Sv: Löslongering
Brukar släppa honom lös å d första han gör är att slänga sig på marken å vältra sig i sanden.. Så då står jag bara å låter han var ifred, sen får han traska runt och nosa lite, när han är klar med det kommer han oftast fram å undrar vad vi ska göra nu, eller så ställer han sig i mitten å glor på mig.
Så då går jag in i mitten och får honom ut på spåret genom att peka på bogen och "flytta" honom ut. Sedan gör jag som vanlig longering, använder rösten och får honom skritta trava och göra halt.
Vill jag att han ska gå fram lyfter jag "ytter" handen, höger i vänster varv och vänster i höger samt använder rösten.
Vill jag att jag ska vända tar jag bara ett steg åt sidan så att jag hamnar framför hans mittlinje och så lyfter jag den nya ytter handen och säger vänd.
Lyssnar han inte direkt är jag övertydlig i mina hjälper och sen berömmer när han lyssnar. Har ett grimskaft i handen som jag kan skicka ut om det behövs.
När han är uppvärmd tar vi lite galopp och då brukar han oftast busa runt å bralla. Jag låter honom göra det men jag bestämmer vilket varv han ska busa i. Byter varv ganska ofta.
När han är klar ber jag han sakta av och komma in till mitten, å då brukar vi göra lite lydnadsövningar. backa, flytta framdelen, bakdelen, lyfta hovarna, stå stilla medans jag går runt osv.
Så fort han gör rätt står jag bara stilla och klappar, ber han följa efter mig några steg framåt och sedan provar igen. Sen när vi är klara får han traska efter mig och skritta av.