Sv: Löshoppa 04r
Jag har låtit mina ta små skutt över bommar och småhinder hösten som 1,5 åringar, men absolut inga höjder utan bara för att få prova på. Jag är kanske onödigt försiktig, men jag har nöjt mig med gymnastikhinder på ca 50-70 cm tills de blir tre år. Inte många skutt åt gången heller, men gärna lite oftare än många löshoppar sina - ett par gånger i månaden under träningsperioderna. Å andra sidan har jag fått mycket hoppglada pållar, som kan hoppa högre när man ber dem senare, så det verkar inte fel.
Sadelvänja ser jag heller ingen brådska med. En välhanterad förtroendefull unghäst bryr sig inte särskilt, så vi har provat sadel på tvååringen och tränat lite med den på någon vecka inför insittningen som 2,5-3 åring. Svårt att hitta en välpassande sadel till en ettåring tror jag, och då kan vänjandet göra mer skada än nytta.
Åringar växer ganska mycket, och är ofta trötta och ömma under växtfaserna. Därför tycker jag att de ska få avgöra själva i vilken grad de vill och orkar röra sig, genom stora kuperade hagar och hästkompisar.
Löshoppning blir en mental stress och fysisk påfrestning på kroppen och tillväxtzonerna som jag inte tror de är redo för så tidigt. De enstaka skutt de kan göra frivilligt i hagen är nog just så mycket påfrestningar de är gjorda för i den åldern.
Risken finns att man genom sina försök att vänja och träna istället ger hästen negativa associationer till hoppning. T ex om man övertygat den att hoppa en dag den varit trött / öm. Eller att den faktiskt tar skada om man ber att den ska hoppa högre än den för dagen klarar av. Och det är ju heller inte bra att lära den att det är ok att vägra då, t ex. Man måste nog vara extremt lyhörd och uppmärksam om man ska ge sig på så tidig träning - och är man det så kanske man kommer fram till att det är bäst att vänta ändå...