Lösgörande övningar samt övningar för het häst...

O

overtyre

Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få tips på olika lösgörande övningar, t ex olika slags banor? Jag tycker nämligen att det är viktigt att hästen är lösgjord innan man försöker få den att arbeta i rätt forrm. Jag vill dessutom veta om ni har några bra övningar för just heta hästar?! :crazy:

Är det ingen som vill svara?! :crazy: Jag skulle bli så glad om ngn enstaka person kunde svara...

Skänkelvikning är väldigt lösgörande.

Har du en het häst så rid mycket tempoväxlingar. Hästen blir ofta lydigare för hjälperna.

Skulle kunna skriva en bok om heta hästar men rider dem hellre. Du måste förtydliga vad du vill ha svar på om ngn ska kunna hjälpa dig..

HUR menar du att din häst är het? Vet du varför? (de flesta har ont eller är missnöjda med ridningen och många fodras fel)

Vill du ha tips på dressyrövningar som är lösgjörande?

Iaf, mitt tips är att strunta blankt i tempoväxlingarna. Först och främst ska hästen gå lugnt i ett normalt/lite lägre tempo utan att stressa eller vila öka. Vissa hästar bli lugna av att ridas varv på varv på en stor volt, andra av att hela tiden växla varv, endel av att ridas rakt fram i skogen.

Iaf, inga häftiga rörelser eller hjälper. Altid vara tydlig och ge så enkla hjälper som möjligt som utgår från tydliga sitshjälper.

ALDRIG låta hästen "springa av sig". Det kan man möjligtvis göra med en häst som har för mycket energi och är lung i temperamentet. En het häst blir aldrig trött i huvudet av att springa utan kokar över av ansträngningen och lugnar inte ned sig. Gör den det så är den inte het utan dålig motionerad.

vissa hästar vil ha mkt att änka på för att bli trötta i huvudet medan andra vill lugnt och metodiskt varva ned (tror oftast på det senare, det testar jag först). Tydliga olikheter häst gäller ju som sagt voltern. En häst som "vill" bli trött i huvudet byter man ständigt riktning osv medan en häst som behöver varvas ned metodiskt rids likdant (stora volter och inte en miljon varv, byt så fort hästen coolar ned sig och du kan vända mjukt och försiktigt åt andra hållet).

Dessutom så tycker jag inte att din grundtes riktigt stämmer. En häst kan inte bli lösgjord om den inte arbeta någorlunda i form. Och en het häst blir alt som oftast (inte sett ett enda exempel som talar emot) lugnare om den sänker huvudet. Alltså, be hästen sänka huvudet och böj den, då slutar den springa och detta arbetet utvecklas vidare till volter/raka spår, böjd/rak, övergångar (mjuka och försiktiga ananrs stressar det bara), skänkelvikning, skolor sedan tempoväxlingar när hästen bär sig lugnt och har förtroende för sig. Då kan tempot höjas utan att det slår slit i skallen.

Men fundera först på hur hästen mår.

Olydnaden för hjälperna kommer så småninbom att försvinna om man är tydlig och konsekvent. Vad jag upplevt så blir det bara pannkaka om man försöker "påtvinga" hjälpinlärning genom tempoväxlingar.

Tack så mkt båda två! Med het häst menar jag att hon inte lyssnar för bromsen, utan bara springer iväg. Man måste se till att hon tar bromsen så att hon går lugnt utan att man behöver passa henne hela tiden. Om hon inte tar bromsen pinnar hon bara på hela tiden, som ett lok. Tempoväxlingar funkar utmärkt på henne. Jag håller med dig om att det inte funkar att låta hästen "springa av sig" speciellt inte som hon är en ridskolehäst, och alltså har bra kondition. Okej jag kan hålla med dig om att de nog blir lösgjorda av att gå på tygeln. Men hon har hackamore och knäpper av lätt i nacken och då vill jag inte "lära henne" att göra så. Och jag har märkt att de ggr hon är lösgjord så knäpper hon inte bara av, utan arbetar även med ryggen. Därför vill jag ha en massa bra övningar på det och vad ni brukar tänka på o s v.
Det jag inte fattar är vad du menar med ditt sista inlägg...

Jag vill tillägga att innan man fått igenom bromsen så kan man inte använda skänklarna, då tar hon bara de som framåtdrivande hjälper. På grund av att "ingen" någonsin behöver använda skänklarna på henne (så fort man släpper efter på tygeln ångar hon iväg) eftersom de "aldrig" får igenom bromsen så är hon väldigt svår att böja och lyssnar då inte för skänkeln. Hon är med andra ord en "omöjlig" ponny, men jag älskar henne ändå. Hon är alltså INTE min egna häst, då hade det nog varit lättare... Jag vill hellre att hon går som en stjärnkikare eller ngt annat än att hon knäcker av i nacken. Och för att hon ska gå på tygeln med mig, jag är inte så duktig, så måste hon vara lösgjord <i> innan </i>

Vad utrustningen beträffar, så glider alltid sadeln fram när folk "drar i henne" och då springer hon ju ännu fortare av att det gör ont, så sadeln är nog en stor orsak till att hon bara springer på. Jag skulle önska att hon fick en bättre sadel, men ridskolans ekonomi är inte så värst bra för tillfället... :crazy:

Vill gara få säga en sak först att är det en travare ifårga så tänk på att deras normal tempo kan ses som snabbt i en vanlig ryttares ögon.

Annars tycker jag att något som är bra är att rida över bommar. Då måste hästen tänka till och kan inte bara kuta över, då snubblar den(här tränar du även mycket balans som också är viktig för att hästen ska gå i form). Sick sacka genom koner är också bra.
Jag tycker att halvhalter funkar kanon, iallafall på min häst men se till att alltid få igenom den bara.
En annan sak som man kan göra när hästen eventuellt springer ifån en är att lägga den på en mindre volt, då har den inget val än att sakta ner något för annars blir det för jobbigt och lär sig med tiden att det är jobbigare att springa iväg än att göra som matte säger.

oj jag missade ponny....glöm det om travaren då...

en annan sak med är att det är egentligen inte skänklarna som bestämmer tempot utan sitsen. börjar hon öka luta dig bakåt och sätt dig tungt i sadeln.

Hästarna blir ordentligt uppmjukade om man skrittar fram lite extra, och att hästen får länga på stegen och inte gå och sega eller trippa. En het häst är det viktigt att den vilar på steget i skritt. Använd sätet. Håll om med skänklarna (dvs de ska ligga mot hästens sidor menar jag) redan från början, så blir h*n inte så känslig för dem.

En del hästar är ju heta av ren lathet också, lättare att springa än att jobba. Om sadeln inte passar, kanske du kan rida barbacka? Då blir det kanske lättare för hästen att arbeta med ryggen, om sadeln kanske gör lite ont.

För att undvika att min häst "knäcker i nacken" som han kan göra vid uteritt, kan man ställa hästen åt olika håll, rifa öppna och sluta. Gör bakdels/framdelsvändningar i hörnpasseringar. Dessa saker kan man ju även göra om du rider lektion på hästen.

Ok, då är hon inte en häst jag skulle kalla het utan hon är bara olydig för hjälperna och hennes ut väg är att springa ifrån. Dessa hästarkan ses som het när de "stressar" om man är bestämd mot dem med får man igenom det man vil så blir de lugna igen, det blir inte en häst som är "genuint" het i mina ögon.

För det första så är hackamore ett mycket dåligt val av betsling till en ridskolehäst. Vet alla som sitter på henne att de inte kan ta ledande tygeltag? Kan du inte försöka fixa ett bettlöst alternativ utan hävstång? Fast hästen kanse sticker iväg då...?

Iaf, om tempoväxlingar funkar så fortsätt med dem. Och börja varje ridpass med att checka av att hon tar förhållningar. På hackamore rider du dock ännu mer med eftergifterna ananrs sturntar hästen i bettet öht. Du ska aldrig hålla emot på ngt vis i ett hack (inte bett heller men där kan man åtm få en hyfsad effekt av det, hästen stannar efter en stund) eftersom det är väldigt otydligt om man ser till hur mycket du drar. Mest effekt får du när du precis tagit en mjuk förhållning efter en eftergift, alltså i enkelt form ta och ge med stora eftergifter (precis så att tygeln inte glappar).

När bromsen fungerar så börjar du böja henne för skänkel och sits. Rusar hon iväg så försätter du envetet med din böjning men tar en förhållning. Alltså, så fort hon börjar ånga på så lägger du inte av med böjningen utan håller bara farten nera med "en förhållning i farten" sas. En het häst lägger man ned böjningen och lugnar ned den innan man försöker igen medan man med de flesta andra hästar bör fortsätta eftersom de annars kvick lär sig att springa iväg för då slutar ryttaren begära det som är jobbigt.

Fö så bör hackmore aldrig ridas med stöd i handen som vid engelsk ridning men det är ju inget du kan göra något åt. De fungerar att rida med stöd men du skulle haft det mycket lättare om du hade bettlöst utan hävstång.

Med mitt sista inlägg svarade jag eg till den som svarade dig först. Har man en het häst så kommer lydnanden genom lugn och konsekvens inte av att man, som man kan göra med "vanliga hästar", försöker "tvinga" den att lyssna bättre. Ex då genom tempoväslingar. Man ökar farten (oftast lätt) och försöker sedan minska. Minskar inte hästen så säger man till den. Detta funkar vanligtvis men hetsar hästen upp sig så slår det slint i skallen och det enda den lär sig är att ryttaren är obehaglig och kan bli arg därför vågar den inte vänta och lyssna utan springer iväg ännu mera. På dessa hästar låter man bli att öka till de är så förtroliga att de inte "stänger av" ryttaren om ngt blir fel, det vill säga men lär dem att ta en tillsägelse utan att bli knas. Detta kräver mkt arbete och därför låter man bli situationer som stressar för mkt och kräver tillsägelse (i detta fall ökningar eftersom bromsen inte fungerar) och etablerar lugnt och metodiskt förhållningarna i lägre tempon och genom andra övningar.

Detta gällde som sagt inte din häst ;)

hur kan du säga att man inte ska rida tempoväxlingar på heta hästar?? det är ju det mest lösgjörande och dessutom så gör det att hästen lyssnar mer på hjälperna!
att bara rida runt runt o få hästen att gå långsamt och lugnt hjälper kanske tillfälligt, men inte i längden! och rider man så kommer man förmodligen få hästen på frambenen tillslut.

och det du säger om att man ska få hästen att böja på nacken så lugnar den sig, ja vet inte hur du menar men det låter som om du tycker att man bara ska få hästen att böja lite fint på nacken så blir den lugn sen! det hjälper ju inte att den böjer på nacken, om den inte arbetar rätt. och för att få den att arbeta rätt så måste man få hästen lösgjord! och enklaste sättet att börja lösgjöringen är att rida tempoväxlingar! sedan kan man börja med övriga lösgjörande saker som skänkelvikning, öppna, sluta osv..

däermot håller jag med dig helt om att man inte ska låta hästen springa av sig!! :) för sånt hjälper aldrig..

enligt mig så är tempoväxlingar guld värda!! :D man kan helt enkelt inte rida för mycket tempoväxligar!!

Har fått reda på att när hästen går lägre med huvudet så släpps endorfiner som gör att hästen blir lugnare. Tänker man efter så stämmer det väl.
En het häst springer gärna uppåt med huvudet och en häst som går iform med lite lägre huvud är oftst lite lugnare och sansad.
Detta är konstaterat på en clinic med Bo Tibblin.

Tål kanske att tänkas på :confused:

Jaså, det visste jag inte. Fast det stämmer nog, nu när du säger det... :)

Jag vill tillägga att innan man fått igenom bromsen så kan man inte använda skänklarna, då tar hon bara de som framåtdrivande hjälper. På grund av att "ingen" någonsin behöver använda skänklarna på henne (så fort man släpper efter på tygeln ångar hon iväg) eftersom de "aldrig" får igenom bromsen så är hon väldigt svår att böja och lyssnar då inte för skänkeln. Hon är med andra ord en "omöjlig" ponny, men jag älskar henne ändå. Hon är alltså INTE min egna häst, då hade det nog varit lättare... Jag vill hellre att hon går som en stjärnkikare eller ngt annat än att hon knäcker av i nacken. Och för att hon ska gå på tygeln med mig, jag är inte så duktig, så måste hon vara lösgjord <i> innan </i>

Vad utrustningen beträffar, så glider alltid sadeln fram när folk "drar i henne" och då springer hon ju ännu fortare av att det gör ont, så sadeln är nog en stor orsak till att hon bara springer på. Jag skulle önska att hon fick en bättre sadel, men ridskolans ekonomi är inte så värst bra för tillfället... :crazy:

Skänkla mer och prova att ge mer tygel. Bestäm en tygellängd och rid hästen in mot bettet, då får hon eftergift av sig självt när hon samlar sig. Sysselsätt henne med volter, serpentiner och rid i olika krumelurer.
Och tjata och gör vad du kan för att få en sadel som passar.

hur kan du säga att man inte ska rida tempoväxlingar på heta hästar?? det är ju det mest lösgjörande och dessutom så gör det att hästen lyssnar mer på hjälperna!
att bara rida runt runt o få hästen att gå långsamt och lugnt hjälper kanske tillfälligt, men inte i längden! och rider man så kommer man förmodligen få hästen på frambenen tillslut.

Ojoj, isf har du inte ridit en vad jag skulle kalla het häst. Skulle jag börja tjafsa med mitt heta lånesto om avsaktningar skulle hon explodera. INTE för att hon är olydig, utan för att hon så gärna vill vara till lags men det är något som kör ihop sig i huvudet på henne. Hon vill så gärna men hon kan bara inte. Om man däremot ger henne lite längre tyglar, tar in henne på en volt och låter henne trava och ev. galoppera lite om hon tar den så lugnar hon ner sig och börjar TÄNKA. Och det är först då man kan börja fundera på form och samling.
Samma sak gäller min egen häst, även om han är bättre nu, och hästen jag är medryttare på.
Tempoväxlingar gör bara mina hästar spända, inte lösgjorda.

Jag snackar om hästar som är enligt mig heta, dvs det hjälper inte att tjata/bestämma genom tempoväxlingar osv. Hästar som enligt min mening är heta de fungerar helt eneklt inte om man ska börja bestäma/ändra massa i ridningen, de behöver varva ned innan de blir kontaktbara.

Fö så är tempoväxlingar aldrig bra om de inte utförs rätt, de inbjuder till att hamna på bogarna. Dvs hästen måste ha ett visst mått av lösgjordhet och bärighet samt en säker takt och bra balans INNAN man börjar förändra tempot. På en het häste behöver man dessutom ha fått in ett lugn och en trygghet i ridningen för att de inte ska "stänga av" (dvs bli blockerade i huvudet, precis som unghästar blir om man skäller på dem när de inte förstår). Den tryggheten och det lugnet får man genom att befästa det i tempon som hästen klarar av utan att börja stressa, inte genom att tillrättavisa.

Man behöver inte rida långsamt (dvs undertempo som ger framvikt) utan i en ngt lägre takt än "vanligt" just för att hästen ska få in den lugna takten i kroppen. då hjälper den sig själv att varva ned, bekvämt ;)

Tycker fortf att tempoxälingar är riktigt dålig lösgjörande övning att börja med men iaf ;) Nej hästen ska inte böja lite fint på nacken. Den ska kunna slappna av såpass mkt att den börjar tänka framåt-nedåt. Då kommer sänkningen av nacken jag menar. Detta har INGET med form att göra, det är helt enkelt avslappningsövningar för hästen innan man kan börja tänka på ridning och form. Så länge hästen inte sänker nacken och sträcker sig framåt-nedåt mot bettet (inte hänga) så kan man öht inte göra något med hästen utan att det sliter onödigt mkt på den just eftersom rygg/bakbensverksamhet är obefintligt/går inte rätt genom kroppen då hästen inte slappnar av i överlinjen.

Är så flummig nu. Fråga mer om det blev oklart..

Skriver bara en kort övning som jag brukar anvnda.
Har en fd. travare som ibland kan bli ganska pigg och uppjagad - gillar fart. När detta händer vid dressyrridning så faller allt. Han tappar steget(som för övrigt är mycket stort, vilande och avslappnat), formen faller och han spänner sig i hela kroppen. Dessutom går allt väldigt fort vilket gör att man tar i hästen = hästen trycks ihop och blir ännu mer spänd + kortar steget.

Det jag gör då är att jag låter honom trava och släpper tyglarna. Sedan tar jag i endast innertygeln(den andra handen släpper helt tygeln) och sedan styr jag in honom på en medelstor/liten volt. Sedan låter jag honom trava där medan jag stör honom minimalt, samt endast styr med innerhanden som jag håller in mot mitten för att visa vägen. Brukar även lätta lite i sadeln för att avlata hästens rygg vilket gör det lättare för den att slappna av i överlinjen. Efter några varv märker hästen att för att inte ramla omkull måste den samla sig, samt dra ner tempot - vilket den då gör. Plötsligt har man en väl balanserad häst utan att egentligen behöva göra någonting alls. Det bevisar ganska tydligt hur mycket vi påverkar våra hästar med tyglarna.

När hästen har balanserat sig och börjat slappna av - steget återkommer - så kan man sakta öka voltens storlek och fånga upp hästen i tyglarna igen.

Han tillägga att jag även gjort så på andra hästar än min egen och det har givit samma resultat.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 270
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
553
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka