Löslongering

Sv: Löslongering

Jag löslongertade unghästen ibland och jag släppte honom lös i paddocken och hade med ett rep som jag visade vägen med, manade (svingade) på om det behövdes o.s.v.

Igår gjorde jag kanske något tokigt. Efter att jobbat med NH-övningar, så släppte jag henne lös, och hon gick efter mig, men efter en stund ville hon gå in, och då viftade jag till med repet för att hon skulle gå ut igen ( det var en dörr öppen som inte skulle vara det), och då drog hon ut i hagen, hoppade,sparkade bakut, bockade, och galopperade runt. Kanske dumt, men jag tänkte att det kanske var ett bra sätt för henne att få ur sig energi efter mycket vila.
Hur som helst så brallade hon runt, fint att se till en början, men plötsligt drog hon i full fart mot mig, och eftersom jag precis fått en bristning i ljumsken tyckte jag det var bäst att sätta mig i säkerhet, då hon var så uppjagad.Så jag smet in coh väntade tills hon dragit iväg igen.
Till slut lugnade hon sig och jag band upp hene som vanligt efter ett pass.
Kan det vara farligt om hon"vill ha med mig i leken", och är det säkert att hästen viker undan för repet/pisken om jag tycker att hon kommer för nära?
Är det bara dumt att göra så här i hagen, då man inte har någon corall e dyl?

Jag gör skillnad på löslongering och löslongering.

Alternativ 1 är att hästen har överskottsenergi och behöver bralla av sig (hagen tycks ju inte duga :smirk: ), eller så är hästen som min unghäst och har svårt att hitta galoppen.
Det här innebär att pållen mest springer runt, men kul kan det vara!

Alternativ 2 är antingen som vanlig longering-utan lina eller att hästen är lös och får följa efter mig i olika övningar.
Detta är om möjligt roligare än alternativ 1.

Mina hästar är ju rätt sega av sig så brallandet slutar självmant efter ett tag. Om inte så lugnar dom sig om jag går mot dom lugnt coh "proo"ar.

När jag löslongerar så har jag ett VÄLDIGT LÅNGT longer spö, det beror väl mest på att det är rätt stor hage som jag gör det i, når henne inte med spöet ändå. Men jag tycker defenitivt att man ska ha ett spö med sig, långt eller kort spelar ingen roll, spöet är ju trots allt inte ett straff för hästen utan bara din förlängda arm. Tänk på det, när jag använder spö rör jag aldrig hästen med det utan jag bara sträcker ut det bakom hästen och smäller i marken, precis som man ibland gör med händerna, fast då smäller man på benen, bara för att hästen ska få uppmärksamheten på dig. ;)

Blir din häst uppmäksam på dig då?
Jag använder spö och "klatchar" bakom dom ibland då jag vill driva på dom lite. (Men den äldsta lyssnar utmärkt på kommandot "gaaaalopp" utan annan hjälp)
Vill jag ha uppmärksamheten på mig så klappar jag händerna eller liknande.
En spöklatch bakom dom riktar väl uppmärksamheten bakåt?

Vill du att det varje gång ska resultera i en join-up, eller tycker du att det är tillräckligt med exercisen som hästen får?
Tänkte idag att jag skulle få en join-up, men trots att hon fick springa bra mycket vände hon sig bara bort ifrån mig då jag stannade upp. Detta var visserligen på en relativt stor bana, men ändå - det kändes helt misslyckat att inte få de där tecknen som jag fått till tidigare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama