Lösgörande övningar?

GladFliicka

Trådstartare
Har en c-ponny som i år blir 20 år! Han har stått nästan hela hösten och är nu ganska stel. Några tips på lösgörande övningar? Förutom volten & åttor? Har funderat på att longera honom med pessoasystem för att hjälpa honom komma loss och slappna av lite, någon som har någon erfarenhet av detta? Alla förslag, åsikter & synpunkter är välkomna! :)
 
Sv: Lösgörande övningar?

Tycker att pessoa verkar vara ett bra förslag! Om det funkar på den hästen vill säga, vissa hästar krullar ihopa sig och släpper bettet och går bakom hand, men det får du ju prova dig fram med.
Nu vet jag inte hur välutbildad ponnyn är, men lite öppna och sluta kanske skulle kunna hjälpa till, svag tvärning till att börja med.
Och glöm inte serpentinerna :)
 
Sv: Lösgörande övningar?

Min ena häst funkar inte med just pessoat, så när han ska jobba utan ryttare så tar jag gärna cyklen och honom som handhäst :idea:
Du kan ha hästen inspänd med en gummisnodd och sen jobba den rakt fram och inte bara på böjt spår från marken, vilket kan vara lite jobbigt för en gammal stel häst
 
Sv: Lösgörande övningar?

Skulle vara väldigt försiktig med pessoan på en gammal, stel häst. De hästar jag använt den på (hopphästar i toppkondis) blir ganska möra av den.

Men det är klart, löst spänd och fråga honom vad han tycker. En del hästar gillar den.

Skritta i skogen brukar hjälpa gamla hästar utan att det blir för tufft. Iallafall till att börja med.
 
Sv: Lösgörande övningar?

Skulle också vara försiktigt med pessoa på gammal häst.

Finns så mycket... men en grej som jag tycker är så himla bra är att trava små upphöjda cavaletti, både på rakt och böjt spår (Cavaletti används alldeles för lite! Det är så super!:))
 
Sv: Lösgörande övningar?

Sidvärtsrörelser av alla slag. Gärna varvade med volter och varierat för höger och vänster skänkel.
Tömkörning är också underskattat, mycket effektivare än longering. Om du tömkör med inspänning via tömmarna blir det inte heller så statiskt som med olika hjälptyglar.:bow:
Håller med om att du ska vara försiktig med Pessoasystemet. Som skrivits krullar många bara ihop sig, om den är gammal och otränad är det också risk att den tvingas gå i en form den inte egentligen orkar, med medföljande spänningar i musklerna.
 
Sv: Lösgörande övningar?

Pessoasystemet i sig är ju inte lösgörande, det ser bara till att hästen håller sig i en viss form medan du gör de lösgörande övningarna, så den hade jag skippat faktiskt.

Gör övergångar och sidväresrörelser, lägg in lite cavaletti och gå ut och trampa i skogen. Serpentiner och volter med varierande böjning är såklart också bra. :)
 
Sv: Lösgörande övningar?

Provade det på honom igår faktiskt! Hade den löst & han verkade trivas bra i den och fattade grejen snabbt! :) Jodå det kan han så ska prova lite sånt med! :) Vad menar du med tvärning? :)
 
Sv: Lösgörande övningar?

Det kanske man ska prova, han är så snäll så hade säkert fungerat hur bra som helst! :) Har en snodd hängandes i stallet, ska sätta på den nästa gång vi jobbar på banan och se vad han tycker! :) tack!
 
Sv: Lösgörande övningar?

Provade den på honom igår faktiskt! Det gick hur bra som helst. Hade den löst spänd och höll bara på 10-15 minuter men han verkade tycka om den och fattade grejen snabbt! Men som du säger blir dem ju lätt väldigt möra så det får bli korta stunder någon gång ibland för att variera :)

Jo, varierar min ridning väldigt mycket! Han tycker att det blir lite tråkigt att bara gå på banan så rider ut ganska ofta med och det tycker han är superkul! :) Tack!
 
Sv: Lösgörande övningar?

Tack för alla tips! Han tycker att det är lite tråkigt med dressyren så lite cavaletti hade nog varit super för att hålla igång gnistan! :)
 
Sv: Lösgörande övningar?

Det är din uppgift att göra dressyren rolig för honom.
Omväxling och sysselsättning! Gör en övning max 10 steg, sen byter du övning.
Min gamla ponny kunde jag knappt hålla när jag gjorde så, hon blev så jäkla pigg!:D Hon väntade hela tiden på vad vi skulle göra härnäst!
 
Sv: Lösgörande övningar?

Ja precis, det är så viktigt! Åh vad roligt! Det är just det jag försöker uppnå :D ! Låter super! Ska prova det ordentligt ett pass även om det kanske blir några ytterligare steg i volterna och serpentinerna ;).

Något jag fick lära mig tidigt var att det skulle "hända något nytt" i varje varv man rider så man inte bara rider runt, runt, tempoväxling, halt, volt vad som helst, så försöker rätta mig efter det med! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: ylvalill
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp