löshoppning, tömkörning, longering

B

**BORTTAGEN**

Nån som kan beskriva hur ni brukar göra när ni gör dessa 3 saker? Och varför?
:confused:

Tackar...
 
Löslongerar: släpper lös på ridbanan och manar framåt, ser till att jag bestämmer varv. När kommunikation uppstår går pålla i den gångart och i det tempo jag ber om, på volt runt mig. Hon kan öka och minska stegen, öka och minska volten, vi kan jobba med övergångar. Ofta blir det med inslag av hennes egna små idéer och uppvisningar, hon kan t ex bocka och prutta samtidigt... :p
Det sliter inte mer än det hästen gör i hagen, hon får balansera sig själv, och vi kan både övar vår kommunikation och leka in ny kunskap. Samtidigt kan det bli ledarskapsdiskussioner vid sådana här tillfällen, så man bör kanske ha lite handledning i början, för att signalera rätt saker till hästen, vara tydlig och samtidigt läsa av hästens signaler tillbaka.

Longerar: sätter på grimma och lina och vandrar runt lite med hästen som framskrittning innan jag ber henne gå ut på spåret, genom att visa med kroppsspråket och ev peka med pisken. Sedan ber jag om trav några varv, jag brukar växla mellan skritt och trav några gånger och byter varv ett par gånger.
Jag vill inte longera längre stunder, tror inte det är så bra för hästbenen att springa på liten volt och tippa lite pga obalansen som uppstår av att hästen har ett lätt drag i linan (som uppstår även om linan är slak). Så max 10 minuter blir det väl, sedan brukar jag vilja pilla lite med annat markarbete: be henne böja sig lite, flytta bak- resp framdel, sätta in inner bak ordentligt under tyngdpunkten på litet voltspår, be henne flytta lite sidvärtes, be henne gå med några långsamma, korta steg och sedan länga sig osv.

Tömköra: Som jag gör det är det med träns, tömmar och tömkörningsgjord samt spö. Tömmarna går till bettet via tömkörningsgjorden. Jag styr pålla i skritt rakt fram och svänger åt båda hållen, går själv snett bakom / vid sidan av henne. Pålla blev styrbar med den metoden, vilket var lämpligt inför inridningen. Om jag vill tömköra på volt låter jag inner töm löpa via bettringen till gjorden och kopplas fast där, ytter töm som förut. Jag vill inte förstärka bettets inverkan i den känsliga unghästmunnen med den hävstångseffekt man får genom att dra ytter tömmen från gjorden, genom bettet och tillbaka via gjorden till linförarens hand. Det behövs verkligen inte heller. På volt sliter tömkörning inte lika mycket som longering, och man kan variera sig genom att styra ut på spåret mellan varven, tömköra hästen på ridbanans alla möjliga vägar och träna en hel del rörelser från marken (sånt som jag hittills bara vågat mig på i grimma).

Löshoppa: som vid löslongering, fast då med hinder på spåret som jag styr / pekar mot. Har pålla ångan uppe och lust så bjuder hon själv och hoppar, annars slår hon in på volt runt mig så jag får trixa tills voltspåret kommer inpå hindret och hon hoppar. Några skutt och sedan ber jag henne sakta av, eller så gör hon det själv och kommer in mot mitten och vill bli klappad.
Det är ju ett bra sätt att låta hästen öva sig på att hoppa, upptäcka hur den ska använda sin kropp för att ta sig över hinder på ett balanserat sätt. Det är ju bra om hästen övar sig utan ryttare först, då har den bara sig själv att hålla reda på, lyfta och balansera.
Jag har mest låtit min hoppa enstaka låga hinder, då och då. Men ett par gånger har hon velat och följdaktligen fått hppa lite fler skutt: en och annan kombination eller ett litet studs har hon fått hoppa t ex. Det är bra gymnastik, stärker överlinjen och bakdelen inför ridningen, tror jag.

Men jag vet att det finns många sätt att göra detta på, säkert flera mer "korrekta" (läser du olika hästhållningsböcker får du säkert reda på att du ska spänna in och linda och bygga stödbommar och rama in löshoppningsbanan osv). Men det här har passat våra syften och personligheter, och min hästfilosofi.
 
Jag gör nästan precis som Artemis i allting, faktiskt. Tänkte skriva ett litet svar här, men det verkar ju inte behövas nu. Heh.

Eftersom jag inte har en unghäst så har väl min pålle hoppat lite mer, studs och kombinationer och sånt, plus att när jag longerar så passar jag på att motionera mig själv lite grann och longerar "rakt fram" då och då.

Det är alltid lika spännande att se om jag hänger med när han ökar, nämligen. ;) Det verkar som om vartefter min kondis och snabbhet ökar, så ökar också hans steglängd. Mystiskt, det där.
 
Löshoppning: har grimma(oftast repgrimman). Speinger med hästen hela tiden tills jag kommer fram till inhägnaden. Sedan står någon på andra sidan och tar emot hästen. Har inte börjat löshoppa med min häst helt lös för han förstår inte vad jag menar. :p

Tömkörning: Har träns, gjord och tömmarna oftast ganska långt ner för att han ska söka sig neråt. Har oftast innertömmen lös så att jag lättare kan göra öppna mm.

Longering: Longerar inte min häst i uppbyggningssyfte ännu, då han från början var väldigt rädd för linan och sprang hysteriskt hela tiden. Men vi jobbar i repgrimma och lina. Han följer bredvid och jag visar vägen. Jobbar inte så mycket på volt än.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
884
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp