Löss, loppor eller liknande

*tove*

Trådstartare
Min lille vovve har fått nått skit på sig. Jag hitta en liten grej på honom för några dagar sedan som jag först trodde var en liten fästing. Men nu har han börjat klia sig lite mer än vanligt och har många sånna där små djur på sig över hela kroppen. Dom sitter fast i huden, och ser precis ut som små fästingar, fast jag tror inte dom växer något.

Var på apoteket och köpte spot on mot löss,lopper och fästingar och tog på honom igår. Men jag skulle hämtat min andra valp på lördag ju. Nu går väl antagligen inte det :cry:.

Är det någon som vet mer om det?
Jag antar att jag får ta och ringa vet, men skulle kolla om ni har något att säga om det.

Sv: Löss, loppor eller liknande

Hur ser hunden ut idag? Är de små djuren kvar?

Ge valpen en dos innan du tar hem den för att vara på den säkra sidan, men det ska inte var någon större risk. Småkrypen dör ju inom 24 timmar från att du satt på Spot On.

Min lille vovve har fått nått skit på sig. Jag hitta en liten grej på honom för några dagar sedan som jag först trodde var en liten fästing. Men nu har han börjat klia sig lite mer än vanligt och har många sånna där små djur på sig över hela kroppen. Dom sitter fast i huden, och ser precis ut som små fästingar, fast jag tror inte dom växer något.

Var på apoteket och köpte spot on mot löss,lopper och fästingar och tog på honom igår. Men jag skulle hämtat min andra valp på lördag ju. Nu går väl antagligen inte det :cry:.

Är det någon som vet mer om det?
Jag antar att jag får ta och ringa vet, men skulle kolla om ni har något att säga om det.
Löss sitter fast på ett hårstrå med huvudet mot huden, de kan påminna lite om fästingar men är mer avlånga.
Sen kan det vara alldeles nykläckta fästingar, och har man haft otiuren att befinna sig på platsen när de kläcks kan det vara riktigt många. De är riktigt små (i storlek med lus) och ser alldeles runda ut.
Har en bild i datorn på hur det kan se ut, men fattar inte hur man lägger in bilder...:o

I vilket fall så tar spotonmedlet det.

Ja, dom sitter kvar. Det var igår förmiddag som jag tog på det.

Men det står att man inte får ta medlet på valpar under fem kg, och det är en liten shih tzu valp på snart 10 veckor. Han kan ju inte väga särskilt mycket :(

Det är nog löss då, för dom ser ut som små avlånga fästingar.

Dom sitter ju kvar nu, men ska jag tvätta honom med ohyreshampoo för att få bort dom?

Ja, dom sitter kvar. Det var igår förmiddag som jag tog på det.

Men det står att man inte får ta medlet på valpar under fem kg, och det är en liten shih tzu valp på snart 10 veckor. Han kan ju inte väga särskilt mycket :(
Oj då, har du redan satt på medlet? I så fall bör du bada honom så fort du kan!!!
Sen blir jag lite nyfiken på valpen....var kommer han från (shih-tzu älskare)

Det är nog löss då, för dom ser ut som små avlånga fästingar.

Dom sitter ju kvar nu, men ska jag tvätta honom med ohyreshampoo för att få bort dom?
Nej, bada honom i vanligt schampo så att du får bort medlet du satt på. Ta sen kontakt med vet, så att du får ett medel som är ofarligt, alternativt att du väntar någon vecka och då badar i ohyreschampo.

Du bör alltså inte bada med ohyre schampo nu, hunden har redan blivt utsatt för ett medel man inte vet hur det påverkar utvecklingen.

Jag har INTE tagit på medlet på den nya valpen jag ska ta hem på lördag, utan på min vuxna hund.

Valpen kommer från marie-louise börsholt i Falköping. Min pojkväns styvmamma. Av henne köpte jag även min första hund :)

....................................

Senast ändrad:

Jag har INTE tagit på medlet på den nya valpen jag ska ta hem på lördag, utan på min vuxna hund.

Valpen kommer från marie-louise börsholt i Falköping. Min pojkväns styvmamma. Av henne köpte jag även min första hund :)
Ok, då kan du bada valpen i ohyreschampo.:laugh:
Har Marie-louise något kennelnamn?
Är du intresserad av adress till ras-forum? Kan skicka Pm.

Känns inte riktigt som om du hänger med om vilken hund jag skriver om emellanåt. Min vuxna hund (Elvis) är det som har löss. Valpen (Douglas) har jag inte tagit hem än, så han har alltså inga löss.

Men borde lössen ha försvunnit på min Elvis nu? Det var ju igår jag tog spot on på honom, men dom sitter ju fortfarande kvar.

Ska jag vänta med att ta hem Douglas tills djuren är helt borta från Elvis? Men jag vill ju hemskt gärna ta hem honom på lördag...

Bör jag ringa veterinär? Eller ska jag avvakta?

Jag har aldrig haft löss på min hund förut, så jag kan typ ingenting om det :confused:.

Kennelnamnet är M-l's beauty. Du får gärna skicka ett pm med länk till ras forum.

Känns inte riktigt som om du hänger med om vilken hund jag skriver om emellanåt. Min vuxna hund (Elvis) är det som har löss. Valpen (Douglas) har jag inte tagit hem än, så han har alltså inga löss.

Men borde lössen ha försvunnit på min Elvis nu? Det var ju igår jag tog spot on på honom, men dom sitter ju fortfarande kvar.

Ska jag vänta med att ta hem Douglas tills djuren är helt borta från Elvis? Men jag vill ju hemskt gärna ta hem honom på lördag...

Bör jag ringa veterinär? Eller ska jag avvakta?

Jag har aldrig haft löss på min hund förut, så jag kan typ ingenting om det :confused:.

Kennelnamnet är M-l's beauty. Du får gärna skicka ett pm med länk till ras forum.

Nej, du behöver inte ringa vet.
För säkerhets skull kan du bada valpen med ohyre schampo när den varit hos er i 2 veckor, men skulle tro att det inte behövs.
Pm kommer!:laugh:

Känns inte riktigt som om du hänger med om vilken hund jag skriver om emellanåt.
Du hann posta inlägg medan jag skrev, de gick om varandra.:grin:

Okej, jag förstår :).

Men du kan väl svara på bara en fråga till (:D)

Är det dumt att ta hem valpen när min andra har löss?

Nej, löss är inte svåra att komma tillrätta med, de lever ju enbart på hunden, så det räcker att behandla hunden så dör de.
Betydligt värre med loppor, de hoppar ju av hunden och lägger ägg. När äggen kläcks hade de haft möjlighet att angripa valpen som är oskyddad.

Det är ingen fara, ta du hem valpen, och för att vara på säkra sidan kan du bada i ohyreschampo efter 14 dagar (relativt ofarligt), men tror inte det behövs.

Hur gammal är hunden när du får hem den?
Jag använde frontline på min valp. I bruksanvisningen står det valpar från 8 veckors ålder.

Nästan tio veckor. jag använde inte frontline utan ett annat. Men nu har jag glömt vad det heter... Får väl ta frontline på valpen sen istället då, om han skulle få löss.

Expo eller något hette medlet. Men lössen har inte försvunnit än, och nu var det två dagar sedan....

Hittade två lösa löss som verkade döda, men det sitter fortfarande fast löss i huden på honom.

Ska jag skaffa en lus-kam och kamma bort dom? Jag vill så gärna ha bort odjuren :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
2 759
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 170
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 451
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka