Lösgörande arbete

Geysir

Trådstartare
vs ridning i terräng... jo jag undrar - ur hästens perspektiv alltså - om lixom lösgörande arbete vid ridning skulle kunna typ ersättas av att man rider i varierande terräng? Nu pratar jag alltså inte lydnad utan bara hälsan hos hästen, åsså tänkte jag passa på att räkna hur många kommentarer som inte är arga när jag ändå ger mej ut i hetluften:banana:

Sv: Lösgörande arbete

Nej tyvärr kan du inte ersätta det lösgörande arbetet fullt ut genom att rida i varierande terräng, man kan komma långt men inte hela vägen. Varierande terräng ger mycket annat också som både ryttare och häst behöver, styrka, koncentration, koordination, balans osv. När det kommer till lösgörande så är det ett kapitel för sig själv, här gäller det att få muskler att stretcha genom böjningar sidförande och på det sättet får man mjuka och smidiga muskler som är medgörliga.

Du kan ju kombinera, och även rida lösgörande arbete i skogen. Använd dig av hur naturen ser ut, rid volter runt träd, flytta undan för skänkeln eller vänd för ytterhjälper (flytta bogen) när du svänger, rid skänkelvikning där stigen är bred eller på en väg.....
Variation är det bästa för hästen, sätten är många, endast fantasin sätter gränser :)

Jag har hört Vignir Jónasson beskriva hur han lösgör hästar genom att tölta i riktigt ojämn terräng. Och då töltar han FORT! Genom att hästen hela tiden måste korta och länga steget - och inte heller bara kan springa rakt fram utan måste böja kroppen hit och dit så menade han att man fick en mycket lösgjord häst på ett sätt som samtidigt var roligt för hästen.

Om det helt kan ersätta annat lösgörande arbete eller om det bara är ett mycket bra komplement - det kan inte jag bedöma. Men på en häst där man har problem med framåtbjudningen och som "dör" på ridbana borde det ju vara ett mycket bra alternativ till "vanliga" lösgörande övningar. Sedan gäller det ju att våga rida på i friskt tempo i den terrängen också. Han visade bl a på ett riktigt stenigt område som skulle kunna användas i detta syfte - och där skulle då i alla fall jag fega ur...

Då kanske han utgår ifrån att hästen ifråga är vältränad och orkar med sådant.
Själv tycker jag det räcker att ta det lugnt i skogen, rida noga, men ändå utnyttja träd att rida runt, ojämnheter och små klättringar, men mera fart där det känns säkert för mig som halvklantig ryttare. Hästen växer ju också av att klara av mariga ställen, får bättre självförtroende och blir gladare.

Ur hälsosynpunkt tror jag att de flesta hästar mår bäst av en varierad träning. Man varvar helt enkelt terrängridning med lösgörande arbete. Sen beroende på vad man har för häst och för mål så kan man välja hur mkt. av dessa man vill ägna sig åt. En turridningshäst mår bra av ett ordentligt lösgörande arbete och tävlingshästen behöver kanske ridas mer i terrängen.

Att bara sitta på hästen när den går på varierad terräng kan inte ersätta lösgörande arbete. Helst utav allt så ska man kombinera det! både uteridning, träning i paddock och sen variera träningen !
Man kan ex. träna ökad tölt på en väg, eller varför inte göra skänkelvikningar fram och tillbaka på en rakväg? eller rida volter runt ett träd?
Man måste inte antingen rida dressyr i paddock eller "skogsmulla" i skogen. Alla dressyrövningar du gör i paddock kan du göra i skogen.

Jag brukar göra både och under ett ridpass ibland. Ex. först skritta fram och tillbaka till hingsthagen (ca 1km), sen rida lite skänkelvikningar, öppna osv i paddock, sen går jag ut på vägen och rider lite övergångar fram och tillbaka.. och avslutar med att jogga och skritta av en liten runda i skogen.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 282
Senast: Mumfie
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 410
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka