lucern hack - hur förvara?

skogsridmulle

Trådstartare
Hej!

Har precic börja ge lucern hack, märkte att det torkar snabbt när man öppnat påsen. Det kanske inte gör något? Är det lite torrt kan man ju blöta det eller hur brukar ni göra?

Och hur lång invänjning behövs?

Sv: lucern hack - hur förvara?

Jag ger mina av Kraffts lusernhack. Jag märker inte någon skillnad när den har varit öppen ett tag. Ger du av ett annat märke?
Jag förvarar det i påsen som det ligger i från början.

Jag förvarar min hack i en frysbox, funkar jättebra.

Innan hade jag den i kommunens gröna soptunna men då får jag stå på huvudet om jag ska få tag på det sista....

Har gett lusernhack från både Krafft och Hippo. Förvarat det i påsen och inte märkt ngn skillnad i ts.

Det är ju torrt redan när man öppnar säcken??

Det ska juvara torrt, det är torkad... Men jag brukar blöta det innan jag fodrar, blöter all mat.

Jag tycker att den från Krafft har ändrats sedan någon månad tillbaka. Det är torrare nu än tidigare.

Lite OT....
men vet du om det är samma näringsvärde i?
Tänkte om det kan vara så att de minskat ner mängden melass i...:)

Lite OT....
men vet du om det är samma näringsvärde i?
Tänkte om det kan vara så att de minskat ner mängden melass i...:)

Ingen aning. Men det låter ju ganska troligt. Jag har städat stallet så jag har nog inte någon gammal påse kvar. Jag tror att jag har frågat här någon gång om det blir ett foderbyte för varje öppnad påse och då fått svaret (minns ej av vem) att de skulle hålla ungefär samma värden hela tiden. Men de första jag köpte var mer hopklibbade. Jag har trott att de senare var från årets skörd och då av någon anledning (antagligen helknasigt tänkt) annorlunda.

Det är ju inte alltid de "talar om" när de gör förändringar i fodret. Jag själv fodrade med en musli förra året som jag helt plötsligt upplevde som blötare. Jag misstänkte att det kanske blivit ngt fel på min säck o köpte en ny....den var lika "blöt". När jag kontaktade företaget visade det sig att de höjt andelen melass i....

Intressant iaf om de ändrat lite på innehållet...

I så fall är det bara att hoppas att de här har sänkt melassdelen. Det låter mest rimligt. Jag vill inte ge för mycket melass.

Vi har det i en vanlig soptunna. Vårt är ganska torrt redan när man öppnar säcken (Kraffts hack).

Det tycker jag inte.. Däremot kan det variera en aning från säck till säck. Har fodrat med det i flera år och jag tycker inte det blivit torrare.

Det verkar konstigt. De första säckarna jag köpte var mycket mer ihopklibbade, lite svårt att förklara.

Jag har inget svar på din fråga, men håller med om att den blivit torrare. Jag gav Krafft Lucern hack i våras, och då var den rätt så klibbig, men nu när jag utfodrat med det i augusti, har den varit märkbart mycket torrare.

Ingen som har kvar ngn gammal säck så att man kan jämföra om värdena ändrats?:)

Hugger en knapp...
Hur länge håller sig en öppnad säck? Hittar inget bäst före eller nåt om hållbarhetstid.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår