lösgörande gymnastikhoppning

C

compis

Dela med er av era bästa lösgörande hoppövningar, som passar mindre rutinerade hästar! :)

Sv: lösgörande gymnastikhoppning

Jag brukar sätta ett brett kryss på medellinjen när jag gymnastikhoppar och rida som en 8 över det och byta galopp. Beroende på hur rutinerad hästen är höjer jag "sidorna" på krysset. Alltså skållorna kanske ligger på 1m men det är bara 60cm på själva krysset, om du fattar :p

Jag brukar sätta ett brett kryss på medellinjen när jag gymnastikhoppar och rida som en 8 över det och byta galopp. Beroende på hur rutinerad hästen är höjer jag "sidorna" på krysset. Alltså skållorna kanske ligger på 1m men det är bara 60cm på själva krysset, om du fattar :p

jaa,den är bra! kan va nog så avancerat med endast ett hinder vissa dagar (;

Studs som byggs i hörnet. Hästen tvingas sätta under sig, och väggen bromsar så att den inte kan hoppa på fart. Har själv 2,20 m mellan, men kan ju länga något om hästen är väldigt grön. Men våra 5 åringar gör den utan problem på träningarna.

Annars är alltid studs, 2,5 m mellan(alltså ganska kort) och sedan 6 meter fram till oxer ett bra tips, när hästen tvingas hoppa genom hela kroppen.

Hoppa på volt och mycket låga hinder är väldigt lösgörande om det görs på rätt sätt. Alltså att hästen är mellan hand och skänkel så att man inte drar runt hästen. Blir mer motstånd då än lösgörande.

Hoppa på volt med 4 låga hinder som ett kryss. Variera antalet galoppsprång genom att öka och minska, inte genom att ändra vägen. Idealt kanske 4 språng mellan, så träna på att kunna rida 5 språng eller 3 språng också.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 18 hästar under svensk flagg kom till start vid världsmästerskapet i hoppning för 5- 6- och 7-åringar. Bjurfors Chacco klarade sig bäst...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Helgen bjöd på inte mindre än fyra NM i olika ridsportgrenar. För hoppningens del var de Nordisk-Baltiska Mästerskapen för första gången...
Svar
0
· Visningar
99
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka