L

Lillo

Ja ha nu i kväll när jag skulle ta in hästarna så upptäckte jag att min ny inköpta åring hade löss :eek:
Men i och försig så var det kanske inte mer än väntat så fruktansvärd vanvårdad som hon va när jag köpte henne = det var därför jag köpte henne.
För att jag tyckte så jäkla synd om henne.
Men nu är jag ju lika glad för det, för hon är värdens UNDERBARASTE åring jag har träffat på :)
Hon är bara sååååå mega snäll att ha att göra med så det är ju bara inte sant :rofl:
Men till saken med lössen.

MÅSTE jag verkligen raka henne innan jag har på swiths on eller vad det heter ??????

Eller räcker det med att jag har det efter man och rygg uppe på hennes päls ??? ( Försöker givetvis att få ner det intill skinnet på henne ).

Hur gör jag med täcket hon har på sig ??
Det måste tvättas vad jag förstår men vad ska hon då ha på sig ute i hagen ? ( Måste ha täcke för hon är mager och står och fryser annars ).

Och hur ska jag göra med alla borstarna vist dom måste ju också tvättas men ska jag INTE borsta henne då ??

Sedan så lär jag väll för säkerhets skull Switcha dom andra 2 hästarna också ELLER ???????

Suckar högt...........
Ja det vart mycket att tänka på nu :crazy:

Säger i alla fall en än gång att jag är glad i alla fall att jag köpte loss henne trots att hon då aldrig har blivit: Ledd, vaccinerad, avmaskad, verkad mm mm
Vad gör man inte för sånna stackare som dom inte tar hand om.
Nu har hon i alla fall kommit hem till mig och fått det bra :rofl:
Hon har till och med börjat gått upp i vikt redan :)

SNÄLLA skulle bli glad med lite erfarna svar.
Tack på förhand :bow:

Sv: Löss !!

Vår ena häst hade löss när vi köpte henne visade sig. Vi tvättade henne med ett lusschampo en gång och sen hade vi en spray som var till hundar som vi behandlade med nästa gång. Behövde inte behandla den andra hästen eller sanera i stallet vi rakade inte lushästen borstade täcket noga på insidan men tvättade inte det.
Kommer inte ihåg om vi tvättade borstarna men antar att vi gjorde det.

Har hon väldigt lång päls? Lång yvig man? I så fall kan det vara läge att stubba manen (eller tunna ur den ordentligt) och klippa hästen men annars tycker jag absolut inte att du behöver göra det.

Jag hade nog behandlat alla hästarna med Switch pour on men var noga med att följa anvisningen på för packningen så att du först kontrollerar att ingen av hästarna är överkänslig mot det. Om så skulle vara fallet kan man i stället tvätta med lusschampo eller använda någon annan ohyrespray.

För säkerhets skull är det bäst att tvätta täcken, vojlockar och borstar eftersom löss och ägg kan överleva ganska länge på utrustning.

När du behandlat mot lössen kommer du antagligen se ganska stora mängder av både löss och deras ägg i hästens hårrem...
Kan vara bra att ha åtminstone någon borste som man använder för att borsta bort detta. Denna borste tvättar man NOGA eller slänger sedan när hästen verkar lusfri. Den närmaste tiden får man dock hålla noga koll i hårremmen efter både löss och ägg. Tyvärr är det ganska vanligt att någon lus överlever och man får behandla ytterligare en gång.

Senast ändrad:

Du behöver varken raka hästen eller stubba manen. Vi brukar använda ett medel för nöt som heter Bayticol (inte avsett för hästar alltså). Det räcker med en behandling - max två om hästen är jätteangripen.

Vi har använt det på dräktiga ston utan problem men det är väldigt starkt så handskar är att rekommendera.

Nej du behöver inte raka, tvätta med lusshampo (minns inte namnet men sånt som man har på hundar och katter) och switch så dör alla lössen och äggen.

hanna_shetland skrev:
Du behöver varken raka hästen eller stubba manen. Vi brukar använda ett medel för nöt som heter Bayticol (inte avsett för hästar alltså). Det räcker med en behandling - max två om hästen är jätteangripen.

Vi har använt det på dräktiga ston utan problem men det är väldigt starkt så handskar är att rekommendera.

men om det inte är avsett för hästar, ger det inga bieffekter då? kan man utan att oroa sig anvönda det på häst?

Bayticol går utmärkt att använda till häst. Orsaken att det inte är rek för häst beror på att små barn förväntas klappa hästar men inte kor och sen stoppa fingrarna i munnen.

MEN på nöt vill jag minnas att det står att det ska appliceras längs ryggraden På häst är bättre att applicera det på var sin sida om ryggraden från öronen till svansen. Det fördelar sig inte lika snabbt i hästens hudfett åtm om de här en ”ränna”. Flusa går också bra. Man behöver inte raka hästen.

Hur tycker ni att switch funkar då? Det borde ju också vara helt ok?

TACK så mycket för alla goda råd :O)
Det är kanske inte så mörkt som det känns just nu i alla fall *L*

Tack så mycket.

Jag har som sagt tom använt det på dräktiga ston utan några som helst biverkningar. Fördelen är att man slipper raka eller bada hästen nu när det är vinter.

I Danmark har man ett medel mot löss som är godkänt och avsett för häst, just därför tycker jag att det är konstigt att vi inte kan ha det i Sverige.

Förra vintern fick jag hem en Shire häst med löss. Tyvärr fick jag inte bort det så efter ett antal bad (i minusgrader) med olika shampon, Switch, sanering av stall och utrusting, behandling av alla hästar i stallet, besök av veterinär, kom de fram till att det nog inte BARA var löss så det var bara att fortsätta ett tag till plus att jag fick raka av pälsen och stubba manen :cry: Usch, det vill jag inte vara med om igen...

min häst har fått löss nu nyligen efter att ha varit på klinik, jävla idioter som inte kollar vad de far dit med :mad: : :mad:
hur som helst så ska jag för att vara på säkra sidan raka, bada och sanera allt. ska använda switch och ett sk. löss schampo...om det inte hjölper testar jag nog det där baytricol eller vad det hette? :p han ska flyttas till ett annat stall så jag måste ha honom absolut lusfri innan dess.

men switch har jag förstått är det bästa på svenska marknaden för HÄSTAR eller är jag ute och cyklar? hur stryker man egentligen på detta? från öronen till svansen rakt över sadelläget bara?

Hoppla poppla det lät ju inte trevligt :(

Hur långt tid tog det innna din häst blev frisk i från lössen ?

Jopp men det är som vanligt att pratar man med 10 stycken så får man 9 olika svar.
Dom jag har pratat med har rekomenderat olika sätt att gå till väga på.
Så därför ville jag har lite erfarenheter här i från också.
Jag har i alla fall börjat behandla med switch.
Och behandlar alla i stallet med det samma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka