Löshoppa fölis

millus

Trådstartare
Ja, som rubriken antyder, när kan jag börja löshoppa min lilla Spender? Han är snart 7 månader gammal och jag har inte bråttom på något vis att börja hoppa med honom. Men det skulle vara roligt att veta på ett ungefär när de kan börja.

Han är en minishettis på 76 cm och han är helt fantastisk på att hoppa. Häromdagen så stod han och åt från en storbal medan jag grejade i stallet. En kompis till min dotter höll honom i grimskaft. Rätt vad det var så ställde han sig rakt upp på bakbenen och med jordens språng så hoppade han rakt upp i luften upp PÅ storbalen och den är ju ändå över en meter hög...När jag kom hem med honom för två veckor sen och jag skulle lasta ur honom så gick han inte ner på rampen utan tog ett långt skutt över rampen ända ner på backen:bump:

//millus- har en superhopphäst(pytteliten)
 
Sv: Löshoppa fölis

Det går säkert bra att börja lite med låga hinder. Men jag tycker att du ska försöka låta bli att hoppa högre hinger då det lättare blir förslitningar om de "tränas" för mycket när de är små.

Lycka Till
 
Sv: Löshoppa fölis

Löshoppade ganska tidigt, i början så var de inte ensamma utan tre och tre, lösa i flock i ridhuset. På så sätt hade de väldigt bra draghjälp av varandra.
 
Sv: Löshoppa fölis

Det beror sig väl helt på hur man löshoppar. Gör man det till en lek och gärna tillsammans med andra hästar så är det ingen fara tror jag. Jag skulle dock aldrig pressa en så ung häst, utan låta den hoppa om den själv vill.

Har själv en shettis på 1,5 år, ca 90 cm hög, som får vara med ibland när jag löshoppar nordisen eller russet. Hon tycker att det är skitkul och kör fullt race i paddocken. Jag manar dock aldrig på henne för att hon ska hoppa, utan hon får hoppa när hon själv känner för det. När hindren blir lite högre så vill hon inte vara med längre, men sist så flög hon över en oxer som var 80 cm hög och 80 cm bred, hur enkelt som helst. Jag såg ut så här :eek: . Trodde aldrig hon skulle hoppa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 556
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Vicksan
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 338
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp