Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittade en gammal tråd om detta, men den gled över i en annan diskussion, utan att grundfrågan fick något bra svar.
Så - kan lucernet ge en bukigare häst?
Proteinhalten i betet har kanske sjunkit nu så att hon får viss proteinbrist ändå?? Det kanske också är så att hon behöver en rejält hög kvot för att inte bli bukig. Vi har en häst som både är bukig och fet. Hon har dock haft tre föl så det är också lite uttänjt där under magen kan man säga... Jag har lagt hennes foderstat så att kvoten är över 7 och jag tycker att hon absolut börjar bli finare i kroppen nu efter en månad. Jag har sett andra här som har haft ännu högre kvot med gott resultat. Sedan kan ju bukigheten också bero på att hästen är lite dåligt musklad ändå trots allt. Det kan mycket väl rätta till sig över vintern (för att återkomma till nästa betessäsong)Jag visste att jag hört det någonstans, så jag letade i gamla trådar, och där fanns det an likadan fråga. Eftersom jag fodrar med lucern, så har jag varit nyfiken på detta sedan ett par år.
Mitt sto, som iofs är 19, är lite bukigt, trots att hon inte är fet, och trots att hon nu är tämligen vältränad. Får allt finare överlinje.
Vad jag vet har hon inte haft föl.
Kvoten är det svårt att uttala sig om , då hon går på olika beten nu, och andra årstider får vi hösilage från en massa olika små ängar. Vårt andra sto, däremot blir gärna för fet men inte bukig...
Ger mineraler, foderjäst, lite sojamjöl, E-vit o selen och en halv hink lucern efter ridning/annat jobb.