löshoppning

N

Natascha

jag undrar hur högt en shettis kan hoppa?
själv har jag löshoppat min kille på 107cm i mkh.
då hoppar han med lätthet en oxer på 1 meter som är ca 50 cm bred. men jag törs inte höja mer. Hur högt klarar dessa små krutpaket ta sig över? med ryttare har han hoppat 65 cm som högst. :banana:

En av min akompisar i klubben tävlar/tävlade sina ahettisar i L:A ibland och oftast i L:B.. tror din löshoppning ligger på lagom höjd för vad en shettis ska hoppa utan ryttare.

hur stor kan ryttaren vara?
hon som rider nu är för stor enligt de flesta, men ponnyn bär upp utan problem. Han är mycket grov o 107 cm hög.
Han talar även tydligt om när ryttaren är för stor eller om han inte gillar ryttaren. vad tycker du/ ni? :d

Ja du. max för att tävla ett russ på högre nivå ligger runt 50 kilo... max för att hoppa en shettis ligger på runt 40 kilo.. helst sak man inte rida den annat än möjligtvis skritt om man väger över 42...

tack för svaret, men jag tror nog att längden har större betydelse. shettisar är ju i grund o botten avlade för att kunna bära ganska mycket. eller? :)

våran förra shettis på 105cm löshoppade 120cm (helt utan problem). han tyckte det var gätte kul.
nu är han såld till Norge :(

Var det du som skrev en tråd om det för evigheter sedan?
Kommer ihåg att det blev ett jävla liv :crazy:...

Har kanske inte med denna tråden riktigt att göra, men varför blev det ett jävla liv om det?

Ratta mig om jag har fel men ar dom inte avlade for att dra, inte bara saker?!?

I sommras löshoppade vi en minishettis 80 cm. Han själv var 83 cm.

Visst är dom även avlade till att dra men även bära tungt.
och om en större ponny skulle va lika stark som shettisar så skulle de oxå kunna bära mer. ( ex isisar).

men snälla... shettisar tål hur mkt som helst... vi har en shettis i stallet o barn som väger över 50 som rider honom o d e inga fel på honom... vi hoppar o allt möjligt... så d du skrev om att man inte ska göra nåt mer än skritta på shettisar om man väger mer än 42 e helt fel.... du borde läsa på lite mer innan du uttalar dig om sånt... jag har pratat me min ridlärare om d flera ggr om vad dom tål o hon säger att dom tål mkt så jag tror inte på dina små svar...

Har sett en shettis löshoppa 110 utan problem, han tyckte det var riktigt roligt :)

jo det var jag! det blev som sagt ett jävla liv men det spelar ingen roll att ingen trodde mig, för jag vet ju själv att det är sant!

jag förstår inte varför alla ska bli så sura hela tiden o kommentera vad shettisar kan o inte kan... jag blir så trött på d... vi har en shettis i stallet o han tål hur mkt som helst o vi hoppar högt... (för honom) han har hoppat 80 som mest med ryttare på sig... sen vad han har hoppat när dom har löshoppat vet jag inte.. men efter att han slog i nosen när vi hoppade har han börjat vägra när d kommer högre hinder för honom... han tycker det e läskit... men d går framåt för varje gång vi hoppar :) han e duktig... :) :D :bump: :banana: :rofl:

kul att höra att fler tar shettisar för vad dom är o inte små klena leksaker.
min shettis killes skötare väger 50 kg o han bär upp utan problem, o han verkligen älskar henne.
Jag har själv ridit honom (ridit in o tillridit). och det har gått lika bra, jag vägde då 65kg, men det var ju efter man fick barn o gick upp i vikt :crazy:

Exakt, om det nu är sant, så gör det inte så mycket att folk på ett internetforum tror att man ljuger :smirk:.

Deras ryggar ska faktiskt inte enligt vad jag hört och instämmer med bära mer än vad jag nämde på tävlingar. Det är för den skull inte satg att de är klena små saker. Men de kan dra betydligt mer än de ska behöva bära. De är faktiskt inte sperciellt stora. 65 låter jag knappt ett medelstort russ bära. Tycker inte de ska gå med för tungt om de ska kunna prestera bra och hålla länge och vara glada.

Tål hur mycket som helst?
Varför skulle just en shetlandsponny tåla hur mycket som helst?
Hur vet du att det inte är några fel på ponnyn?
Eller att det kommer att bli, i framtiden?
Jag tror att din ridlärare är fel ute där.
Stackars ponny som måste släpa runt på ungar som väger över 50 kg!!
Jag fattar inte vad man ska på en A-ponny att göra när man är så pass tung/lång, är det inte roligare och mer lärorikt att rida en mer lagom häst?

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803
Ridning jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan nu har vi gjort så att vi gör lite...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: vildros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama