb (4 kanske?) kvar till tävlingsform.

På fyraåringen är det helt nödvändigt för att han inte ska falla ur nu när han går regelbundna snabbjobb, han såg ut som en xylofon när han kom för ett år sen, fick bra hull med hjälp av lucernet vilket han inte behövde under sommaren när han käkade gräs. I november-december började revbenen komma tillbaka igen och jag satte tillbaka lucernet.

Hur menar du med för maffigt? Lucern räknas ju som grovfoder.

Jag vet egentligen inte :angel: Det var väl mest att jag ville ha lite åsikter om lucern till travhästar... Man hör ju mest det bland ridhästfolk... ?

Jag vet en tjej som testade det på sin ridtravare men hon sa att hästen blev som en raket... :D

Men allt är ju en tolkningsfråga. Jag upplever det som mycket bra för att hjälpa hullet på lite tunna hästar.

Egentligen har jag ingen aning om det är bra eller dåligt för en starthäst men jag hoppas att det inte är för illa. Jag har ju börjat läsa propparna igen och funderar på att fixa nytt lösenord för att kunna anmäla igen. :idea:

jag ger det inte själv men en vligt framgångsrik tränare här i sverige jag jobbat hosgav det till sina hästar och han har ju väldigt bra hästar så ge du det om du vill/behöver :)

Jag vet en tjej som testade det på sin ridtravare men hon sa att hästen blev som en raket... :D

Men allt är ju en tolkningsfråga. Jag upplever det som mycket bra för att hjälpa hullet på lite tunna hästar.

Egentligen har jag ingen aning om det är bra eller dåligt för en starthäst men jag hoppas att det inte är för illa. Jag har ju börjat läsa propparna igen och funderar på att fixa nytt lösenord för att kunna anmäla igen. :idea:

Aha.. ja mer energi behöver hon då inte :) Men jag har också hört om det.. särskilt från pelletsen..

Vad kul! Jag siktar ju också på att anmäla.. men det är många om och men kvar haha :)

Allvarligt så märker jag ingen skillnad på fyraåringen och han skulle förmodligen bli hemsk om jag lyckades "foderladda" honom för mycket eftersom han är en "tokhet problemhäst".

Jag har gett lucern under några perioder. Provat både pellets och hackad strå. På hullet har jag inte sett någon skillnad och inte på humöret heller. Däremot fick jag en del hästar som fick utslag på kroppen och de flesta som fick lucern tappade till sist foderlusten...
Men lucern ska ju vara ett bra foder så jag vet inte, det kanske är mina pållar som är konstiga...:confused:

Numera har jag ett hyfsat okej hö som hästarna har fri tillgång till och det fungerar bra så, nej, i mitt stall utgår lucernen...

Ja visst är det Nisse. :p

oki: Jag har en av fyra som kinkar lite med lucern men hon kinkar med all maten så jag tänker kolla tänderna på henne omgående.

Jag har gett lucern under några perioder. Provat både pellets och hackad strå. På hullet har jag inte sett någon skillnad och inte på humöret heller. Däremot fick jag en del hästar som fick utslag på kroppen och de flesta som fick lucern tappade till sist foderlusten...
Men lucern ska ju vara ett bra foder så jag vet inte, det kanske är mina pållar som är konstiga...:confused:

Numera har jag ett hyfsat okej hö som hästarna har fri tillgång till och det fungerar bra så, nej, i mitt stall utgår lucernen...

Eftersom min dam är kräsen också så ska jag nog prova Krafft Groov 125 och sen ge lite Sport om jag känner att hon behöver mer energi. Har jag tur kanske jag tom får i henne lite olja om hon får Groov ;)
Hade jag oljan i Fibergin åt hon inte en tugga....

Har gett Lucernhack i flera år till mina. Pelletsen gillas ej.
Unghästarna får 3 kg om dagen och vuxna 1 kg om dagen enligt uträkning så att det passar deras totalfoderstat, har bara 37 g smrp i mitt hö. Lucern är det enda foder som förbättrar hovkvaliteten enligt de senaste hovslagarrönen. Och mina hästar har snuskigt fina hovar, ingen aning om det beror på lucernet..

Lucern är det enda foder som förbättrar hovkvaliteten enligt de senaste hovslagarrönen. Och mina hästar har snuskigt fina hovar, ingen aning om det beror på lucernet..

Inte för att det hör det allra minsta till tråden, men det skulle kunna förklara varför mina hästar (2 st hittills) inte får de hovproblem som nästan alla andra i detta stall har/har haft. Jag är den enda som fodrar med lucern, så gott som varje vinter...

Problemen med torra, spröda och trasiga hovar tros bero på alltfrån leran i hagarna till torven vi använt i boxarna tidigare.

Ska forska vidare i detta!:)

Lucern är jättebra - det innehåller mycket protein av bra lättsmält kvalitet - vilket behövs för att bygga muskler - och ofta saknas i tillräcktig mängd i hö´t - och är ändå fortfarande ett grovfoder - dyrare dock - men jag rekommenderar det dock gärna. Soja är billigare och har bra proteinkvalitet - men har inte alla fördelarna.
Lycka till!

Vi blev avrådda av foderrådgivare att fodra med lucern, tack vare att vårt hösilage höll såpass hög proteinhalt. Detta gällde tävlingshästarna.
Tycker annars det är ett jättebra foder, hullet blir bättre och blandar man det m kraftfodret så tuggar pållarna ju maten ordentligt, inte slänger i sig det :D

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka