Löshoppa 04:or

Sv: Löshoppa 04:or

Tja, där ser vi nog olika på det.
Vad händer om unghästen som ska vänjas vid sadel (vilket ju i princip betyder - bli övertygad om att sadeln är det mest naturliga och ofarliga som finns) - blir rädd för något, flyger i luften varpå den icke passande sadeln glider - skrämmer hästen och vips är cirkusen igång.
Med en välpassande sadel kan man ju iaf lita på att den kommer ligga likadant efter en serie bockar, som innan = hästen lär sej att det händer inget mer hemskt än att sadeln följer med i bocksprången och ligger likadant när hästen är klar som innan...

Både för vid och för smal bom lägger ju tryck på sidorna också, hur man än gör med att padda upp med vojlockar eller vad det kan vara. En stor sadel kan ju lika gärna ligga illa an mot bogar eller ländrygg, utan att någon sitter i den. Tex. En kvart promenix och hästen har fått sej en utmärkt lektion i att sadlar är rätt obekväma, jobbiga och till och med kan göra ont.

Njae, det håller inte riktigt i mina ögon.

jag har en 04 som jag hålle rpå att vänja med tränshon får hade de nån gång då och då (ca 1 gång i veckan ca 15 minuter) bara för att det inte ska vara något helt nytt.
Hon har även haft sadel på ryggen,
och visst skulle man kalla henne sadel van för jag får lägga på vad jag vill.
denna sadel väger 3 kg är lite förstor men den sitter så att den inte glider runt eller dylikt.
har bara haft sadel på 2 ggr.
Testade mest bara för skojs skulle för att se om hon reagerade, och omd e var nånting vi måste arbete md elelr om jag skulle priritera annat.
Men då hon tog de hur lungt som helst så ser jag ingen anledningatt älta de.
Har även börjat tömköra henne (i grimma)
detta sker nångång då och då då jag ser att hon behöver aktiveras.
och då går vi en runda på ridbanan eller upp till vägen och vänder så de blir kanske en tur på 50 meter.
Utöver detta kan hon bli inklädd i presenning och få plast säckar (som är sönder klippta i ena änden) draget över huvudet.

sen är vi ut och går nån gång i veckan för att stöta på trafik och se andra saker.
och har även börjat lite smått att ha henne som handhäst korta sträckor.

och denna häst är allt utan över arbetad,
jag tar de i hennes takt.
Vi går ignom en sak och när de sitter får hon vila från de några veckor och inte gör nånting så att hon får tänka på de,
sen tar vi upp de igen och när jag vet att de sitter så håller ja inte på att älta de med henne utan hittar på nya saker allt för att inte trötta ut henne med samma sak.

Så beroden på hur den som skrev annonsen menade så tycker jag de är okej.
Jag menar jag skulle aldrig kalla min sadel van bara för att hon haft sadel och accepterade de, och heller inte kalla henne träns van.
Utan skulle hellre använda välhanterad.
Men de är ju jag de.

Precis!
Just att många verkar vilja spänna sadeln löst och snällt, samtidigt som man inte tycker passformen är så viktig innan ryttare kommer på, är sådana grejer som låter bra, men blir dåligt när hästen väl rör sig. Och förr eller senare gör den ju det. Det kan bli för att en fågel flyger förbi, eller för att hästen faktiskt reagerar på sadeln, eller för att husse / matte ber den, men då kommer sadeln att kännas konstig om den passar dåligt, och den riskerar ev glida, vilket känns ännu konstigare.

Jag ser det dessutom som en ganska naturlig reaktion hos unghästen att försöka bli av med sadeln när den väl börjar röra sig och upplever den sitta fast. Jag gör ingen större affär av att den kan bocka och springa lite då. Tvärtom ser jag det som en nyttig lektion i att acceptera något på ryggen, för man blir ändå inte av med det. Poängen är dock att hästen inte ska känna obehag eller bli skrämd av den, och då är det bättre att den passar bra och är fastspänd ordentligt (inte för kung och fosterland kanske, men fast).

Jag vet flera unghästägare som rapporterat om ganska traumatiska provsadlingar som slutat med vilt skenande unghäst med sadeln på sned. En sprängde ett staket och skadade sig i samma veva, så det var inte lyckat alls. Efter det har de fått problem att vänja den vid att sadeln visst inte är så farlig... All hantering blir liksom inte bra, då är ohanterat bättre än felhanterat, tycker jag.

evis skrev:
Tja, där ser vi nog olika på det.
Vad händer om unghästen som ska vänjas vid sadel (vilket ju i princip betyder - bli övertygad om att sadeln är det mest naturliga och ofarliga som finns) - blir rädd för något, flyger i luften varpå den icke passande sadeln glider - skrämmer hästen och vips är cirkusen igång.
Med en välpassande sadel kan man ju iaf lita på att den kommer ligga likadant efter en serie bockar, som innan = hästen lär sej att det händer inget mer hemskt än att sadeln följer med i bocksprången och ligger likadant när hästen är klar som innan...

Både för vid och för smal bom lägger ju tryck på sidorna också, hur man än gör med att padda upp med vojlockar eller vad det kan vara. En stor sadel kan ju lika gärna ligga illa an mot bogar eller ländrygg, utan att någon sitter i den. Tex. En kvart promenix och hästen har fått sej en utmärkt lektion i att sadlar är rätt obekväma, jobbiga och till och med kan göra ont.

Njae, det håller inte riktigt i mina ögon.

Nu missförstod du mig!

Självklart kan inte sadeln ligga 'hur som helst'. Utan det jag menar är skillnaden mellan en sadel som utan ryttarvikt i ligger bra. (Som du säkert vet kan det där ändras helt när ryttarens vikt kommer i).

Dvs en sadel som ligger i jämnvikt på ryggen, som ligger bakom bogbladskanten, som inte är för lång, som ligger an hela vägen längs ryggen, som är lagom vid - även på sidorna om manken, och som har lagom mankfrihet. Den sadeln kommer inte att glida för bocksprång om man spänner fast den lagom hårt, den kommer heller inte skapa punkttryck eller obehag. Däremot är det inte alls säkert att den ligger lika bra med en ryttare i sadeln, men det anser jag vara oväsentligt innan det ska vikt i sadeln.

Sen, en sadel kan passa hästen i meningen att den är lagom lång, har rätt utformning på bommen och så vidare, men den är en storlek för vid. Om du lägger t ex en Polypad under den sadeln kommer den fortfarande ligga bra, men man har sett till att den inte är för vid.

Hängde du med nu? Jag menar alltså INTE att man ska lägga på en sadel som är för lång, med fel bomvinkel, som är för trång eller för vid över manken, inte ligger an hela vägen etc.

Men tänk dig när du provar ut en sadel, steg ett är att den ska passa på hästen när hästen är utan ryttare. De sadlar som ligger bra då, de provrids (och då kommer en del att falla ifrån då de inte fungerar med ryttare). Bara det att med en oriden unghäst som ska sadelvänjas så stannar man vid steg ett.

skrållan skrev:
Precis!
Just att många verkar vilja spänna sadeln löst och snällt, samtidigt som man inte tycker passformen är så viktig innan ryttare kommer på, är sådana grejer som låter bra, men blir dåligt när hästen väl rör sig. Och förr eller senare gör den ju det. Det kan bli för att en fågel flyger förbi, eller för att hästen faktiskt reagerar på sadeln, eller för att husse / matte ber den, men då kommer sadeln att kännas konstig om den passar dåligt, och den riskerar ev glida, vilket känns ännu konstigare.

Jag ser det dessutom som en ganska naturlig reaktion hos unghästen att försöka bli av med sadeln när den väl börjar röra sig och upplever den sitta fast. Jag gör ingen större affär av att den kan bocka och springa lite då. Tvärtom ser jag det som en nyttig lektion i att acceptera något på ryggen, för man blir ändå inte av med det. Poängen är dock att hästen inte ska känna obehag eller bli skrämd av den, och då är det bättre att den passar bra och är fastspänd ordentligt (inte för kung och fosterland kanske, men fast).

Jag vet flera unghästägare som rapporterat om ganska traumatiska provsadlingar som slutat med vilt skenande unghäst med sadeln på sned. En sprängde ett staket och skadade sig i samma veva, så det var inte lyckat alls. Efter det har de fått problem att vänja den vid att sadeln visst inte är så farlig... All hantering blir liksom inte bra, då är ohanterat bättre än felhanterat, tycker jag.

Det där med skenande häst med sadeln på sned (elle rän värre - under magen) är ju tyvärr en klassiker. Enligt mig pga av att folk dels fuskar med träningen INNAN sadeln ska på, och så spänner de den för löst i början.

Därför jag ser till att jag vet hur hästen reagerar på gjord innan sadeln, att jag första gången sadlar i stallet (stor stallgång), och spänner sadeln såpass att den sitter vid ev bocksprång redan första gången, INNAN hästen får röra sig med den. Och har förbygel (som inte eliminerar men minskar risken för att sadeln ska glida även om man spänt för löst).

Iofs har jag sällan problem med att de bockar för sadel/gjord, men jag räknar alltid, alltid med det, om inte annat när det kommer till trav och galopp med sadeln.

Ang passform så har jag förtydligat till EVis, och jag tror vi är ganska överens om hur den ska passa unghäst, bara det att jag skiljer på ligger bra utan ryttare och ligger bra med ryttare (dvs ligger hyfsat och ligger perfekt)

Ah okej, då är jag med.
Men det svåra med unghästen är ju just att de faktiskt växer och förändras lite från gång till gång - jag tror inte många som sadelvänjer tidigt riktigt tänker på det? Sadeln kanske funkar ena gången, men nästa så kommer det bli pannkaka.

Jag har någon idé om att det isåfall är vettigare att köpa en sele som passar och som är relativt anpassningsbar, och använda sej av det som "substitut" för sadeln fram till man faktiskt kan sadelvänja utan onödiga komplikationer pga växande unghäst.

Nå, bara några tankar...

Fast angående för vid bom är jag ändå lite allergisk då såna också måste ligga an nånstans - det BLIR tryck även av en för vid (fast på annat sätt än vad en för smal trycker). Polypad i all ära, men det är inte annat än en rejält fodrar bomullspad - den kommer inte kunna kompensera för en för vid sadel.

evis skrev:
Ah okej, då är jag med.
Men det svåra med unghästen är ju just att de faktiskt växer och förändras lite från gång till gång - jag tror inte många som sadelvänjer tidigt riktigt tänker på det? Sadeln kanske funkar ena gången, men nästa så kommer det bli pannkaka.

Jag har någon idé om att det isåfall är vettigare att köpa en sele som passar och som är relativt anpassningsbar, och använda sej av det som "substitut" för sadeln fram till man faktiskt kan sadelvänja utan onödiga komplikationer pga växande unghäst.

Nå, bara några tankar...

Fast angående för vid bom är jag ändå lite allergisk då såna också måste ligga an nånstans - det BLIR tryck även av en för vid (fast på annat sätt än vad en för smal trycker). Polypad i all ära, men det är inte annat än en rejält fodrar bomullspad - den kommer inte kunna kompensera för en för vid sadel.

Du får gärna utveckla det där med för vid bom och trycka. Menar du att en för vid bom kommer att trycka för långt ut på sidorna om ryggraden? Isf är jag helt med att en Polypad t ex inte kan göra att anläggningsytan sas kommer 'längre in' mot hästen. Däremot kan den lyfta en sadel som är för vid för manken t ex. (Btw så provar du ut en sadel till unghäst kommer du oftast hem med en att växa i, dvs lite för vid, och lämplig paddning). Men om du har 8 cm polypad (mycket luft iofs men även om man trycker ihop dem är de ju rejält tjocka) så ser jag inte hur man kan skapa tryck utan vikt i sadeln, förutsatt att sadeln inte är hiskeligt mycket för vid?

Kele hade polypad under första gångerna eftersom sadeln var för vid (en knapp storlek ungefär så inget extremt), nu har hon vanligt schabrak bara (och jag vetefan om hon kommer kunna ha den när hon är färdigväxt).

Däremot håller jag med dig om att det är vanskligt att bara titta på sadeln en gång och tro den passar nästa gång med. Men har man ett antal sadlar borde det funka att hela tiden ha en som ligger bra.

Fast vanligare är väl tyvärr att man tar den gamla skräpsadeln för invänjning eftersom man inte vill lägga på något man är rädd om, IFALL det skulle gå snett. Jag vet flera som rider in ALLA hästar i 'den där gamla allroundsadeln'. Dvs den används för sadelinvänjning och inridning tills hästen är galopperad under ryttare, då funderas det på en 'riktig' sadel, för det är ju onödigt att köpa en dyr sadel till en häst som garanterat kommer ändra sig massor. Och jg är högst skeptisk till att den där 'gamla allroundsadeln' ligger bra från gång 1 tills hästen är riden ett par månader. Och att den gör det på 15 olika unghästar..

Varför ha så bråttom ?
Kan nån svara på det?

Jag själv har en 1,5 åring som jag absolut inte gjort mer än vad han går med på (syns på hans ögon när han blir osäker och inte förstår, tar då en sak i taget). Hans polare har redan haft sadel, leds i träns och hon planerar att sitta på honom snart. men den hästen tycker inte det är kul och gör absolut inte mer än vad hon ber om. Men att ha sadel vid 1 års ålder, VARFÖR ?

LaMaya skrev:
Varför ha så bråttom ?
Kan nån svara på det?

Jag själv har en 1,5 åring som jag absolut inte gjort mer än vad han går med på (syns på hans ögon när han blir osäker och inte förstår, tar då en sak i taget). Hans polare har redan haft sadel, leds i träns och hon planerar att sitta på honom snart. men den hästen tycker inte det är kul och gör absolut inte mer än vad hon ber om. Men att ha sadel vid 1 års ålder, VARFÖR ?

Frågar du MIG det? Jag har ju talat om att jag inte ser vitsen med att sadelvänja så tidigt. Jag ser inga problem med det om det är gjort på rätt sätt soms agt, men jag förstår inte VARFÖR man gör det så tidigt. Som tvååring kan jag förstå, men inte vad man 'vinner' med att göra det med en ettåring.

Så du får nog addressera frågan till någon annan ;)

Tycker det är ok att hålla på mycket med ungästar och föl. Så de blir van vid det mesta. Löshoppning är ju härdande så att löshoppa fölen t ex med sina mammor i hagen tycker jag är ok om man inte överdriver det utan att det blir mest på lek med små hinder.
Ang sadel så förstår jag inte vad som skulle vara farligt med att vänja fölet vid det? Bra att hästen får vänja sej tidigt. Om man däremot skulle slänga på ryttare skulle jag bli hysterisk!

Tycker inte det låter farligt alls!

Det beror ju helt och hållet på hur de har gått till väga. Löshoppning behöver ju inte betyda löshoppningsträning med höjd. De kan ju lika gärna vara att de ska lära sig att att skutta över några bommar.

Har jobbat på ett ganska välkänt stuteri/tävlingsstall och där fick föl (endast några veckor gamla) springa i ridhuset med sin mor och löshoppa. Det hörde till och detta skedde med alla föl. Hindren låg på 20-30 cm och de skuttade med glädje, då de följde efter sin mor som visade vägen.

Detta stall hade även små små hinder i en löpbana på väg till hagen.Det gick att springa brevid hindrerna, men de allra flesta valde att hoppa, även fölen.

Angående sadelvan ser jag inte heller något fel i. Man "kräver" ju så mkt annat av fölen/unghästen. De ska kunna stå uppbundna, gå snäll till hagen, stå still vid hantering och att ha träns,grimma och ibland även täcken på sig. Så vad är skadligt med att lägga en lätt sadel på ryggen? Den ska ju naturligtvis inte belastas, men att bara ligga där och att hästen leds en bit tar ju hästen inte skada av.

Men å andra sidan är ju detta med sadeln, något som inte är någon brådska med. Det kan ju lika gärna vänta.

Jag har en 05a (japp) som är allt du beskriver och lite till. Så länge man tar det på lek och inte TRÄNAR ihärdigt så tycker jag det är helt ok.

Min hovslagare tycker det är helt fantastiskt att han är otroligt lättverkad, står uppbunden i grimma och traskar in i släpet utan några som helst bekymmer.

Den dagen jag ska rida är det antagligen bara att hoppa upp och rida iväg med sadel och träns.

Men till dess får han vara en ledig, mycket välhanterad fölunge!

Camilla

Jag förstår inte varför många ska ha så bråttom med sina hästar. Låt dem få vara unga utan sadlar, träns etc. Led dom något varv på gårdsplanen, borsta dem etc men ha inte för bråttom med allt annat de har ju hela livet på sig. Halvblodshästar tar lång tid att mogna och det finns ju tid nog för allt de måste lära sig.

hästig skrev:
Jag förstår inte varför många ska ha så bråttom med sina hästar. Låt dem få vara unga utan sadlar, träns etc. Led dom något varv på gårdsplanen, borsta dem etc men ha inte för bråttom med allt annat de har ju hela livet på sig. Halvblodshästar tar lång tid att mogna och det finns ju tid nog för allt de måste lära sig.

Själva grejen är att det inte krävs speciellt mycket för att få en häst som verkar VÄLDIGT tränad.

Min dam inhystade TONVIS med beröm på klinik för hon var så otroligt väluppfostrad när hon var 6 månader gammalt föl. Vad jag hade gjort med henne? ingenting mer än vanlig vardagshantering.

Om man lägger tio 'extra' minuter tre gånger i veckan när man borstar av och pysslar om fölet har man en häst som snart står still båda lös och uppbunden. Om man tar sig de extra minuter det tar att leda fölet till och från hagen och inte låta det springa fritt har man snart en häst som är lika ledbar som en vuxen häst. Osv.

Tar man sig sen tiden att inte undvika situationer som kan bli trassliga så har man snart ett föl som fungerar i annat än hemmiljö med. Och man har egentligen inte ens ansträngt sig, och lägger man ihop all tid det tog så är det sammanlagt inte mycket mer än en arbetsdag.

Och när grunden sitter är det bara att bygga på, hur man vill och när man vill.

Jag blir lite ädd och nedstämd när mind am som idag är två år fortfarande får tonvis med beröm för hur otroligt duktig, snäll och väluppfostrad hon är på t ex klinik. För vad får hon beröm för? För att hon uppför sig som en häst ska. Dvs de kan hantera henne utan problem, hon är lugn och sansad (även om hon såklart sprallar ibland hon med, eller blir less och tycker att nu är det nog nu vill hon åka hem). Dvs hon lyfter snällt sina fötter och ben, hon låter veterinären klämma på henne överallt och hon går dit jag vill i den fart jag vill. Och när det skapar en massa beröm och anses som snarast underbart att få stöta på, då undrar jag hur de tvååringar de är VANA att se egentligen beter sig? Till och med när mind am beter sig på etts ätt som JAG anser är ILLA, som nu sist fick hon för sig hon skulle stampa ner hoven när de skulle rengöra sår på upplyft ben, så tycker de bara att 'hon är så duktig, det gör inget vi förstår, vilken annan tvååring skulle skött sig så bra?'.

Och jag har inte på minsta vis 'hårdtränat' henne. grunden satt när hon var ett halvår gammal och sen har den finslipats lite men i princip är det samma sak nu som då, dvs inget nytt där. Det är några minuter per dag jag lagt på sådana saker jag sa ovan.

Så min fråga är varför INTE? För det är den grundläggande hanteringen som gör att mans en t ex kan tömköra, lägga sadel på, sitta upp, köra in elelr vad man nu vill, när man vill och utan problem. Och ffa utan att det blir det minsta uppstressande eller skrämmande eller konstigt för hästen. Sen behöver man inte göra det vid ålder X, utan det är en smaksak. Men det gör eg HÄSTEN detsamma, det är bara ännu en spännande/udda sak matte hittar på när det kommer en sadel, och helt odramatiskt. Oavsett om hästen är ett, två eller fjorton år.

(Sen har jag soms agt svårt att se vitsen med att sadelvänja en åring, men jag har inga problem med att det görs om man nu av någon anledning vill det)

håller med dig helt!

Samma sak hörde jag om mitt tremånaders föl som skulle verkas häromdagen, hovslagaren var mig så tacksam för att han stod snällt och inte trilskades alls under verkningen! Eller när vi var på klinik och jag lastade sto och föl helt själv. För exempel... Tänk när man ska börja med sånt här på en ettåring som nästan är i fullvuxen storlek! HUGA!!!!!

*lånar*

Vilken skillnade det är mot min islandshäst, hon är precis 1 år. Hon har haft grimma på sig ngr få gånger, accepterar när man tar på henne och lyfter fötterna, om hon själv vill. Hon har inte varit inne i box sen i november. Inte led i grimma och grimskaft. Kommer börja att vänja henne lite smått vid det till hösten/vintern. Men träns, tömkörning, sadel och sånt får vänta till hon är 3,5-4 år. Hon lever flockliv nu.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Det gäller fodret SMAAK, som bl a säljs genom VetZoo och ArkenZoo. https://svenska.yle.fi/a/7-10044849...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
17 031
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama