Löss på hästen

F

Fjoll

Nu verkar det som att jag har fått löss på min häst.

Såg dem igår när jag borstade honom. Det är inte så mycket, lite ägg och löss i luggen, och några fullvuxna löss i mankammen.

Är det någon som vet hur löss sprider sig till häst? Han är fin och har inte nån lång päls, inte är han unghäst heller. Kan löss "åka med" på människor? Han hade veterinär (för vaccination) ute i tisdags och jag såg lössen för första gången i går.

Någon som har varit med om löss på häst och vill dela med sig om hur jag kan få bort detta fort!?

MVH
 
Sv: Löss på hästen

jo då, nog har man varit med om det.:smirk:

etotal puder funkar bra, och är enkelt att använda. man pudrar hästen från öronen till svansen ett par gånger, vi köper på kvarnen. tror nog lantmännen har det oxå.
pudra även närmiljön (och alla hästar) tvätta alla borstar och utrustning.

det är inte så ovanligt, har fått det i stallet med nya inakoderingar.
lycka till;)
 
Sv: Löss på hästen

Okay, då ska jag köpa sådant puder!

Hade för mig att det var ovanligt, det var ingen som jag talade med som hade haft löss på sina hästar.

Känns lite jobbigt att vi hittade det på min häst, men jag har ju stått i samma stall i 3 år, det är därför jag bir så nyfiken på var det kommer ifrån!

Senaste hästarna som kom in var två islandshätar, och det var i september förra året!

jag undrar så var det kommer i från! :confused:
 
Sv: Löss på hästen

det kan vara lite jobbigt att säga att man haft löss på sina hästar :angel:

det kan mycket väl kommit i höstas, det är väldigt svårt att "se" dom äcklena(har hästen mycket päls, så är det nästan omöjligt. men dom brukar klia sig en del). när man väl ser dom, har dom ofta ganska mycket.
löss lever inte länge utanför värddjuret (då är loppor MYCKET värre, dom hoppar av och lägger sina ägg så det är svårare att bli av med.)

oftast smittar det med kontakt häst/häst, tror inte det va vet. som smittat din. det tar längre tid innan dom syns. i alla fall min erfarenhet.;)
 
Sv: Löss på hästen

Auch, nu känner jag mig som en ouppmärksam hästägare istället ;)

Jag kollade igenom isisarna lite fort igår, men ingen av dem verkae ha något (vad jag kunde se) ägarna sa dock att isisarna hade blivit avmaskade en gång redan i vår, kan det ha tagit död på lössen?
 
Sv: Löss på hästen

Här är ett jättebra medel mot löss.....
SWITCH "POUR ON" det är egentligen mot knott och fästingar, man tar garanterat död på de anra krypen med.
Kostar ca 300 kr för 240 ml.
Det går åt 40 ml till en stor häst.
Resten kan du använda i sommar och behandla var 4:e vecka så slipper du fästingar. Fungerar kanonbra.
 
Sv: Löss på hästen

Ja switch pour on kan man använda.. Sen finns det ett schampoo som heter Sebacil som oxå är effektivt mot löss på hästar.(även på hundar)
 
Sv: Löss på hästen

vanligt avmaskningsmedel tar inte död på löss.;)
tycker inte du ska känna dig ouppmärksam, dom ÄR svåra att upptäcka....
speciellt om man inte vet att dom har det(att dom skulle kunna ha det), hur många "letar" då :crazy:
 
Sv: Löss på hästen

Jag fick ett tips en gång från strömsholm, de sa att rakning och tvätt med vanlig såpa var det bästa men jag har inte testat...
De säger också att hästar blir smittade av löss när de är svaga på något sätt. Kanske är gamla, har näringsbrist, har någon infektion osv.
 
Sv: Löss på hästen

dom kan få löss ändå...
mina hästar som fått det har varit helt friska och vid god vigör, smittade av hästar som varit ikontakt med löss på annat stall. helt friska och jättefina hästar det oxå.

det är som med tex. huvudlöss på människor.

etotal puder är lättast att behandla med (förmodligen billigast oxå)
och dom små äcklena är döda och borta efter någon vecka (förutsatt att alla behandlas och allt tvättas)
annars går det bara runt...
 
Sv: Löss på hästen

ja har haft löss på min häst två gånger. jad duschade honom då i ett hundschampoo dom finns att köpa i alla matvaruaffärer. Dermocan heter det. det kostar ca 30kr . är det en stor häst kan de behövas flera flaskor, jag använde två stycken på mitt russ. De försvann på engång då
:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löss på hästen

men även dermocan, ska badas med minst 2 gånger för att avdöda alla ägg oxå.
annars är det risk för att det kommer tillbaks.
 
Sv: Löss på hästen

Det beror på vad du menar med "vanligt" avmaskningsmedel. Ivomec od har definitivt effekt på blodsugande lus, effekten på pälsätare är mer omdiskuterad, jag har dock set utmärkt effekt även på dessa o rekomenderar därför en ivermectinbehandlig som första åtgärd.
PL
 
Sv: Löss på hästen

Har haft löss på min ena häst två gånger.

Använde Etotal som hade mycket bra effekt och var mycket billigt.

Dessa löss smittade inte till andra hästar, han hade ingen klåda och det var inte via "smitta" från någon annan häst som han hade fått det.

Enligt veterinär är det inte ovanligt att unga hästar (han var egentligen lite för gammal) får löss på våren och att de inte blir smittade av andra hästar utan lössen/äggen finns i naturen.

Han var 3 år och fick det i luggen och manen. Han har mycket "ulliga", tunna tagel, men ändå tjock man så det var nog "gossigt och mysigt" för lössen. Det var troligen pälsätande löss.

Jag hade exakt samma borstar till min andra älder häst och han fick inte löss, däremot så fick även en annan 3-åring med likadan man oxå löss. Ingen av dessa hade varit utanför gården. Nästa vår var det dax igen med lusbekämpning, men efter det har jag inte haft några problem.
 
Sv: Löss på hästen

Löss är vanlig speciellt på långhåriga unghästar det sprider sig inte ens till andra hästar i stallet köpte swiss (tror det heter så och la en rand på ryggen och vips var de borta, och det är speciellt den här tiden på året och har de haft det en gång verkar det som de är imuna ( alla hästar utom min kompis gammla shettis blir som ett troll på vintern) Så löss är inget att oroa sig för
 
Sv: Löss på hästen

Det där om att lössen/äggen finns i naturen har din vet fått om bakfoten eller så har du missuppfattat honom.
PL
 
Sv: Löss på hästen

fick det på min fjordning 98 när jag previs köpt honm, badade honom med hundshampo mot ohyra, blev kanon ba, ingen annan häst i stallet fick det.
 
Sv: Löss på hästen

Unghästar, sant. Samt även vissa speciellt utsatta andra hästar med dåligt immunförsvar, som tex eksemhästar med mycket eksem.
 
Sv: Löss på hästen

Min shettis har haft pälsätarlöss två gånger. Han gick i samma hage och samma box som mitt kallblod, och denne fick aldrig löss. Någon sa till mig att lössen kommer ifrån betet, men det tyckte jag lät underligt, också på grund av att kallblodet aldrig fick det. Jag hade förvisso olika borstar till dem, men som sagt, de var tillsammans dygnet runt, året runt.

Har alltid badat med hund- och kattshampoo mot loppor och löss, och det har fungerat alldeles jättebra! Fick råd på Apoteket att använda det. Man tvättar en gång riktigt ordentligt, och sedan en gång till (som inte behöver vara fullt så noggrann) efter 3-4 veckor har jag för mig. Och man får en ren häst också, sådär lagom efter vintern! :D
 
Sv: Löss på hästen

Så, nu har jag precis talat med veterinären om vad jag ska göra.

Han sa att jag skulle använda mig av Switch pour on, eller ett annat medel som jag nu glömde av vad det hette...

jag frågade om etotalpuder, men han sa att det fungerade bäst på hästar med längre päls (för att det skulle fastna eller något sådant)

Jag passade på att fråga om han hade någon ide om hur hästen har fått lössen, men det kunde han inte säga. :crazy:

Så nu ska jag iväg för att köpa Switch så får vi se vad som händer!
 

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 232
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp