Löslongering

T

Trampe

Hur gör ni? :) Släpper ni bara lös pållen i paddocken och kör på eller? Longerpisk eller inte?
Nyfiken! :d

Sv: Löslongering

Jag har ingen aning om hur man gör egentligen :-), dock provade jag i tisdags.
Hästen var toksprallig å jag tyckte att han behövde bocka mm utan mig på ryggen.
Jag släppte lös honom i ridhuset (ca 23m*55m) med bara benskydden på sig. I början höll han sig i i min närhet och travade/skrittade runt mig i en fin cirkel. Sedan kom han på att han kunde kasta sig ut mot mitten och bralla i galopp, han hade så kul! Jag kunde följa efter honom och kalla in honom i en ny volt med annan placering i ridhuset. Jag gav honom tok mycket beröm när han travade/skrittade/galopperade i en cirkel runt mig.
Han lyssnade finfint på mina kommandon av tempoväxlingar. Jag höll i en longerpiska och viftade bara med den för att få honom att byta varv eller inte bryta.
Ungefär så.
Så prova! Jag pröva igen imorgon, återkommer ev med fler tips.
/Mari

Mari_H skrev:
Jag höll i en longerpiska och viftade bara med den för att få honom att byta varv eller inte bryta.
Jag fick inte med hela meningen... fortsättningen är: inte bryta sig ut.
Sorry.
När han skulle byta varv använde jag piskan som en förlägning av mitt eget kroppsspråk. Han skulle vända med huvudet in mot mitten i cirkeln.
/Mari

Jag har övat flera år med min unghäst på detta och nu lyssnar han utmärkt :)

Jag släpper honom lös, men först brukar jag skritta fram honom genom att leda runt honom, öva på att gå över bommar (det tycker han e jätteläskigt) osv.

Jag har alltid en pisk men han är absolut inte rädd för den utan ser den bara som framåtdrivande. Först är han seg och då får han trava runt i sin takt tills han blivit varm och då också piggare.
Sedan lägger jag upp passet efter hans humör - pigg = mycket galopp, inte pigg = mycket trav osv.
Han går av sig självt på en volt runt mig och springer inte iväg och ställer sig vid grinden t.ex. Detta är något som tagit ett par år att få så bra som det är nu.
Nu behöver jag bara flytta mig så jag hamnar "framför" honom, fast jag står kvar i mitten, och då stannar han.

Mycket bra träning tycker jag, han verkar ha kul också för han bockar och busar! :)

Jag är ju gipsad så jag kan inte göra mycket med pållen.. :crazy:

Med så mycket ofrivillig fritid så beställde jag hem videon "Introduktion till Natural Trick Training" från Rebecka Östh & co, och de demonstrerar dom ju inlärning och användade av just löslongering! (och många fler NTT-övningar!)
En väldigt informativ och lärorik vhs som jag absolut tror kan förbättra relationen mellan hästen och människa!

Allt handlar om att använda kroppen på rätt sätt så gör hästen automatiskt det du vill :idea: :D

Jag ska garanterat börja löslongera pållen så fort fot-helvetet har läkt! :angel:

Det var många år sedan jag gjorde det. Då brukade jag släppa dom lösa och dom brukar springa utan att jag behöver mana på med longerpiskan, så den brukar jag bara behöva använda då dom ska byta varv.

Har ingen aning jag provade i tisdags när jag "lekt" lite ledarskapsövningar med henne.
Jag hade ett grimskaft som jag "kastade" en bit framför så att hon bytte varv och hade ett dress. spö på ca:120 cm, det funkade jättebra men jag skulle i alla fall hålla på med hästen i paddocken en stund innan jag släpper lös hästen :D

//Michelle

Jag löslongerar bara stoet. Släpper lös henne i paddocken och så börjar vi, använder inte pisk.

Trampe skrev:
Hur gör ni? :) Släpper ni bara lös pållen i paddocken och kör på eller? Longerpisk eller inte?
Nyfiken! :d

Jag har lärt min 9 åriga nordsvensk (och håller på att lära min 4 åring) att svara på rörelser jag gör. Så henne har jag lös på volt runt mig, i alla gångarter. Och hon vänder, stannar osv enbart på små vridningar av händera. Ingen pisk.

Jag löslongerade min häst förra veckan, eller.. jag snarare släppte honom så han fick springa av sig.. han racade runt och hade jättekul..!! HÄrligt att se honom sträcka ut i galopp, han är annars dålig på det i hagen och struttar gärna runt i en mkt snygg showig trav.

Dock blev jag varse att detta kanske inte var ngn bra idé då vi hade träning i går i samma paddock, då min häst trodde att det var gärnet som gällde i galopp även med mig på ryggen.. :angel:

I won´t do it again... :o

:D

löslongering för mig är ett sätt att arbeta min häst och leka tillsammans med honom. Använder ingen pisk utan har ett NH-rep som hjälper mig att förstärka mina signaler om hästen inte skulle lyssna på mitt kroppsspråk i första taget.

Håller alltid till i rundcorall eftersom det då är mkt lättare att få kontakt med hästen som dessutom får stöd av "väggen"

tränar volter, stopp och fram igen, vändningar både inåt och utåt...trav och galopp. Det jag strävar efter är att få en häst som lyssnar på små signaler och som hela tiden har uppmärksamheten riktad mot mig.

Man ska inte glömma att löslongering är ett sätt att befästa ledarskapet hos hästen. Var uppmärksam på om hästen sänker huvudet och tuggar....ett sätt att märka att hästen slappnar av och börjar fundera på vad som faktiskt händer. När du jagar bort hästen ut på en volt runt dig så är det som att jaga bort hästen från flocken. Hästen vill tillsut alltid komma tillbaka till sin flock = dig och det är då hästen vänder upp med huvudet mot dig.

Ett jättetrevligt sätt att leka med sin häst och att befästa ledarskap på!

Gör väl som de flesta andra här... Men lite mindre ledarövningar och lite mera spring, eftersom han behövde galoppera så mkt. Eftersom paddocken är så stor har jag alltid långpisk, för att visa vägen, för att driva framåt. När unghästen ska börja med det kommer jag också att ha det av ännu en orsak, hon vill gärna "få med en" i leken och kan springa förbi och kicka. Därför vill jag ha ett snabbt sätt att få bort henne från mig OM jag inte skulle hinna med ngt annat!

jag brukar inte använda en långpisk om jag har en rund volt, då använder jag rösten och dom tex en longerlina att daska emot mig själv så det låter, han har lärt sig att lyssna på det. och för att byta varv räcker det att ta ett steg emot honom.

men om det är första gången så ska du nog ha en långpiska, bara för att visa vad du vill :) men använd rösten och kroppsspråket mycket. att titta hästen i ögonen = fortsätt spring.

Exakt så som du beskriver att din häst gör med dig gjorde min medryttarhäst med mig första gången jag släppte honom i ridhuset. han följer efter mig när jag går och håller sig alltidpå en volt runt mig. Stannar så fort jag hamnar ngt framför honom och om jag då smackar en gång och bibehåller min position så vänder han. Lyder alla hjälper som jag även använder vid tömkörning och longering! :bow: Är väldans stolt över honom. :D Finns inget mysigare än när man stannat dem och de vänder sig mot en och liksom tittar frågande på en"vad vill du att jag ska hitta på nu matte?" Eller när de tuggar på bettet lite nöjt och ser så avslappnade ut åhh det är så mysigt...ska göra det imorrn tror jag :D

Senast ändrad:

Brukar släppa honom lös å d första han gör är att slänga sig på marken å vältra sig i sanden.. Så då står jag bara å låter han var ifred, sen får han traska runt och nosa lite, när han är klar med det kommer han oftast fram å undrar vad vi ska göra nu, eller så ställer han sig i mitten å glor på mig.

Så då går jag in i mitten och får honom ut på spåret genom att peka på bogen och "flytta" honom ut. Sedan gör jag som vanlig longering, använder rösten och får honom skritta trava och göra halt.

Vill jag att han ska gå fram lyfter jag "ytter" handen, höger i vänster varv och vänster i höger samt använder rösten.

Vill jag att jag ska vända tar jag bara ett steg åt sidan så att jag hamnar framför hans mittlinje och så lyfter jag den nya ytter handen och säger vänd.

Lyssnar han inte direkt är jag övertydlig i mina hjälper och sen berömmer när han lyssnar. Har ett grimskaft i handen som jag kan skicka ut om det behövs.

När han är uppvärmd tar vi lite galopp och då brukar han oftast busa runt å bralla. Jag låter honom göra det men jag bestämmer vilket varv han ska busa i. Byter varv ganska ofta.

När han är klar ber jag han sakta av och komma in till mitten, å då brukar vi göra lite lydnadsövningar. backa, flytta framdelen, bakdelen, lyfta hovarna, stå stilla medans jag går runt osv.
Så fort han gör rätt står jag bara stilla och klappar, ber han följa efter mig några steg framåt och sedan provar igen. Sen när vi är klara får han traska efter mig och skritta av.

HeJ!

Jag brukar släppa tjejen ibland, brukar räcka med att vifta lite med grimskaftet och peppa henne.. Hon blir rätt pigg och vild av sej själv, med spö har hon gått omkull ibland..

I början får hon springa av sej, men efter en stund börjar hon söka kontakt och vilja vara med mej, cirkulerar runt mej och lyssnar på min röst (ashäftigt!!). Till slut brukar hon följa mej som en hund:-)/ Lavinia, som bara handlar på instinkt..

Asså när vi longerar våra hästar använder vi nästan alltid vår volt/rundcorall men ibland pallar man inte ens det o då får dom springa fritt på ridbanan :p

/Jenny

Är det "bra" eller "dåligt" om hästen brallar runt, alltså, ska de få göra det eller tar de med sig detta till ridningen sedan?
En som inte vet

I rundpaddocken släpper jagmin kille ibland. Då är det precis som om jag lomngerar honom. Jag står i mitten och ger kommando. Han går dock aldrig inspännd när han går lös. På sommaren brukar vi slläppa dem i ppaddocken. Då får de benmskydd och sen sprinbger de själva av sig. Man behöver sällan en pisk för att det ska bli full fart=).

cristobal: DEt tror jag inte. Jag har inte märkt något på nån av mina hästar i alla fall. Men det är helt klart upp till varje individ.

Löslongerar inte så mycket för just longeringens skull, så att säga, utan tränar ledarskapsövningar och leker, trixar mest med min häst. Men jag använder mig av kropsspråket och är i rundkorallen. BTW, tycker det är asskojj att löslongera:D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama