Lössvans i dressyr!

bilbobus

Trådstartare
Nån som har nån fakta om det finns? Hört att det använts i Tyskland? Nån som har fakta?

isåfall om det är tillåtet?
hur fäster man svansen?
dyrt?

Det är ju så fint med en tjock Guiness svans!:love:
Men inte bara den anledningen, utan min stackars häst har lyckats fastna o dragit av sig sin redan tunna svans, så nu är det inte mkt kvar, ser inte klokt ut:crazy: :cry: Så nån som vet?=P

Sv: Lössvans i dressyr!

enda jag vet om lössvansar är att det inte är tillåtet att tävla med.
resten överlåter jag åt nån annan att reda ut ;)

:rofl: ursäka med vad otroligt fånigt! FINNS det verkligen?? Trodde resultatet satt i ritten, inte i svansen, spelar det någon roll hur stumpen ser ut? :rofl:

det kanske låter lite fånigt, men jag tycker dressyr ska se vackert ut och helthetsintrycket är viktigt. Om det finns nån enkel lösning till det så är väl int det fånigare än all annan onödig utrustning o grejer man skämmer bort hästen med? Eller hur? :smirk:

"Man- och svansflätor och mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjudet. Hästen får inte dekoreras med föremål som blommor, rosetter och liknande.
Röd rosett i svansen för att markera att hästen sparkas är dock tillåtet på framridningen, men inte inne på banan (enligt Stockholms Läns Ridsportförbund, som svar på en direkt fråga). "
källa: TR. Stallbacken.com

I western utställnigar har jag för mig att man får ha det.. har sett annonser om nån som säljer det i en hästtidning. i engelsk dressyr får man inte ha det.

Nej det är inte tillåtet. Men om du fäster den väl så det inte syns så är det knappast nån som tänker på att kolla.... :p

Senast vi hade dressyrtävling så var det en häst som startade med lössvans. Det ekipaget hade dispens från förbundet pga hela svansen var av efter hingstbete så uppenbarligen kan man få ha det men det ska nog krävas i princip ingen svans för att få dispens.

Det finns att köpa i Sverige och ett företag som säljer annonserar här på buke. Har för mig att det kostade runt 2,000 och uppåt.

Tack allihopa för era svar! Får se hur det blir, men intressant o veta iaf!:bump:

kolla i tråden om hon som kapade pannluggen på sin stackars häst.. där finns länk till sv företag som säljer lössvans, fanns i olika längder, 30-90 cm tror ja, minsta kostade 1200:- och längsta 3400:- :crazy:
bara en löslugg kostade nog 380:- eller så..

Senast vi hade dressyrtävling så var det en häst som startade med lössvans. Det ekipaget hade dispens från förbundet pga hela svansen var av efter hingstbete så uppenbarligen kan man få ha det men det ska nog krävas i princip ingen svans för att få dispens.

Det finns att köpa i Sverige och ett företag som säljer annonserar här på buke. Har för mig att det kostade runt 2,000 och uppåt.

Vet också en häst som fick dispans. Men vet inte hur kort svansen var. Han hade iaf en tygfläta dinglande i svansen :angel:

hehe, smart!

Men det såg lite konstigt ut på några hästar... det blev föör mycket svans..*tycker jag*;)

:rofl: Trodde resultatet satt i ritten, inte i svansen, spelar det någon roll hur stumpen ser ut? :rofl:

haha, det trodde jag med :rofl:
Men hänsten kanske lyfter mer på benen om svansen åker emellan :angel:
Fast jag kan hålla med om att en tjock svans ser snyggare ut, och jag själv tycker at hästen ser mer välmående ut.
Nu vet jag ju att hästar har olika man och-svansväxt och inte kan rå för sina tunna svansar. Men jag älskar tjocka, glad över att jag fick en pålle med tjockissvans :banana: .

det ser helt knasigt ut med en häst med extremt kort/ingen svans.
en kompis häst hade väldigt kort svans för typ 2 år sen, och det enda man tänkte på när man såg den på dressyrbanan var att den hade så kort svans, det är dessutom en stooor häst så det märktes verkligen..ingen höjdare.

hej!

jag jobbade i ett dressyr stall i tyskland och där använde de sig av en lössvans på topp hästen som tävlade os 04, men det skulle alltid ha extra papper att visa upp pga lös svansen. såg inte konstigt ut när den satt på plats, det såg nog värst ut när den hängde i sadelskåpet/vagnen..

Hmm... jo, det kan jag verkligen tänka mig.
men det borde inte spela någon roll egentligen, domarna borde ju kolla på ekipaget och inte hästens svans.
Men jag förstår ändå hur du menar.
Är glad att jag inte har det problemet.

Jag tror inte att domarna gjorde ngn skillnad, den här hästen fick bra med poäng ändå om den förtjänade det - men det störde helhetsintrycket att svansen var så kort, och på läktaren var svansen typ det enda det viskades om.

Usch. Sånt kan man ju bli riktigt arg på.
De vet ju inte varför hästen har en så kort svans, då ska man inte uttala sig :mad:

Liknande trådar

Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 627
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I tisdags var katten ute hela dagen och natten till onsdag. Vi ropade och ropade på honom men han kom inte, han brukar verkligen inte...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
18 571
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar