stumpan

Trådstartare
våran lilla långhåriga ponny har fått löss ,det ser jättekonstigt ut .ser ut som någon klippt i pälsen och hur får man bort dettta.har kollat på internet men hittar inte något som verkar säkert,allstå får bort lössen och hur kollar man vad det är för sort

Sv: löss

På din beskrivning låter det som pälsätande löss. Om du fångar en och krossar den på ett vitt fuktat pappersark så ser du om det är den blodsugande varianten - blodfläck uppstår.

Jag tycker att det säkraste sättet att bli av med löss är att bada hästen i Dermocan (lusschampo för hund, finns i nästan alla djuraffärer) 2-3 ggr med någon veckas mellanrum och därefter köra en omgång med Switch. Bäst är förstås om man kan klippa såväl man som päls i samband med behandlingen, men det vill man ju ogärna behöva göra.

När man schamponerar med Dermocan flyr lössen - det kryllar. Äckelvarning med andra ord!

gahh, förbaskade dator.
vi hade löss på våra tre små shettisar i våras.
våra har nästan alltid haft de på våren de gånger de haft. speciellt om de haft lite svårt att fälla av sig vinterpälsen.
förr vet jag att folk använde nåt som fanns på granngården. ett vitt pulver i tub. stod på förr vad man kunde använda de till men ida står de att man ska använda de till mink, iller osv tror ja,(Har blivit strängare regler) inte så hälsosamt. ryker så man får nästan ha mask å de ska upprepas en hel del.
nu sist köpte vi hund shampo på granngården. sånt som motverkar fästingar osv (kan stå löss på men är inte säker)
skulle tvättas två-tre gånger tror jag men vi tvättade bara en gång och de försvann så då tyckte vi de va onödigt att upprepa proceduren eftersom de inte va så lätta att tvätta och inte gillade slangen. tog ett ex antal timmar. la i blöt alla grimmor å bortsar osv.
bra med tvättningen va att mycket skit följde me av å att man hjälpte fällningen på traven också.
vi gav även vitaminer, kommer inte ihåg vilken men de fanns i flytade form på granngården.

När min shettis hade löss för några år sedan fanns det inget bra medel mot det men vetrinären rekommenderade Switch pour on och det hjälpte faktiskt. Vi hade ingen möjlighet att bada ponnyn mitt i vintern. Han hade nog aldrig torkat nämligen......

är det den switsch on man har mot fästingar ,känns ju lite jobbigt att bada henne nu ,hon har jättelång påls tar säkert en vecka för henne att torka ,men switsch on hade varit kanon att andvända ,har jag ju hemma också ,den man har mot fästingar.har bara hittat långa genomskinliga saker med 3 prickar i ,tror det är ägg ,men först trodde jag att den andra hästen hade biti av pälsen på henne

Vad jag vet finns det inget lusmedel just till hästar (märkligt tycker jag) men jag använde också switch när mina fick det. fungerade utmärkt och skönt att slippa bada dem på vintern (ja, det är samma som till fästingar och knott)

lycka till

jag badade med min fjording med lusmedel för hundar. Tvättade även all utrustning o alla borstar.

Be din vetrinär skriva ut SEBACIL, effektivt och din lilla ponny slipper klådan ganska fort, den är ganska plågsam för dem. Lycka till!

Anser personligen att dermocan är så innefektivt att det är onödigt Det kan vara värt att prova ivomec od först, jag har sett goda resultat även om vetenskapen anser att det ger för låga konc på huden för att fungera mot pälsätare.
PL

om jag fattar rätt är ett altenativ att använda switsch,eftersom jag har det hemma och inte behöver tvätta henne så bör det väl vara ett bra alternativ just nu

Har diskuterat detta med parasitologer vikket stärker min uppfattning att risken med vinteravmaskning är överdriven under svenska förhållanden. Är man orolig kan man ta ett träckprov först.
PL

Avmaskning med Ivomec hjälpte då INTE ALLS då mina shettisar hade pälsätare, de fick enligt vet.inrådan t.o.m dubbel dos, ingen effekt alls...

En gammal pålle som bodde hos mig en vinter fick
" päls-ätare"
Det är väl löss egentligen, avlånga små kräk som sitter fast på hårståna i man å svans.
Vi behandlade med pulvret som är för minkar, funkade utmärkt o pållen slapp bada.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 415
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 349
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 668
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka