Lottie Pellets

P

Pretty

Jag har kollat lite på kaninfoder och hittade Lottie fodret i en butik nära mig. Men jag vet inte om det är ett bra foder för min Sällskaps kanin men det skulle vara snällt om någon ville säja vad som blir bra. Jag tänkte blanda det med havre, men om du vet något mer man kan blanda i för att det ska bli extra bra är alla förslag välkommna! Det känns så tråkigt med bara pellets. Här är två olika Lottie foder, vilken är bäst?

NÄRINGSVÄRDE FÖR LOTTIE ÄPPLE OCH MOROT
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%


INNEHÅLL
Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.





NÄRINGSVÄRDE FÖR LOTTIE HAVRE OCH VETEKLI
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%


INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.


BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.
 
Sv: Lottie Pellets

Är det ingen som vill svara ?? Jag vet inte cad som är bäst ju!
 
Sv: Lottie Pellets

Jag använder Lottie till min kanin och har haft det i just över ett år nu, har växlat mellan att ha Maskrot/Linfrö och Äpple/Morot. Hon gillar det jättemycket, så därför begränsar jag mängden hon får.

Överlag försöker jag ge min kanin en kost med mycket fibrer i, det mår hon bra av. Min kanin blir lös i magen om hon inte får tillräckligt mycket fiber så hon får även ett fibertillskott (Fibrex) utöver Lottie.

Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt alla näringsämnen och sådant för att kunna berätta för dig vilket foder som är bäst. Men vad jag kunde se var det väl inte så stor skillnad förutom att du inte har skrivit ut hur mycket kostfibrer Havre/Vetekli innehåller...

När jag väljer foder så väljer jag det dels på grund av mängden fiber och för att min kanin mår bra av det.


Hoppas du hittar något som passar din kanin!
 
Sv: Lottie Pellets

Tack så jätte mycket för svaret! Lite hjälp på vägen fick jag iallfalll :D:banana:
 
Sv: Lottie Pellets

Är din kanin en vuxen innekanin som inte producerar något
eller är extremt aktiv så räcker det med ett bra hö och
frukt/grönsaker. Ett av de vanligaste felen är att man ger
för mycket kraftfoder.
 
Sv: Lottie Pellets

Jag använder själv lottie till min kaninunge. De vuxna ska också ha det sen när deras nuvarade pellets är slut.
Men iaf, jag är inte så duktig på foder men vad jag förståt är lottie ett pellets som ger mkt energi. Många med hoppkaniner använder just därför detta. Har man en innekanin som inte gör så mycket ansträngande om dagarna bör man utfodra med hö och grönsaker och ev bara max en matsked pellets om dagen.
Men ja, annars är lottie ett bra pellets om du nu ska ge din kanin det =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 188
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 353
Senast: dramatik
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp