löshoppning

men snälla en shettis e framavlad för att dra och bära tungt... varför skulle hon sätta upp barn på honom om hon visste att han skulle få fel i ryggen eller benen eller vart du nu vill komma med d....
e du utbildad nånstans lr eftersom du "vet" så mkt...
varför skulle hon vara fel ut där o inte du???
e du så mkt bättre än en utbildad ridlärare???

men snälla ( :smirk:)
Var har jag skrivit att jag "vet" så mycket?
Jag skrev inte att hon är fel ute.
Jag tror att hon är det.
Och jag står fast vid min åsikt.
Titta ordentligt på din ponny när han bär omkring på 50 kg, eller som någon skrev, 65 kg :eek:, ser det verkligen bra ut?
Handen på hjärtat.
Bär han upp sig själv och ryttaren på ett bra sätt?
Många hästar gör saker och kan se ut att inte må dåligt av det, men faktum är att de kanske gör det.
Det kanske visar sig i framtiden i form av förslitningsskador.
Helt ärligt, hur vet du att din ponny inte lider av det, eller kommer att göra?
Och lite logik, passar en ryttare på 50 kg på en så liten ponny?
Mitt svar: NEJ!
Personligen tycker jag att det ser helt förjävligt ut med sådana ekipage, faktiskt på gränsen till djurplågeri.

men jag tycker som du att man inte ska väga 65!!! d e för mkt!!! men han ser då inte ut o ha några besvär ellr nåt sånt... när bella som rider honom väldigt mkt som väger runt 45-50 går han skit bra... han bär upp sig på ett snyggt sätt o d hade han inte gjort om d hade varit nåt som hade besvärt honom... o hon hoppar o allt möjligt på honom... jag säger inte att han kommer kunna tåla d i evigheter... men när han går så pass bra o aldrig har haft ont nånstans så kan man inte tro att hon väger för mkt... han tål ganska mkt... men alla hästar e inte likadana... d finns shettisar som inte tål lika mkt som andra gör.... d vet jag men han har en stark rygg o starka ben... sen när han blir äldre kommer dom nog sätta en mindre gräns på vad dom får väga på honom men nu när han e en sån stark ponny så ser dom ingen anledning varför inte bella o såna som väger runt 45-50 kan rida honom...
Jag förstår vad du menar men jag håller inte med fullständigt...

min shettis löshoppade 90 som treåring. hon är runt 95 cm.
MEN inte för många språng.

bara för att de är shettisar tål de inte vad som helst, inte heller hur stora ryttare som helst.
men shettisar kämpar ofta in i det sista, då är det helt okej? att använda dom som leksaker för man märker ju inte om dom har ont? hur många tar shettisar till tex klinik? jag vet iaf många som bara låter den vila några veckor och sen fortsätter förstöra ponnyn på samma sätt som innan skadan.
det kanske inte alls gäller er här utan det är vad jag har sett hända.

Ja, 65 kg är för mycket.
Det tycker jag 50 kg är också.
Jag blir nästan rädd när man läser/hör om att en shetlandsponny med lätthet bär en vuxen man på ryggen en hel dag, en shetlandsponny tål hur mycket som helst osv.
Visst kan dem bära mycket, men det betyder inte automatiskt att ponnyn mår bra av det.
Många hästar ställer upp på saker de inte borde göra!
Många verkar leva i mottot "får inte kosta pengar".
En shetlandsponny kostar ofta ingen större summa i inköp, därför får den heller inte kosta något därefter, mer än hö och kanske en näve havre då och då.

"Många verkar leva i mottot "får inte kosta pengar".
En shetlandsponny kostar ofta ingen större summa i inköp, därför får den heller inte kosta något därefter, mer än hö och kanske en näve havre då och då."

Hade kanske inget med maxvikt på shettisryttare att göra, spann vidare lite på quick. :p

men om han nu skulle ha ont nånstans borde han inte visa d då???
dom har varit till veterinär många ggr för att kolla honom och alla andra hästar i stallet o d e inget fel på honom enligt veterinären så d får man lita på...
Jag kan garantera att dom i stallet skulle sluta sätta upp såna som väger runt 45-50 på honom om han skulle ha ont nånstans...

varför rider dom inte på en ponny som är större? väger man över 50 kg är man kanske inte för tung men iallafall alldeles för stor för att rida på en shettis. Gäller det någon enstaka gång så går det väl, men inte varje dag

Var också med på ett hörn i den disskutionen så med risk för att få påhopp igen så får jag väl viska att en A-ponny jag hade, är även hon löshoppad 120. Men jag har nog fel, en så liten ponny kan inte hoppa så högt. :smirk: ;)

Skulle aldrig i mitt liv sätta upp mer än absolut max 45 kg på en vältränad och maxad shettis. Och absolut inte hoppa med mer än så.

Mina shettisar har aldrig haft mer än max 35 kg när de ska jobbas under ryttare. Finns ingen som helst anledning att slänga upp en större ryttare. Varför ska man sitta och rida på en ponny som är för liten?? :confused: Det förstör bara sin egen ridning. Det som väldigt få tänker på är att sadeln väger ca 7 kg. Då tänker jag på den vanligast sadel som de flesta shettisar har. Lädersadeln som finns på hööks och börjes. De väger 7 kg. Lägg sedan på en ryttare på 50 kg och dennes kläder och utrustning. Då är vi plötsligt uppe i en vikt av ca 60kg som då ska hoppa hinder på ca 60 cm. Det är en oerhörd belastning på den lilla ponnyns framben och kotleder. Ett halvblod som hoppar ett hinder på ca 110 beräknas lägga nästan ett ton på sina framben. Något att tänka på!

asså han blir ju inte riden av sånna som väger över 50 så mkt... d e typ nång gång i veckan sen e d bara småbarn som rider på honom....

Jag förstår inte riktigt.
Varför har ni tagit ponnyn till veterinär för koll, många gånger?

Är tjatig, många hästar är alldeles för snälla för sitt eget bästa.
Det är inte alla hästar som lägger sig på rygg och viftar med benen, eller bockar som en tok, när de tycker att ryttaren är för tung.
De lider i det tysta.
Det är inte heller alltid det visar sig i form av tydlig ömhet i ryggen.

men snälla en shettis e framavlad för att dra och bära tungt... varför skulle hon sätta upp barn på honom om hon visste att han skulle få fel i ryggen eller benen eller vart du nu vill komma med d....
e du utbildad nånstans lr eftersom du "vet" så mkt...
varför skulle hon vara fel ut där o inte du???
e du så mkt bättre än en utbildad ridlärare???

Herregud!! Man behöver inte vara utbildad för att förstå att en shettis inte ska bära över 50 kg.

Det säger sig självt. Bara för att denna människa är utbildad ridlärare innebär inte att hon har en vettigt och juste behandling av sin ponny. Det hon gör är snarare ett bevis för hur okunnig och oseriös hon är.

En shettis är inte framavlad för att bära tungt. De är avlade för att dra tungt och det är stor skillnad.

Jag håller med om att shettisar inte kan bära hur mycket som hellst. men om man har en lydig o väluppfostrad shettis som avgudar sin ryttare, som nu mera rider honom 1-2 ggr/ v pga sin storlek, o resten av dagarna kastar upp nån liten skit unge som inte kan nått, slitet o drar, sparkar o skriker, är det bättre då enligt vissa?
Själv har jag en shettis som är för mig en otroligt duktig o snäll ponny och jag vill honom inget ont. Jag llåter hans halvfodervärd ta hand om allt hon rider 1-2 dar i veckan o sen longerar/tömkör hon. jag vet att hon är lite stor väger 50 kg. men vikten är jag inte lika rädd för som längden. Alla tjatar om vikt, men längd då? kvittar det? Det borde bli vingligt för de små...

Jag har också en snäll och lydig liten ponny (minishetland) och vill henne absolut inget ont.
(Sen om hon avgudar mig eller inte låter jag vara osagt.)

Jag skulle aldrig få för mig att låta henne bära mer än vad hon mår bra av, då har jag en gräns på 25 kg, föreställ dig hur lätt det är att hitta duktiga ryttare i den storleken.

Men har för den sakens skull aldrig kastat upp någon endaste liten skitunge som sliter, drar, sparkar och sliter.

Jag tror att ingen, som är verkligt mån om sin ponny, skulle göra det.
Inte är det en ursäkt för att låta ponnyn släpa runt på alldeles för tunga ryttare istället.
Det finns massor av andra saker man kan göra med sin ponny om man inte lyckas hitta en trevlig ryttare i rätt storlek.

Som jag skrivit tidigare, jag förstår inte vad man får ut av att som ryttare rida en för liten ponny?
Personligen rider jag helst för mig storleksmässigt lagom hästar.

har inte löshoppat min lille, men tänkte svara på tråden hur stor man får vara..
Tänkte då fråga om jag som väger 60 kilo ivarje fall får sitta på hans rygg ca 15 meter från hagen och till stallet?
Jag tycker inte att det verkar som han har något emot det då öronen är framåt och hans patellaupphakning har blivit så mkt bättre sen jag började sitta på honom..

Mvh Lisa!!

Det klarar han nog, men av vilken anledning ska du göra det?? :confused: Patellaupphakningen har kanske blivit bättre men inte pga av att du sitter på honom.

Hejsan... :idea:
Jag har löshoppat två små shettisar..
Den ena är 105 i mkh, den andra är ca 110 i mkh..
Dem hoppade på samma höjd 1.25.. Den som är 105 cm imkh hoppade hindret som om det inte vore nått hinder utan att det var på ca 80 cm verkade som.. Den andra hoppade som en jäkla ko alltså... Men du känner ju själv hur högt din ska hoppa om den hoppar 1 meter utan problem tex så kan du nog höja till 1.05 meter tycker jag i alla fall... Man måste ju också titta på hur hästen hoppar!!! Eller hur?!?!?!

Nej jag skulle inte låta dig rida honom ens 15 m till staller om han så skulle kunna gå dressyr på hög nivå efter det.
däremot kan jag låta (ofta skötaren el jag själv) hoppa upp i ca 2 min OM han bråkat med den lille ryttaren.
Detta har hänt 1 gång på 1 år.
då var det endast skritt.
och det är skillnad på om hästen gillar det eller bara har öronen frammåt. han hade öronen frammåt den gången jag satt på han, men han gillar det inte.
Och varför skulle du sitta på honom? :confused:

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803
Ridning jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan nu har vi gjort så att vi gör lite...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: vildros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama