Löshoppning

M

Morotsbiten

Hur skulle du lägga upp ett löshoppnings pass till en häst som stått helt i 4 månader har inga muskler och inte löshoppats på 7 månader??

Sv: Löshoppning

första passet skulle jag låta hästen trava och galoppera runt litegrann, över bommar på marken, och några språng på ganska låga hinder, och sluta innan den blev trött. sedan vara nöjd och göra om det några dar senare ,och sen efter en vecka el två kanske öka på lite om hästen verkar klara av det.

men det beror ju på vad hästen gör annars. kommmer den att ridas? har den varit skadad? osv

som sagt hästen har stått i ca 4 månader helt så han har gått i hagen

jag skulle inte löshoppa med en sådan!

Börja med att gå promenader, longera (korta stunder) tömkör, klättra osv. Sedan kan du börja löshoppa lite försiktigt den måste ju ha muskler för att orka med. Är den bara trött får den ju ingen possitiv upplevelse av att löshoppa!

Så "bygg upp den" lite först, sen tar du det lungt, bommar på marken, låga hinder osv. Håll inte på för länge bara..
Och öka på allteftersom hästen orkar!

Hoppa hellre få språng ofta, än många språng kanske en gång i månaden.

Jag hade inte hoppat en häst med dålig kondition, blir löshoppningen för jobbig är det inte roligt. Eftersom det var så länge sedan hästen var löshoppad hade jag lagt upp passet som om det vore första gången hästen hoppades.

men unghästar som löshoppas går ju åxå bara i hagen. det vore skillnad om hästen stått pga skada...

Mjaaa, det framgår ju iofs inte om hästen gått i hage eller ej..Men unghästar går ju inte bara i hagen, dom promeneras, tömkörs osv så dom har ju orken ändå!

Hästen är inte skadad utan den har bara stått pga bristande tid....
Nu skulle jag visa hästen för en spekulant och eftersom man inte kan rida han måste man ju löshoppa han för att spekulanten ska kunna se någåsånär hur hästen hoppar och använder tekniken.
Så var därför jag tänkte höra hur ni skulle lägga upp eran löshoppning pass.

men "värm upp" hästen löshoppning ett par gånger med ett par dagars mellanrum, så klarar den ju att hoppa några högre språng när spekulanterna kommer!

har inge möjlighet till att löshoppa där hästen står nu=( utan vi åkte in till ett ridhus då hästen visades. Så dessvärre kunde vi inte värma upp.. men allt gick toppen han hoppade kalas trots att ha stått en längre tid=)

Hästen gillar att hoppa så han vart hela galen av lycka=) hehe

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 18 hästar under svensk flagg kom till start vid världsmästerskapet i hoppning för 5- 6- och 7-åringar. Bjurfors Chacco klarade sig bäst...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 484
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama