Lösgörande övningar samt övningar för het häst...

Beroende på hur välridna hästarna är så kan man variera din övning, som är mkt bra! :idea:

För min del så låter jag ALLTID innertygelna vara, det skam an h e l s t göra men funkar det för dig så kör på det ;) Jag lägger istället yttertyglen mot halsen och styr med kroppen/ytterskänkeln vilket gör att man hjälper hästen lite mer än i din övning. Man ber hästen hålla ihop yttersidan (som är grunden till ngn stabilitet öht) och när hästen lugnar sig så börjar den söka stöd på ytttertygeln (böjer sig inåt och söker sig framåt-nedåt) och man kan samla ihop tyglarna som du säger.

Din övning är lite "taskigare" (inget ont menat) för du hjälper hästen snarare att "trilla". Vissa hästar funkar bättre om man ställer ett ultimatum, som du gör - spring och tapap balansen eller balansera dig. Medan andra behöver lite hjälp på vägen för att hitta balansen igen. Säger inte att "mitt" eller "ditt" sätt är bra bara att man kan variera övningen lite om den inte fungerar.

Grundprincipen är dock bra ;) Fast vissa hästar (individer jue;) ) tar detta som ett sätt att springa av sig (oftats mkt heta personligheter som inte varvar ned själva utan jagar upp sig mer, skulle tror att din häst är lite mer pigg än het i mina ögon av din beskrivning) och jagar bara upp sig avv att tappa balansen och "tvingas" in på en liten volt, de dämpar sig inte utan stänger av psykiskt.

Jag lägger istället yttertyglen mot halsen och styr med kroppen/ytterskänkeln vilket gör att man hjälper hästen lite mer än i din övning.

Men det är just det som är syftet i övningen. Att man inte ska hjälpa hästen. När jag tar till denna övning så har det gått så långt att mina samlande hjälper bara gör hästen kortare och spändare. Alltså låter jag honom gå helt fri för att han ska kunna slappna av från mina hjälper. När man styr in på en volt så balanserar man hästen med säte och yttertygel. Men när hästen är så här het och upprörd så gör detta ingen nytta för att hästen ska slappna av. Snarare tvärt om efter som att hästen då inte behöver tänka på balansen och istället kan fortsätta spänna sig och gå i för högt tempo. Om man istället lämnar hela ansvaret till hästen måste den av egen kraft samla sig och balansera upp sig själv, samt minska tempot. Steget ökar då oftast i storlek och blir mer vilande när hästen slappnar av. Innertygeln leder bara försiktigt för att hästen ska veta vart vägen går. Ledandet skall heller inte vara helt konstant utan "känna" hästen. Oftast behöver man bara vara tydlig första varven och sedan kan även den hänga löst största delen av tiden.

Om du då skulle styra hästen med sits och balansen så skulle man ju ta bort syftet med övnongen. :p Vi kanske talar om olika tillstånd?

Ska kanske säga att volten inte ska vara så liten att hästen faller omkull. :cool: Dessutom ska man börja försiktigt och sedan minska den vartefter hästen finner balansen och tempot. Som sagt, vi talar antagligen om olika tillstånd. Meningen är att man inte ska rida den utan låta den vara så mycket som möjligt så att den får tänka och handla själv. Utan att behöva störas av ryttaren(mer än av den ledande tygeln).

spring och tapap balansen eller balansera dig.

Ja, faktist. :smirk: Istället för att försöka tvinga hästen att lugna sig så låter man den bestämma själv. Spring fort och obalanserat eller minska tempot och få kontroll på situationen. Anledningen till obalansen beror med största sannolikhet på ryttaren. En häst kan nämligen utan problem balansera sin kropp och den kan utan problem gå lugnt. Sålänge den inte störs av en ryttare. Just därför släpper man - för att störa hästen så lite som möjligt.
En ryttarens "balanshjälper" kan mer än sällan verka som ett störande element för just balansen. Om vi istället släpper hästen så kan den utan problem lösa det.

Ryttaren ger hästen ansvaret över situationen. En häst i frihet går inte obalanserat i någon situation, och oavsett om den har ryttare eller inte så försöker den alltid gå balanserat. Anledningen att man går in på en volt är för att där måste hästen anstränga sig mer för att finna balansen. På en raksträcka kan den fortfarande spänna sig - och ändå vara balanserad. Dessutom är det lösgörnade för hästen att böja kroppen.

Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Aha ;) Nu fattade jag mer vad du menade :idea:

För mig har det aldrig fungerat (inte försökt överdrivet mkt då andra sätt funkat) det var därför jag var lite kritisk ;) Men tack för en bra förklaring!!

:bow:

Okej. Man skulle ju kunna jämföra det med longering. Fast med ryttare. Hästen "ramlar" ju inte när man longerar heller. ;)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
553
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka