Armani__

Trådstartare
Hejsan.
En ponny i stallet där min häst står har drabbats av löss. Veterinären sa att vi nog inte behövde oroa oss över min arab, eftersom han inte alls har den täta, tjocka manen, men att vi ändå skulle hålla uppsikt.

Vad tror ni, behöver jag oroa mig? Vad kan jag göra för att förebygga det?

Får denne ponnyn vistas nere i ryttarföreningens/ridskolans ridhus? Behöver hon fråga dem om lov?

Många frågor, men jag har aldrig varit med om detta med löss på hästar...

Tack på förhand!

Sv: LÖss !

låter väldigt jobbigt.
jag har aldrig vart med om att en välvårdad (?) häst fått löss. Vet de vartifrån lössen kommer?
Har de behandlat denna ponny, är lössen borta?
Står era hästar nära varandra i stallet? samma hage?

Jag hade undvikit att använda samma ryktsaker, schabrak, seldon, ev. täcken osv. du förstår kanske vad jag menar. Se till att ponnyägaren tvättar och putsar sina saker noga. att bli av med löss, skabb och liknande kan vara jobbigt, och man måste vara noga med renligheten, och nästan vara överdrivet renlig.

Vad gäller ridhusregeler är det nog olika från ridhus, till ridhus. Fråga ägarna till ridhuset för att vara helt säkra. Jag tror ju inte att det är någon fara om man bara rider där, men fråga för säkerhetens skull. man kan aldrig vara nog försiktig.

Jag är inte jättebra på det här med löss och sånt. Tänkte hjälpa dig att putta upp tråden lite också. Men jag kan tänka mig hur det är, eftersom jag har haft liknande själv :o .

Det kanske finns att söka på agrias hemsida? de har ju rätt mycket information om sjukdomar och sånt. Själv kan jag kolla i en bok jag har hemma, där hästens sjukdomar står, vad man kan göra för att förebygga dem. Kan ju höra av mig om det ;)

Välvårdade hästar kan få löss lika bra som vanvårdade. Löss smittar i direktkontakt o kan inte leva utan väddjur, det innebär att lössen inte överlever utanför hästen. Smittar inte människor.

Behandla dock angripen häst snarast, antingen genom bad med Dermocan hundshampo, Sebacil eller pudra med Etotal, upprepa behandlingen ca3 ggr ned ett par veckors intervall.

Jämställer du ordentlig vinterpäls med ovårdad??
Den behandling som rekomenderas är Switch. Etotal får inte användas på häst, dermocan är enligt min mening ganska värdelöst. Det finns ett licenspreparat som heter Top spot on.
PL

Senast ändrad:

Mina islandshästar fick löss, eller så kallade pälsätare för några år sedan. Testade med Switch men det fungerade inte. Ringde vet. och fick rådet att behandla med Advantage, det är ett flytande medel som säljs receptfritt i 4 ml pipetter. Jag skulle då hälla en pipett på baken och en i manen på hästen och upprepa igen om 14 dagar. Det fungerade, men rådfråga veterinär innan du gör behandlingen. Medlet är från början till för hundar, idag kanske det finns något ännu bättre medel avsett för hästar.

skrev jag det i mitt inlägg?
nej, jag skrev att jag inte var van vid att välvårdade hästar får det, eftersom jag aldrig kommit i kontakt med det själv. min häst har haft kraftig vinterpäls, inte är han vanvårdad för det. Jag skrev aldrig så. en häst kan ha mycket vinterpäls utan att vara vanvårdad eller få löss.
Är van vid att vanvårdade, eller "bortglömda" hästar får det, eftersom det kanske inte upptäcks i tid och läget är mycket förvärrat.
Sen om välvårdade hästar får det lätt, det vet itne jag, men eftersom jag inte har kommit i kontakt med det tog jag det som ovanligt. Sen om det inte är det, det vet inte jag. jag utgår bara från mina egna erfarenheter, för jag har aldrig hört att någon häst i min närhet har fått det.

*borttaget*

Senast ändrad av en moderator:

låter väldigt jobbigt.
jag har aldrig vart med om att en välvårdad (?) häst fått löss. Vet de vartifrån lössen kommer?
Har de behandlat denna ponny, är lössen borta?
Står era hästar nära varandra i stallet? samma hage?

Jag hade undvikit att använda samma ryktsaker, schabrak, seldon, ev. täcken osv. du förstår kanske vad jag menar. Se till att ponnyägaren tvättar och putsar sina saker noga. att bli av med löss, skabb och liknande kan vara jobbigt, och man måste vara noga med renligheten, och nästan vara överdrivet renlig.

Vad gäller ridhusregeler är det nog olika från ridhus, till ridhus. Fråga ägarna till ridhuset för att vara helt säkra. Jag tror ju inte att det är någon fara om man bara rider där, men fråga för säkerhetens skull. man kan aldrig vara nog försiktig.

Jag är inte jättebra på det här med löss och sånt. Tänkte hjälpa dig att putta upp tråden lite också. Men jag kan tänka mig hur det är, eftersom jag har haft liknande själv :o .

Det kanske finns att söka på agrias hemsida? de har ju rätt mycket information om sjukdomar och sånt. Själv kan jag kolla i en bok jag har hemma, där hästens sjukdomar står, vad man kan göra för att förebygga dem. Kan ju höra av mig om det ;)

Hejsan och tack för svaren (allesammans)!

De vet inte vart lössen kommer ifrån och det värsta känner jag är att de inte vill behandla honom (duscha) nu när det är så kallt, men det måste de väl ändå göra?
De står i boxarna brevid varandra och går i samma hage. Tycker ni vi ska sära på dem i hagen?

Det är ryttarföreningens ridhus, på ridskolan som håller till där är där många ponnysar. Veterinären sa att ponnysar har lättare för att drabbas av löss, eftersom de har mycket tätare päls, man osv. Så jag sa till dem att de skulle ringa och prata med ridskolechefen eller ryttarföreningens ordförande, vet dock inte om de gör det..

Ska också ta och kika i böckerna här hemma och se vad jag kan finna. Tack än en gång för all hjälp!

Det räcker med kraftig vinterpäls för att få löss även om hästen är välvårdad.
PL

Ponnyn som har drabbats har lång, tjock vinterpäls.
Tror du/ni att risken för att min ska bli drabbad är stor? Har en arab, ganska korthårig, kort man etc.
Veterinären trodde inte det, men känner att detta hänger över mig lite..

Mina islandshästar fick löss, eller så kallade pälsätare för några år sedan. Testade med Switch men det fungerade inte. Ringde vet. och fick rådet att behandla med Advantage, det är ett flytande medel som säljs receptfritt i 4 ml pipetter. Jag skulle då hälla en pipett på baken och en i manen på hästen och upprepa igen om 14 dagar. Det fungerade, men rådfråga veterinär innan du gör behandlingen. Medlet är från början till för hundar, idag kanske det finns något ännu bättre medel avsett för hästar.

Det där med Advantage, häller man bara på hästen, det ska inte tvättas väck eller så?

Advantage hälls på som switch, fast i stället för en sträng från huvud till bakdel ska det hällas på två ställen på hästen enligt vet. 2x4 ml är ju inte så mycket vätska att det räcker till att hälla över hela hästen. Annars är det samma princip som switch, det ska in i kroppen på hästen, så hästen ska inte tvättas.

Vad jag har hört så kan lössen komma från fåglar och andra vilda djur så man kan aldrig skydda sig ifrån dem helt. Men har man en häst som sätter kraftig vinterpäls och brukar få löss varje vinter så kan man raka en lusrand under manen eller på båda sidorna, där lössen trivs som bäst, som förebyggande åtgärd på hösten. Vad gäller din häst tror jag inte att du behöver vara speciellt orolig, så länge din häst inte skrubbar sig eller har kala fläckar i pälsen så lider han inte även om det kan bo en och annan lus på honom, för då trivs de uppenbarligen inte på honom. Men ska man behandla den drabbade hästen bör man kanske behandla de andra som går ihop med den hästen också annars är nog behandlingen gjord i onödan, men det bör nog en veterinär avgöra för det här är ju ett gift vi talar om.

Det är ju det som är problemet, nu när det är så kallt. Men har man bara varmt vatten, kanske en spolspilta i stallet, och sen massor av täcken på hästen tror jag itne det ska vara någon fara. Gärna gå ut och leda hästen torr, rörelse ger ju värme som bekant :idea: haha.

Jag tror itne att det är någon fara för din häst, men tycker du ska hålla uppsikt över h*n så att det inte blir för många för snabbt.

Löss kan väl stanna kvar i textil och sånt? kan de itne det? tycker du ska vara försiktig med täcken, ryktsaker och.. ja det jag skrev förut. Man kan aldrig vara nog försiktig.

Ohyra är väldigt krävande, och man känner sig direkt skitig, och äcklig, även om man nte är det. men det tar ju tid att få bort det som sagt. Glömde kolla boken, gör det ikväll.
Hoppas verkligen att din lilla arab klarar sig undan dessa tröttsamma varelser :banana:

Tack allesammans för all hjälp!

Ringde min veterinär i morse och kollade med henne vad hon tyckte. Hon trodde inte heller att jag behövde oroa mig eftersom de inte trivs i så kort päls, men jag skulle hålla uppsikt över manen, även om han har hyfsat kort man.

Hon tyckte dock inte att de skulle gå tillsammans i hagen, utan att vi skulle dela på dem. Får väl höra vad stallägarna tycker om det, de vill inte att den andra hagen blir upptrampad, men vad gör man?

Men så kan de ju inte tänka. Går din häst med skor? Går ponnyn med skor?
den som går utan (om någon gör det), kan ju gå i den "nya" hagen, vilket gör att den inte blir särskilt upptrampad. sen handlar det ju bara om några veckor, och en ensam häst trampar inte upp alldeles för mycket. om man inte har en piggelin (som jag) som bara måste kuta runt i hagen och bita alla tråkiga kompisar som inte vill vara med. Tja se araber liksom ;) haha.

Men jag tycker du ska prata med stallägarna, så de förstår allvaret i det hela. Du vill ju inte att din häst också ska ha små äckliga lusar :p

Hästar kan faktiskt vara välvårdade och ändå få löss. När min store fick löss och stod på djursjukhuset så svarade man att det vanligen drabbade alla hästar om en fick det när de står på lösdrift. Står de däremot i boxar är det inte så vanligt men kan givetvis kanske ske. Min häst hade stått i box och lyckades inte smitta någon trots att de gått i samma hagar.

Den lille andra går utan skor så det blir han som får gå i den andra hagen, även om stallägarna blir sura. Måste tänka på min häst i första hand känner jag..

De duschade lillen idag i alla fall, TACK OCH LOV!! Så vi får se, det ska väl upprepas sen, eller har jag fel?

Det beror lite på vad det är för medel man använder. men det ska nog upprepas 10-14 dagar efter första behandlingen. Tror inte att din ponny drabbas nu när de inte går i samma hage.
Men som sagt; Undvik att använda samma ryksaker, täcken, schabrak och dela andra såna saker. Oftast smittar det genom direktkontakt hästar emellan, men kan även smitta genom utrustning.

Hoppas att allt löser sig :bump:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025