Lucern pellets

Ireland

Trådstartare
Brukar ni blöta lucern pelletsen? Jag har hört så olika hos folk. Jag brukar alltid blöta det, trots att jag ger ganska lite.

Vad föredrar ni, pellets eller hackat strå?

Sv: Lucern pellets

Jag föredrar egentligen hackat strå menanvänder pellets för det är ett bättre pris och bättre värden den.

Enligt min fodertillverkare ska lucernpellets blötläggas om man ska ge det till häst.

Hackad strå föredrar jag också. Brukar blötlägga om jag ger pellets, men bara så mycket så de smular sönder.

Jag brukar göra så att när jag blöter betfor så låter jag det svälla i 30 min sen häller jag i lucernen där. På så vis tar man ju tillvara på allt som kommer ut i vattnet också:idea: Har pellets kanske jag ska tillägga

Nu använder jag helst hackad lucern, men om jag ger peletterad lusern så blötlägger jag alltid.

Jag blöter pelletsen. min häst äter maten fort och vill inte att det fastnar..

Jag föredrar hackat strå men hästen pelletsen.. =/

Min stallhjälp blötlade inte, vilket jag tyvärr inte visste. Min gamling fick svårartad kolik som tyvärr uppstod vid ett flertal gånger under flera veckor. Dyrt och extremt plågsamt för honom, stackarn.

Blötlägger. Brukar göra som Carisma72,blanda med betforen:bump:

jag blötlägger alltid lusernpelletsen med mycket vatten eftersom det sväller mycket.

KL

Ok, verkar som att alla blötlägger.

Vilket tror ni blir billigast av hack och pellets?
Jag föredrar med att fodra med hackat strå, men det är så jobbigt att behöva väga det alltid,det kan skilja ganska mycket från dag till dag beroende på hur packat det är o så.
Sen är det ju längre tuggtid på det med, och det är ju bra.

Beroende på fabrikat så kan pellets bli väldigt mycket billigare än hackat strå. Det vill säga om du kan tag i Kvarnby Foders pellets. Övriga tillverkare brukar ha ungefär samma pris på sin pellets och sitt strå.

Jag ger lusern hackat strå från krafft. Denna ger jag ju som den är då, ger lusern för att få upp proteinet i foderstaten så hon får 1 kg om dagen. Min häst äter förmodligen även den pelleterade varianten om det vore så men det passar utmärkt att hon får just hackat strå då jag ger det i kraftfodret och hon är så uppstressad när hon får kratfodret, hon blir tvungen att tugga maten noggrannare när hon får hackat strå.

Vad beträffar pelleterade lusernvarianter så har jag bara erfarenheter av kraffts . Men alla de jag känner blöter upp den , vilket jag också hade gjort om jag hade gett denna.

Jag blöter inte. Men mina hästar tuggar ordentligt och äter utan att stressa. Dom väljer först havren och sedan står dom och tuggar pellets, ett par stycken åt gången.
Blöter jag så slafsar dom i sig allt på 2 sekunder och som det är nu så tar det längre tid för dom att äta. Ibland går dom till vatten baljan och dricker imellan tuggorna. Jag ger dock inga större mängder.
Dom har fått välja mellan torra pellets och uppblött "gröt" och valde den torra varianten. :)
Vid större vätskebehov så brukar jag blanda med vatten och betfor.

Oavsett vad det är för pellets jag ger hästarna blöts det ner Rejält (visserligen ger jag inte det nu, men jag Har gjort). Har sett lite för många fall av foderstrupsförstoppning under åren (inte mina egna hästar dock, tack och lov).

Både jag och hästen föredrar hackat strå, min häst ratar dessutom pelletsen så det var ingen svårt val heller.... ;) Bryr mig inte spec. mycket om det skiljer i pris heller, behöver hästen fodret så gör den, och äter den inte det ena får den det andra :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix