Lucern, hackat strå

S

SanchoPancho

Ger min häst i princip fri tillgång på hackat strå. Han har fått lite olika sorter över sommaren, styr inte det själv utan det köps in. Han har ätit något som heter Green Power grass och Lucern.

Nu undrar jag lite vilket ni tycker håller högst kvalité och är bäst. Det finns ju många olika sorters hack, Krafft har ju sin variant med fler. Det är ju självklart värdena som är relevanta. Vilket märke tycker du är bäst? Varför, pris?

Sv: Lucern, hackat strå

Får han bara lucern som grovfoder alltså eller är det sas fri tillgång på tillskott? Jag skulle nog välja det grövsta så att han får i sig fibrer. Hackat strå i all sin ära men ger man bara det kan det bli lite väl fint. Green Power är grovt och sedan finns det även Lucern Mix (Krafft också) som jag tror är lite grövre än hacket men med lite lägre värden.

Nej, han får det bara som tillskott. Han arbetar mycket och krubbiter ibland och jag upplever en förbättring när han äter mycket grovfoder.

GreenPower Lucern tycker han inte är särskillt gott, av det äter han inte mycket. GP grass tyckte han däremot var gott. I grass är det mycket lägre värden vilket i detta fallet kan vara en fördel.

Om det bara är tillskott skulle jag ge hackat strå. Vilka värden du behöver beror ju på vad du har för värden i höt/hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar