Lucern - hur stor mängd?

Grannox

Trådstartare
Hej!
Min lilla tjej har smalnat av nu under vintern, tror dock det är jag som har gjort lite fel :(
Hon äter silage och jag hade väl läst fel på pappret man kan kika på med proteiner m.m och gett henne mer av det som det inte var så mkt protein i.
Nu har jag dock ändrat det så nu får hon bara av det proteinrika silaget.

Samt att jag idag åkte och köpte Lucern till henne - flera i stallet rekomenderade det o hört att det ska vara bra med protein m.m i det.
Dock så stod det inget på säcken hur mkt man skulle ge,

så tänkte fråga er, vad har ni hört/vad ger ni era hästar för mängd med lucern?

Idag fick hon 2 ½-2 nävar av det blandat med lite betfor.
Hon är 7 år i april och är ett arabiskt fullblod.:)

Tacksam för svar:)

Sv: Lucern - hur stor mängd?

På vilket sätt har hon fallit ur? Har hon magrat eller tappat muskler?
Räkna ut en ordentlig foderstat till henne så att du vet att du täcker MJ och smb rp behovet. Då ser du också hur mycket om något lucern du behöver tillsätta.
Vad har du för kvot på det ensilaget du ger nu?
Lucern kan man ge fri tillgång till eftersom det är ett grovfoder om det behövs men det är ju betydligt billigare att ge ensilage om det har tillräckligt bra värden.

Hur mycket man ska ge beror på vad man har för värden på sitt hö/silage och vad hästen används till - det är därför det inte står på säcken. (Det som står på säcken på andra foder bör man inte heller gå efter rakt av, utan alltid kolla mot sitt grovfoder i första hand)

Två nävar är inte så mycket, ,en bra att du introducerar det långsamt så kan du ju se över foderstaten och räkna ut hur mycket hon ska ha i lugn och ro.

Jag håller med övriga här att du bör räkna ut hur mycket hon ska ha med en riktig foderstat.
Mitt halvblod får ungefär 1 kg lusernpellets per dag, men jag började försiktigt men nån näve och ökade under två veckors tid upp till full mängd.

Hej!
Hon har tappat muskler, Hon skall ha ca 10kg silage samt att hon ska ha ca 1 kg müsli / dag.
I en beräknad foderstat.
beräknade den när jag bytte foder. Eftersom hon nu tappat muskler ( trotts att hon har varit igångsatt och rider 5-6 dagar i veckan) jag tycker att hon blivit "smalare" om man kan kalla det så?

Så nu får hon ca 11-12kg silage samt halm för "tuggbehovet" då det som är proteinrikt är rätt "blött".
Hon får dessutom som "godis" lite småpellets från kraft för att ha i sin leksaksboll och rulla omkring den i boxen.
Samt nu får hon ju lucern blandat med lite betfor, har gett henne 1-2 nävar nu, har inte vågat ge henne mer nu i början, nu har jag ökat till 4 nävar till kvällen o två nävar betfor i den.

Men vågar inte heller ge henne för mycket av det eller gör det någonting om man ger henne mer?

:)

Lusern är som annat grovfoder, d v s betydligt lättare att introducera i foderstaten än kraftfoder, generellt sett.

Om du har ett bra grovfoder så höj det istället för att köpa dyrt grovfoder i säck som lusern är. Om hösilaget är blött så är ju inte 10 kg särskilt mycket till en arab om hon inte är väldigt liten. Vad har du för värden på ditt hösilage och hur blött är det?

Jag skulle också ersätta lusernet genom att höja hösilagegivan. Ett tips är att räkna på foderstaten, där du får en fingervisningn om var du ger. Nutrina använder jag mig om och rekommenderas verkligen!

På min analys står det angivet värden per kg foder och per kg ts.Kontrollera att du har rätt värde när du räknar. Jag missade denna "viktiga detalj" en gång när jag letade foder.Kan göra jättestor skillnad i hur mycket man behöver ge.

Min arab 25 år får 1,5 l uppdelat 2ggr / dag det engelska fullblodet 22 år får 3l uppdelat 2ggr / dag plus att de får alfalafa stråfoder ca 2kg/häst och dag.

Räkna om foderstaten utefter hur mycket den rids + att det är snart dags att fälla, så extra protein är viktigt även där så att hästen inte faller ur där. Jag räknar alltid mina foderstater två ggr/år eftersom hästen och klimatet förändras.

Om jag vore du skulle jag bara ge silaget om det är så pass bra värden i det. Annars skulle jag tillsätta lusern, gäna i hack.

Även om man självklart alltid ska beräkna en foderstat så tror jag ändå att det är viktigt att man inte stirrar sig så blind på den att man glömmer att kolla på hur hästen faktiskt ser ut.
Enligt mina beräkningar så ska egentligen min häst bara behöva hälften av det jag ger honom men om jag håller mig till det så tenderar han att bli lite kantig och falla ur.
Kan man höja upp högivan så är ju så klart det bästa, men i mitt fall funkar inte det, för han vill inte äta mer än det han äter nu.

Fast nu håller ju hästarna på för fullt med att sätta sin sommarpäls, och då får man faktiskt ösa på rejält, främst med proteiner...men även MJ behövs. Detta bör man börja med runt nyår.

Fast fällning har hästar inget problem med alls. Det är att sätta ny päls som tar kraft och energi.

oki ska räkna på den igen, dock så vill hon inte äta mer än vad hon får??
Hon får ca 12kg silage + halm och hon lämnar kvar lite av det som jag måste mocka ur.
Müslin,pelletsen,betforn och lucernen( det lilla hon får av de 3 sist nämda).

Ska se om jag kan höja lite till o se vad som händer :)

Men vad händer om du tar bort halmen och ökar hösilaget? Då kanske hon äter mer av hösilaget?

Jag förstår inte varför du ger halm till en häst som behöver mer mat? Halm har man till tjocka hästar som inte kan få rätt mängd hö/silage.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Idag kom min nya hoppsadel till mitt sto - arabiskt fullblod. Men när jag la på den på ryggen och kikar, tycker jag att den...
Svar
19
· Visningar
2 238
Senast: Grannox
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 512
Foder & Strö Har en fullblodskorsning, sto 10år, som under sommaren haft bra med hull, utan att vara tjock. Hon har dock nu smalnat av en del och...
2
Svar
22
· Visningar
2 477
Senast: Zab
·
Foder & Strö Har foderproblem och behöver lite input! Flyttade till ett ny stallplats i vintras i ett större, halvkollektivt stall. (Från 4...
Svar
16
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka