Lucern = grov- eller kraftfoder??

I

IslaBonita

Ja, hur är det? Jag har läst runt och försökt hitta information men det står olika överallt. Så nu får ni svara lika :laugh:

För, enligt det jag har hittat är det ok att överskrida energibehovet om man gör det med grovfoder?

Sv: Lucern = grov- eller kraftfoder??

Lusern är ett grovfoder. Det är vad man kallar för en vallväxt och förekommer ibland i "vanligt" hö eller ensilage, beroende på vilka växter som vallen består av. Ofta har man den med i vallen för att höja värdena på fodret t ex till mjölkkor.
Men när man köper det som foder så är det bara växten lusern och det som gör folk vill rådiga ibland är att det då kan vara i form av pelletts. När det hackat strå så är det inte så många som kallar det för kraftfoder utan det är pellettsen som lurar en del.

Aha! Tack för att du klargjorde!

:idea:

Kan ju oxå passa på att förklara att ett foder som bryts ner i grovtarmarna alltid är ett grovfoder, därav är även betfor ett grovfoder.

Och allt som bryts ner i magsäcken och tunntarmen är kraftfoder.

För, enligt det jag har hittat är det ok att överskrida energibehovet om man gör det med grovfoder?

Du förväxlar nog energi med protein. Generellt säger man att ett överskott av protein från kraftfoder ska undvikas, medan det kan accepteras när det kommer från grovfoder.

Du förväxlar nog energi med protein. Generellt säger man att ett överskott av protein från kraftfoder ska undvikas, medan det kan accepteras när det kommer från grovfoder.

Ja, det var så jag menade :o, tack

Varje dag lär man sig något nytt! Hade inte en aning om att betfor räknades som grovfoder.

Melassen som finns i kraffs lusern (vilket jag blir osäker på eftersom jag inte hittar det i innehållsförteckningen - eller räknas värdet in i energin???) verkar inte populär i andra trådar jag snokat fram, har du någon förklaring till det?

Eller har jag snurrat ihop precis alltihopa?

Melass är ju socker, och socker har ingen egentlig plats i en hästs foderstat. Att det kommer socker genom grovfodret är en sak, men att fodra med sockerkoncentrat (som melass) tycker jag själv är olämpligt.

Vi använder Kvarnbys lusernpellets, just eftersom den inte innehåller melass, och dessutom ligger högre i protein (mer protein för pengarna helt enkelt)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka