löss/ohyra

E

edwin

har en bekant med en ponny som så fort den fått sin vinterpäls, väldigt tjock å tät så får den ohyra i hela pälsen å som kliar som bara den, lika varje år.. men som försvinner å håller sig borta om man håller pälsen klippt. såg en gång när dom klippte den å de verkligen kryllade i pälsen :eek: hur kan de komma sig att den får ohyra? de smittar inte av sig te de andra hästarna.

Sv: löss/ohyra

Ohyran trivs bara på de hästar som har rätt förutsättning för dem. Så det är inte alls ovanligt att det inte verkar smitta till andra hästar. Ohyran trivs hos hästar med tjock pläls där det lätt blir varmt och kanske lite fuktigt inne i pälsen. Men den trivs också på hästar med nedsatt kondition. Så om ponnyn är den ende med mycket päls i stallet och de andra då dessutom är i bra hull och skick är det inte alls konstigt att de inte blir angripna.
När det gäller den här ponnyn så kan det vara så att pälsen i samband med miljön, hur den hålls i stall, hage m m gör att just den får den för ohyran ideala miljön.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat