Löshoppning

Tigertofflan

Trådstartare
Vi tänkte löshoppa hästen nästa helg, men jag tänkte höra mig för lite hur vi ska lägga upp det.
Vi tänkte sätta upp en låg (= inte högre än 40cm) studsserie på 3-4 hinder. Hur långt avstånd ska det vara mellan? 3 meter? Bör man ha ett hjälphinder före serien, så hästen kommer rätt? I så fall hur långt före?
Hur långt före och efter hinderna bör man ha "gången"? Förbi hörnorna och in på kortsidan, eller räcker det att bara ha på långsidan?

Vet någon någon anna bra övning där hästen måste jobba med bakbenen? Han är ganska dålig på att taxera, så nån taxeringövning skulle också sitta fint. :idea:

Sv: Löshoppning

Hej !
När jag löshoppar min häst så har jag en oxer och ett hjälp hinder (räke) som man inte höjer max till 50cm avståndet där i mellan är ett gallopssprång!!
Tycker att det räcker gott och väl med hinder på långsidan man ska inte löshoppa hästen mer än 10 minuter en kvart, eftersom löshoppning inte är något träningsallternativ utan bara en kul grej!!
Taxera kommer han att lära sig när han kommer in i kombinationen.
Jag tror att det är en bättre idè att klättra med din häst i en ganskla brant backe istället för att löshoppa honom för mycket för att han ska bygga muskler
eftersom löshoppning är en sak man gör med hästen så den får lite variation ( det är min filosofi i alla fall)
Lycka till :bump:

Sv: Löshoppning

Jag ser inte löshoppning som lek. Inte på detta stadiet i alla fall. Tanken är att han ska öva upp galoppen och schwunget i den. Detta vill jag gärna börja med utan ryttare på ryggen eftersom han är lite osäker nrä det gäller hinder och bommar.
Klättrar gör vi ofta redan.

Om hjälphindret ska vara ett galoppsprång innan är det altså ingen idé att ha ett om man hoppar studs?

Liknande trådar

Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 758
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 642
Senast: AlmostEasy
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka