löshoppning

Nu blir jag förvirrad.

Var det inte du som hade ridit in din ponny själv med en vikt på 65 kg?
Och hade en ryttare på 50 kg som red 1-2 gånger i veckan?

Eller har du bytt åsikt, ponny och ryttare?

:confused:

Jo jag har suttit på honom själv i ca 2 min. när jag var mindre än jag är nu :smirk:
Och efter att ha hört så många olika åsikter har skötaren fått trappa ner mer på sin ridning.
jag har en ny tjej som vi intoduserar, men vi får se vad hon kan....
Men varför är du förvirrad?

kul att höra att fler tar shettisar för vad dom är o inte små klena leksaker.
min shettis killes skötare väger 50 kg o han bär upp utan problem, o han verkligen älskar henne.
Jag har själv ridit honom (ridit in o tillridit). och det har gått lika bra, jag vägde då 65kg

Nu är jag också förvirrad!! Du skriver ju själv att du vägde 65 kg när du red in och red till shettisen. Det är ju jättebra om du ändrat åsikt om hur mkt en shettis kan bära, men du kan ju inte ändra vad som är gjort.

Nej ändra det som är gjort går ju inte :smirk:
Och ja, jag har ridit in honom o till rididit honom när jag köpte honom.
jag ville helt enkelt inte att någon okunnig liten tjej skulle göra det själv, även om just en okunnig liten tjej fick rida det mesta under inridningen. Tillridningen däremot var jag själv på hans rygg. men endast i korta pass o i skritt. Jag har både travat o galloperat på han men ofrivillit (han stack då :D). men om det är nån tröst så behöver han ingen mer tillridnig, han duger gott o väl som skogsmulle ponny o till lätta klubbtävlingar nu.
Så var lungn jag rider honom inte mer.
Men jag tycker fortfarande många shettisar blir behandlade som leksaker.
jag har en häst som passar mig bättre (fast lite för stor dock) En nsv bruks på 160cm o själv är jag 158, hoppas att det är ok med dig. ;)

Först vill jag säga att jag också tycker det är bra om du har ändrat åsikt.

Är väldigt intresserad av hur du menar.

Jag förstår inte ditt resonemang. Under en viss vikt (65 kilo då) är man okunnig. :confused:

Varför gör en del så här mot sina shettisar? Mad jämna mellanrum kommer trådar om tjejer i 12-18 årsåldern som köper en shettis för att ha som sällskap, de ska minsann INTE rida den. Näha, några veckor senare kommer trådar om ridning på shettisen. Suck.

Ponnyn har kanske inte ont just då den rids. Det är ju långsiktiga skador som är det farliga. Förslitningsskador. De syns inte nu, men kan förkorta livet åtskilliga år för en ponny.

Det är just det som jag tycker är att behandla ponnyn som en leksak. Vad du syftar på när du skriver leksak är nog något annat.

Tja, nu är ju detta med höjder på hinder väldigt individuellt och inte rasbetingat. :)

många som har shettisar låter sina barn "leka" med dem.
där jag bodde förr tex: mamman lånade en shettis på 24 år till sin dotter som aldrig suttit på en häst, och låter henne hålla på som hon ville, gallopera runt o fram o tillbaka på vägen, de tog ut hästen ur hagen efter spöregn o sadlade på o red i full fart. (när ägaren fick veta åkte ponnyn hem igen).
så är det jag menar med "leksak"

och som jag skrev tidigare (tror jag) Att jag har en tjej på ca 30 kg som jag har börjat introdusera på min ponny.
Så det är själv fallet inte så jag menar.

Jag förstår inte ditt resonemang. Under en viss vikt (65 kilo då) är man okunnig. :confused:

När skrev jag att ryttare under en viss vikt är okunniga?
jag vet många små tjejer som väger mindre än mig som är bra mycket dukyigare än mig på att rida.
och jag vet att ponnyn får långsiktiga skador om jag skulle rida honom, Men jag gör inte det.

Jag har själv ridit honom (ridit in o tillridit). och det har gått lika bra, jag vägde då 65kg

Jo jag har suttit på honom själv i ca 2 min. när jag var mindre än jag är nu

min shettis killes skötare väger 50 kg

Jag llåter hans halvfodervärd ta hand om allt hon rider 1-2 dar i veckan o sen longerar/tömkör hon.
jag vet att hon är lite stor väger 50 kg.
däremot kan jag låta (ofta skötaren el jag själv) hoppa upp i ca 2 min OM han bråkat med den lille ryttaren.
Detta har hänt 1 gång på 1 år.
då var det endast skritt.

Det känns som om du ändrar dig väldigt mycket. :smirk:

kul att höra att fler tar shettisar för vad dom är o inte små klena leksaker.

Det låter som att du tycker att många shettisar blir behandlade som ömtåliga leksaker som hanteras för varsamt, nästan "daddas" med.

Nu är det så då va att jag har också ridit in dem två shettisarna jag pratade om innan... Och jag red in dem i somras och då var jag 1.70 och vägde då 40 kg... Är jag för tung? Jag tyckte det var bra att jag var så lång för att då lärde dem sej att de inte kan bocka av ryttarna...
Vill ni höra nått sjukt? Det var då så att dem ägs av min kompis och hon går i 6:an och hon väger 75 kg och hennes lillebror väger 65 kg och han går i 1:an.
Dessutopm är dem livrädda för shettisarna och jag menar en shettis är INTE en bra nubörjarhäst det tycker inte jag i alla fall... Eller hur tycker ni???

Vad jag har hört så är det mest längden som är problemet men sen så kan dom ju inte bära "HUR" mkt som helst . men alla shettisar är ju olika, vissa kan bära 50kg el. mer och andra inte så . . men det är bara vad jag har hört . :D

Det här är vad jag tycker.
40 kg är gränsfall. Men ok, det går an. Den ena var väl dessutom 110 cm hög?
Angående de ponnyägande barnen är det bara tacksamt för ponnyerna om de är livrädda, då håller de väl sig på avstånd så slipper ponnyerna konka runt med dem på ryggen!?

För att vara 170 cm lång är en A- eller B-ponny i absolut minsta laget, måste det vara jättesvårt att sitta ordentligt på en så liten ponny.
De har ju så korta ben, kort rygg, kort hals, ja de är korta överallt.
Försök hitta en större ponny att rida, annars riskerar du att förstöra din egen ridning.

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803
Ridning jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan nu har vi gjort så att vi gör lite...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: vildros
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama