Löshoppa 04:or

Sv: Löshoppa 04:or

en löshoppad 04:a är väl ok, beroende på vad den har hoppat!
Har den bara skuttat lite och inte haft några större krav är det ok.

Men sadel van?? :crazy:

Är det en annons du hittat? Vad är det för häst?

Tack, för pm:et.

JISSES!! :eek:
Vilken annons! Fin 1 årning dock, men sadelvan liiite tidigt kanske. Löshoppning vet jag inte, men det står ju "fin teknik", vilket tyder på att dom löshoppat honom en del. :crazy:
Tränsvan säjer jag inte något om, (hoppas det är bra inpassat bara).

ja, min 04 jag hade var bara en bebis, inte redo för löshoppning eller sadel.
Hon va inte ens tränsvan

Jag håller med Cronis - några små skutt (30-40) är väl ok om det gjorts några gånger, likaså tränsvan - men sadelvan? Vill man spänna något runt magen kan man väl lika gärna ta en longergjord?
Tycker väl det är ok att "sysselsätta" en åring med lite olika saker, typ promenader, titta på läskiga saker, borsta mm , men att sadla, löshoppa etc kan väl vänta något år? Vikitigast är väl att hästen är van vid människor och tycker de är roliga(samt har respekt) - några krav behövs inte rikitigt än.
Trots allt vill jag ha lite "roliga" saker kvar att visa för min unghäst så att man kan ge dem nya uppgifter nu och då - inte visa dem alla "lekar" på en gång.

I mina ögon låter det väldigt tidigt med sadelvan. Men å andra sidan, travhästarna är ju selvan före 1 års ålder så...

Min 04:a är tränsvan och kommer att få skutta lite till sommaren/hösten. Men sadel väntar vi med några år till.

Jag anser det inte vara ok. En ettåring är inte mogen i kroppen för sånt, oavsett ras, och den är definitvt inte redo i skallen!

Jag har låtit mina ta små skutt över bommar och småhinder hösten som 1,5 åringar, men absolut inga höjder utan bara för att få prova på. Jag är kanske onödigt försiktig, men jag har nöjt mig med gymnastikhinder på ca 50-70 cm tills de blir tre år. Inte många skutt åt gången heller, men gärna lite oftare än många löshoppar sina - ett par gånger i månaden under träningsperioderna. Å andra sidan har jag fått mycket hoppglada pållar, som kan hoppa högre när man ber dem senare, så det verkar inte fel.
Sadelvänja ser jag heller ingen brådska med. En välhanterad förtroendefull unghäst bryr sig inte särskilt, så vi har provat sadel på tvååringen och tränat lite med den på någon vecka inför insittningen som 2,5-3 åring. Svårt att hitta en välpassande sadel till en ettåring tror jag, och då kan vänjandet göra mer skada än nytta.

Åringar växer ganska mycket, och är ofta trötta och ömma under växtfaserna. Därför tycker jag att de ska få avgöra själva i vilken grad de vill och orkar röra sig, genom stora kuperade hagar och hästkompisar.
Löshoppning blir en mental stress och fysisk påfrestning på kroppen och tillväxtzonerna som jag inte tror de är redo för så tidigt. De enstaka skutt de kan göra frivilligt i hagen är nog just så mycket påfrestningar de är gjorda för i den åldern.
Risken finns att man genom sina försök att vänja och träna istället ger hästen negativa associationer till hoppning. T ex om man övertygat den att hoppa en dag den varit trött / öm. Eller att den faktiskt tar skada om man ber att den ska hoppa högre än den för dagen klarar av. Och det är ju heller inte bra att lära den att det är ok att vägra då, t ex. Man måste nog vara extremt lyhörd och uppmärksam om man ska ge sig på så tidig träning - och är man det så kanske man kommer fram till att det är bäst att vänta ändå...

Ang sadelvan så förstår jag egentligen inte varför det är 'värre' än gjordvan (tömkörningsgjord). Så länge det handlar om att den lilla fått en sadel fastspänd och traskat runt så ser jag inga problem med det alls? (Btw, det finns de som lägger sadel och sele på FÖL när de är 3-4 månader, för att vänja dem vid olika saker redan som små. Jag gillar det inte, mest för hur liten sadel du än tar så blir den stooor på en sån liten).

Men jag har alltså inga problem med en sadelvan ettåring. Däremot kan jag undra lite över varför de sadelvant den? Jag anser att är grunden lagd så går det lika lätt att sadelvänja vid 2 år som 12 år för den delen. (Jag lägger btw oftast sadel på kring årsskiftet när de är två eller på våren när de är två. Inte för jag egentligen behöver det då, men då bruar det börja klia i dem och bli dags att aktivera och göra 'roliga saker' och då blir sadeln en av många roliga, spännande saker som händer. )

Jag tycker inte heller att det är så hemskt. I dag hade min 04:a sele på sig för första gången. En jättelätt bröstsele. Anledningen var att han skulle få lära sig att ha något runt magen/på ryggen. Han reagerade inte alls!

Han har däremot inte haft träns på sig än och är inte löshoppad. Vissa låter föl löshoppa med sina mödrar (självklart små hinder), inget fel med det heller så länge det görs med sunt förnuft!

Jag håller också meddig. Ser inte heller varför det är farligt att ha en sadel på en ettåring. Man behöver givetvis inte spänna den till max och man ska inte ha vikt i den, men jag tycker inte att det är fel att vänja den vid sadel. Vänja utan krav alltså. Fast å andra sidan har man ju krav på att den ska kunna ledas och stå i stallgången.

Ser inga problem med löshopp (i väldigt rimlig mängd såklart!) och sadelvänjning. Mest problem med tränset isf, men görs det bara försiktigt och med ett avpassat bett så... Hingstar (och även ston på stora hästar väl?) ska ju visas i träns till sommaren. Fast det är väl bara jag som är så mesig med bett i munnen :D

Varför skulle det vara problem med sadel? Förutsatt att man inte skrämmer hästen eller slänger på en w-sadel (som väl väger endel? *fördom kanske*)

Som jag ser det lär problemet vara att det som skrållan skriver är svårt att hitta sadel som passar på en 1-åring och då kan ju vänjandet göra mer skada än nytta. Bryr sej dessa människor om att köpa en sadel som passar 1-åringen? Tror inte det... Vänja in på bett eller sadel bör ju göras med saker som passar. Tror inte många tänker på det, då jag ofta sett unga hästar som ska "sadelvänjas" med enorma/opassande sadlar som glider och far (sadeltvång som ett brev på posten), eller för den delen "bettvänjas" med bett som är flera cm för långa och är rent obehagliga bara när de hänger rakt upp och ner (än värre när människan vill ta i dem). Jättebra invänjning....

Jag har massor med bekanta som ska sätta sina 1-åringar i vagn nu, och jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg för tidigt egentligen. Det har handlat om vettig träning det som gjorts hittills, sådant som den unga hästen mår bra av. Väl tillpassade grejer, lätta vagnar, väl förberedda med mycket tömkörning etc (så är det kanske inte med alla travunghästar, men de jag träffat nu).
Snacka om att det skiljer sej mellan ridfolk och travfolk detta med unghästarna....

Man köper ju grejer efter storleken på hästen som alltid annars ju. Och att vänjas vid sadel innebär inte att den ska spännas hårt och att den ska ha på den så ofta. Då väljer man en sadel som passar så bra som möjligt.
Min tvååring är bara tömkörd och longerad. han har aldrig haft sadel på ryggen just eftersom jag inte har en som passar honom än.

Ja, jag säger ingenting om det, men jag tror nog att det är något som många missar när det gäller sadelvänjning av 1-åringar. Hur lätt är det att ha en väl avpassad sadel till en växande unghäst då?
Om man vill undvika att spänna sadeln "hårt" och sedan röra på djuret så är det väl ännu viktigare att den ligger bra.

Jag lutar åt att undvika både bett & sadel så länge som det inte behövs.

Född -04 är ju en ettåring och att kunna löshoppa denna är inte helt fel enligt mig.

Många har ju naturhagar med stock och sten i och där hoppar föl och unghästar hej vilt över!

Man ska ju givetvis inte löshoppa varje dag eller vecka men varför inte t.ex 1 gång varannan månad? Låga hinder så klart men ändå så fölet/unghästen lär sig och ser det som en kul grej.

Ang. att den är sadelvan vid 1 år är kanske inte heller fel OM den har kropp därefter. Många sadlar väger inte så mycket, särskilt syntetsadlarna.

På de unghästar jag tränar har jag täckesgjord på redan som 6-8 månaders föl, lägger även på en vojlock eller schabrak.

Tränset/bettet kommer på vid ett år. Sadeln kommer på vid 1 1/2 - 2 år. Detta brukar jag anse vara lagom.

Även med ut i skog och mark som handhäst i grimma och grimskaft, detta blir att kliva över stock och sten, precis som i en sommarhage där de gärna springer och hoppar över.

Så är man en någorlunda förnuftig person och tränar unghästarna i lugn tempo med utgångspunkt på hästens exteriör och psyke så får man en trevligt ridhäst så småningom.

Ung häst - långa intervaller mellan "hårda pass" som t.ex löshoppning t.ex 1-2 gånger/kvartal. Göra träningarna roliga och korta (10-15 min).

Hälsningar

Monica

Vet en unghäst som var "sadelvan" vi 1,5 års ålder. Den vanan bestod av att han stod snällt med en ponnysadel på ryggen i stallgången och ibland hade han på sig den en kort runda på stallplanen. Sadeln var väldigt lätt och ska man vara kritisk så är det väldigt sällan sadlarna som utgör någon större påfrestning utan snarare vad som sitter i dem ;)

Tycker att det är superbra att aktivera unghästar med olika pyssel. Har jobbat med travhästar tidigare och har aldrig begripit halvblodsägarnas ovilja att göra något med sin häst före två och ett halvt års ålder om än så tidigt. Har funderat ännu mer sedan jag blev ägare till ett litet halvblod.
Säger inte att alla är så, men många.

Löshoppning tycker de flesta hästar är häftigt och roligt, särskillt yngre. Men man behöver ju inte maxa. Lite övningsskutt bara. De flesta av de där små fröna hoppar över markbommar som om de vore hus :D . Får nog ta det där med en nypa salt, fast det visar att hästen är hanterad om inte annat och det är ju bra

Apo

evis skrev:
Ja, jag säger ingenting om det, men jag tror nog att det är något som många missar när det gäller sadelvänjning av 1-åringar. Hur lätt är det att ha en väl avpassad sadel till en växande unghäst då?
Om man vill undvika att spänna sadeln "hårt" och sedan röra på djuret så är det väl ännu viktigare att den ligger bra.

Jag lutar åt att undvika både bett & sadel så länge som det inte behövs.

Fast en sadel som inte belastas behöver inte ligga perfekt. Det räcker om den ligger okej, och det är inte så svårt som det låter till en unghäst, faktum är att det är ganska lätt att få en sadel som ligger bra utan vikt i, dessutom blir det oftast relativt mycket paddning/tjocka vojlockar för att fylla ut bomvidden vilket ännu mer 'jämnar ut' om en sadel inte skulle ligga perfekt.

Då är det större problem när man ska sitta i sadeln sen, för då måste den ligga väldigt väl (dvs samma krav som för en annan häst)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Det gäller fodret SMAAK, som bl a säljs genom VetZoo och ArkenZoo. https://svenska.yle.fi/a/7-10044849...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
17 031
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama