bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon vet hur man ska tvätta rent en box som en ponny med löss använt.
Ska man han något speciellt rengöringsmedel? eller dör lössen utan värdjur?
Ponnyn är avlusad.
Tack;)
 
Sv: löss

Du behöver inte tvätta alls.

Lössen dör utan värddjur efter typ ett dygn, sedan är de dessutom värme/kyl känsliga.

De levade lössen är lätta att ha ihjäl, problemet är äggen, men är alla levande löss borttagna, tre behandlingar med åtta dagars mellanrum brukar funka, då är det lungt.
 
Sv: löss

tvätta boxen med Virkon. Då kan du vara säker på att alla löss o ägg dör. Var noga med att avlusa hästenordentligt. Du kan åxå kalka golvet i boxen. Löss gillar inte kalk. Var noga i springor o hörn!
 
Sv: löss

ok, de har bara tvättat den 2 ggr..men den kliar sig inte alls nu.
men det kanske räcker.
Vilken typ av kalk ska användas,var köper man det?:crazy:
 
Sv: löss

Att den inte kliar sig beror på att alla löss är borta, men äggen kan finnas kvar. Vilket generar nya löss inom ett visst antal dagar. Men vad jag fattat det så räcker det med två behandlingar, förutsatt att de görs enligt preparatets bruksanvisning.
 

Liknande trådar

Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp