löshoppa med longeringslina?

B

blondi3958

Jag vill löshoppa mitt varmblod, men då jag inte har tillgång att göra en löshoppningsbana så funderar jag på om jag skall longera honom över hinder. Alltså springa brevid och hålla i honom i longerlinan.

Men jag har hört att det inte är så bra?

Så jag behöver er hjälp :bow:
 
Hej!

Ja, man kan väl löshoppa med longerlina om det skulle vara så, men det är väl egentligen inget att rekomendera.
Du kan ju sätta upp ett litet hinder på volten om du inte har hinderstöd på insidan vill säga :)
Risken är väl att den som håller i linan lätt kan störa hästen med ryck i munnen osv och sen är det inte heller så lätt att korrigera så att inte hästen bara springer förbi hindret. Det finns ju också en risk att hästen trasslar in sig i linan när den hoppar... Så jag skulle nog inte löshoppa med hästen i lina. Kan du inte ta dig till ett ridhus eller till någon bra ridbana i närheten med staket så får du nog hoppa din häst uppsutten!
 
Jag brukar hoppa min shettis så då jag heller inte har tillgång till att göra det på annat sätt.

Visst kan du hoppa din häst så i några språng, OM hästen är lugn.
Men se till att inte hoppa för mycket så, dels så blir det ju bara på böjt spår, dessutom är det kanske svårt att ge eftergift, det är ju lite lättare med en shettis som man kan springa med lite så att det går att hoppa på raka spår och hinner med eftergiften... (att man inte drar i linan när de hoppar alltså..)

Och se till att du kanske kan ha grimma på då, så att du inte ofrivilligt rycker i munnen på den om du longerar med träns.
 
Jag har ingen volt eller tillgån till annan inhängnad förutom hagen :crazy:
Jag vill att min häst skall löshoppa, men även senare med mig på.
Jag vill bygga upp hans självförtroende lite
 
Jag har hoppat honom så innan jag fick veta att det är "skadligt" och då hoppade han inte på böjt spår utan jag sprang brevid honom när hindrerna var lite högre och röck deffenetivt honom inte i linan.
Sen har jag även långerat honom runt runt och happa hinder på böjtspår, hindret var då ca. 30cm :smirk:
 
Personligen tycker jag inte att man överhuvudtaget ska longera hästen på volt om man inte har ett vettigt underlag, typ ridbana (grus, spån, flis el.dyl) p g a skaderisken. Jag gissar att underlaget i din hage är ganska stumt?

Men om du springer brevid hästen på raka spår och skuttar över småhinder, och om du dessutom redan provat det och tycker att det går bra, så ser jag inget problem med att du fortsätter med det om du har lust.

Samtidig så kan du väl egentligen redan från början hoppa din häst uppsuttet - varför krångla till det?

Det bästa vore väl förstås om du kan transportera er till ridbana/ridhus och kanske t o m ta hjälp av tränare? Är inte det en möjlighet?
 
Jag är hoppräd lika så hästen.
Så jag vill vänja hästen att hoppa.
Han tar skutt i skogen bra, när jag är uppsutten, men på bana med "onaturliga" hinder så tvärstannar han.
JAg har inte tillgång att ta mig till ridhus, hästen är ej vaccinerad eller så har jag varken bil eller transport.
Och jag har försökt få tag på en tränare men det finns inga i närheten :crazy:
 
det är nyttigt att löshoppa (/longerhoppa), ibland, vare sig hästen brukar bli hoppad under ryttare eller inte!
 
man får väl se till att man kan longera först, så man inte drar i hästen :smirk:
Själv använder jag grimma.
 
jag longerar som i en oval volt.
Jag springer brevid honom överhindret,på sidan självklart.
MEn i bland så låter jag honom även hoppa på en rund volt, men dock bara ca. 30cm och inte i varje varv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp