Lösgöra bogarna!

Sv: Lösgöra bogarna!

Håller med om hästen är inte lösgjord från den är som en gummiboll att rida. Hästen kan inte vara delvis lösgjord nej. Sen kan vissa hästar ha problem områden som de har svårare med.

Tex om min häst från ''träningsverk'' så sätter de sig i bogarna direkt. Känner det direkt när man hoppar upp och skrittar fram. De dagarna man gör de så lösgör jag bara tills han är igenom. Nu är det inte så ofta längre. Men jag stretchar fortfarande efter hårda pass för att han inte ska behöva få träningsverk. Precis som vi människor ska stretcha. :)

Det bästa är att ET:n berättar hur man ska stretcha så man inte gör mer skada än nytta. Fick lära mig senast förra veckan att man helst inte ska stretcha bakbenen bakåt för det kan göra ligamenten i knäna lösa..

En häst med dylik problematik som panik etc. ska ju inte ridas alls innan den är utredd.

Och jo, jag tror på mitt, och det ska man ju :D
Men det finns ju ngt som kallas smärtminne, även om hästen är utredd och behandlad och smärtfri så kan han reagera med panik eller rädsla länge efter att smärtan släppt (flera år tom) i de situationer som tidigare varir förknippade med smärta. De är ju det där med hästminne...

För att lägga mig C_L och Lancets diskussion så tycker jag att ni har era poänger båda två. Vi tjänar mkt på att jobba med oss själva och det underlättar enormt mkt i kommunkationen med hästen. Lättare att vara tydlig och göra det enkelt för hästen om ryttaren har koll på sin kropp. Men det är långt ifrån hela lösningen, det räcker inte att enbart fokusera på sig sjäv. En häst med låsningar, och bagage med sig från tidigare ryttares hjälper, misstag och metoder kommer inte att direkt rätta sig efter ryttarens sits och balans. Snarare tvärtom, säg att hästen är sned åt ett håll. För att kompensera detta så kommer han att flytta över ryttaren (vikten) till den starka sidan och bära mer där. Ryttaren jobbar med sin snedhet (ingen är ju 100% rak) och får problem, vargör? Jo hästen vill ändå ha över ryttaren på sin starka sida och blir irriterad över att ryttaren vill sitta rakt (vilket hästen antagligen uppfattar som snett). Detta måste ryttaren jobba med, hon måste sitta över lite på den svaga sidan hos hästen och med övningar få hästen att arbeta med sin svaga sida. Detta tar tid och hästen kommer att protestera för att man får den ur den balans som han hittat. Lägg då till att ryttaren samtidigt måste kämpa med att hålla sig själv rak, kunna skilja på när hästen inte är det samt att stärka upp den svaga sidan utan att glömma bort den starka. Då börjar man förstå hur stort och komplex denna sport är. Man måste ha alla delar för att lyckas och helst kunna kombinera alla samtidigt. Därför kan man inte enbart jobba med sitsen eller enbart fokusera på hästen för den ena funkar inet utan den andra...

Fast det beror på hur man strechar bakåt. Man ska böja knät och sedan föra överbenet bakåt, absolut inte mkt. Känner man att man kan göra mkt ska man låta bli, då sitter ju inte stelheten där.

Delvis KL (svarar alla i ett inlägg)

Först och främst, tack för många tips och synpunkter - mycket känner jag igen men bra att få perspektiv och översikt på det!

Att jag har en oerhört viktig roll i det hela är självklart; jag är lite kort över axlarna framtill men har fått några smarta övningar av min naprapat och har blivit bättre över sommaren. Det som jag märker med min sits är att min och hästens lösgjordhet kan vara antingen en positiv eller negativ spiral: om hästen går kanonfint sträcker jag automatiskt upp mig (och får ordning på axlarna) och då fortsätter ju hästen gå fint - likadant om hästen tjafsar och går emot, då hamnar jag en sämre sits och glömmer axlarna (eftersom jag som sagt är lite kort över axlarna kan jag inte bara slappna av utan måste jobba aktivt för att hålla axlarna i position - inte spänd men aktiv) osv.

Även hästen är regelbundet behandlad av massör. Han har haft spänningar i ryggen, framför allt ländryggen och även lite ont av sadeln vid mankpartiet. Sadeln är omstoppad i våras och hästen är inte längre spänd i ryggen; jag känner igenom och masserar efter varje ridpass (även bogarna, men där har jag svårare med min ganska basala massage-kunskap). Sadelmakaren var och kollade sadeln på nytt för några veckor sedan och den låg bra. Vad gäller stretching pratade jag med massören senast hon var här och hon tyckte att om jag inte hade ganska stor kunskap av stretching kunde jag lika gärna låta bli, kanske tänja frambenen lite försiktigt efter hårda ridpass men att jag kunde göra mer skada än nytta om jag försökte stretcha mycket och ofta.

Jag håller med om att en häst inte kan vara "delvis lösgjord", utan är hästen losgelassen så är den det i hela kroppen. När jag får igenom hästen så är han ju även loss i bogarna och går kanonfint, är mjuk och spänstig och rör sig genom kroppen. Men skälet till att jag vill ha lösgörande övningar som specificerar sig på bogarna är att "nyckeln" till lösgjordheten sitter där just nu. När jag har mjukat upp och jobbat igenom bogarna kommer resten ganska naturligt. Jag hoppas och tror att detta kommer att bli lättare när han har byggt ännu lite mer muskler - men för att bygga rätt måste jag komma förbi hans spänningar och låsningar. Men kanske förstår jag inte riktigt Blandrastiks inlägg - menar du att en lösgjord häst ALLTID är lösgjord oavsett vad? Min erfarenhet är att hästar är byggda på olika sätt och har olika förutsättningar - en välriden, välmusklad häst har en naturlig lösgjordhet och är lättare än en sämre musklad häst att få mjuk och lydig, men fortfarande krävs det en del ridning från ryttaren för att mjuka upp och lösa spänningar. Även OS-gymnasterna, som är både starka och smidiga, får massage och stretchar, och även de kan ha spänningar och låsningar.

Tack, som sagt, för alla svar och synpunkter - fortsätt gärna diskutera!

Det finns ju så många muskler i bogpartiet.
Då jag tagit islandslektioner har vi fått jobba mycket med att försöka mjuka upp bogarna, och oftast har det handlat om "halv öppna", hästen ställd i halsen men inte bålen.
Har en häst som kan bli stel i de muskler som ska lyfta frambenen om man inte är noga med att få över kraften bakåt, på henne hjälper massage bra, och att tömköra med minskade/ökade volter.
Fick även en stretchövning av ET, men det gällde ju specifika muskler, och om man inte är säker så låter man väl kanske hellre bli?

Blir så full i skratt åt det här, för det stämmer verkligen på min häst och mig.

Jag kan gå långt tillbaka i tiden och se samma problem hos mig och hästen, nu blev jag påmind om detta igen av ditt inlägg då jag har fått låsningar i höger axel och T har lite problem att bli loss i höger bog

:o

Sen är det upp till var och en att tro vad de vill men jag kan "bara" konstatera att så är fallet för oss :rofl:

:eek:

Häftigt att dinhäst får träningsvärk!
Vi pratade om det förut när en häst i stallet hade fått tränisgsvärk, den hade jobbats och sedan ställts in i box. (Det var en ridhäst) Att om de får gå ut i en vanlig hage efter pass så får de inte tränisngvärk. Det gäller travhästar i träning- hur var det med din häst- ställdes den in i box eller fick gå ut i hage, normal som hästen kan röra sig i i alla gångarter, eller blev den istallad eller liten ruthage?

men allvarligt!?

Min häst fick träningsvärk efter hoppkurs och han gick ute dygnet runt på bete.

Även fast hästen är ute och rör på sig så innebär inte det heller att den faktiskt rör på sig som den "borde".

Det lilla jag vet om träning så hjälper det inte att konstant röra på sig för att undvika träningsvärk - sen måste man ju också sova och då stelnar man ju till..

Eftersom jag oftast tränar senare på kvällarna så blir det ju för det mesta box efter. Men eftersom jag har lärt mig min hästs ''problem'' så om jag skrittar av länge och sen stretchar så får han inte längre problemet med bogarna. Men för min häst så hjälpte det att först få loss bogarna med hjälp av Et och sen kan man själv hålla dem friska sen genom ridning och stretching efter hårda pass.

Sen är det ju svårt att helt undvika träningsverk om vi tex på ett räningspass jobbat mycket med piruetter och samling så känns det ganska så självklart för mig att hästen kommer känna det lite dagen efter. Precis som vi människor gör.

Häftigt att dinhäst får träningsvärk!
Vi pratade om det förut när en häst i stallet hade fått tränisgsvärk, den hade jobbats och sedan ställts in i box. (Det var en ridhäst) Att om de får gå ut i en vanlig hage efter pass så får de inte tränisngvärk. Det gäller travhästar i träning- hur var det med din häst- ställdes den in i box eller fick gå ut i hage, normal som hästen kan röra sig i i alla gångarter, eller blev den istallad eller liten ruthage?

Men det där stämmer ju verkligen inte, en häst som jobbat extra hårt får träningsvärk även om den går ute. Om jag tränar hårdare och sen rör mej hela dagen så får jag i alla fall träningsvärk.

Tror du färväxlar med att stå och stelna till efter ett hårdare pass, som om jag lägger mej i sängen efter det så blir jag nog stelare först när jag rör mej igen. Men träningsvärk får jag vilket som.

Ja, det talar ju för den forskning som säger att bromsande rörelser ger mest träningsvärk...som för människor att springa i nerförsbacke, sittups osv. för hästar en piruett eller samling...

Jag hade inte förr stött på fall med träningsvärk på hästar- på travhästar har man ju pulsklocka för att "sluta i tid" och att de blir inte stela om de får gå ut i hage efter- eller också gäller det kanske bara en viss typ av hästar med mycket av en viss muskeltyp? Som vissa som har lätt att dra på sig korsförlamning och vissa inte.

Väldigt o.t Tillbaka till lösgörande av bogarna!

Men pulsen har ju knappast något att göra med muskelstyrkan.

Vi har en travhäst som trots pulsklocka får träningsvärk.
Klart hästar får det!

KL

jag upplever på min lite bogtunga arab att så fort hon hittar bärighet så bara lyfter frambenen och hon upplevs inte alls bogstel. Men om hon gått ett normalt ganska lätt pass i för mkt framvikt så direkt har bogmuskulaturen styvat till sig.

Sekvenser där hon verkligen vinklar om sig bak kan man få intryck av frambensaktion lite åt spansk skritthållet utan känsla av överdriven ansträngning. Alltså, framdelen bara lättar och steget blir luftigt. Hittar hon styrkan bak så omedelbart ser man hur diagonalerna lättar från marken och hela hästen förvandlas.

Men då hon ofta rids i lite halvdan bärighet, av ovan ryttare och ute i skog o mark så måste jag hålla efter med massage och stretching för att inte lägga för hårt tryck på lederna i frambenen.

Jag brukar bara stretcha i "färdriktningen", inte åt sidorna, tycker man kommer åt det mesta ändå, om de verkligen sträcker ut och får "långa ben" så alla delar kring bogen påverkas. Så det inte bara blir armbågstöj utan riktig bogrotation.
Det tar ända bak i länden och upp mot nacken.

Intressant är att då travaren oxå får lite sämre bärighet kan han upplevas rejält bogOFRI, kort och stum i framsteget. Men om man provar lite stretch så är bogarna totalt lealösa och har noll spänning, helt fritt och utan motstånd och nöjd häst fast man tar ut rörelsen till max. Då har problemet kommit bakifrån och bakkärran behöver stretchas, tex efter att ha gått skrittintervaller i tryckvagnen.
Till 100 % så sitter det då spänningar i hamstring och gluteus då som har hindat bakbenen från att sträckas nog långt fram. Skulle man pressa på samling skulle man nog få "ihopvikt" kors utan riktig mjuk känsla genom ryggen.
Väl mjuk i bakbenen så lättar han fram och lyfter och blir stunsig igen.
Ser oftast bogarna bli ett följdproblem som är trist att hålla efter om man vet varför de överbelastas.

Har masserat o stretchat några hundra hästar och har bara hittat några få som varit helt loss i sin konstitution. oftast sitter det fast lite varstans, ett fåtal verkar ha "lealös-gener och kan träna utan att bygga upp spänning efter hårda pass som behöver hållas efter. Men de flesta ryttare o andra tränare har upplevt en megaskillnad efter djupmassage och så har hästen sakta återgått till sitt halvstyva läge igen.
Så, jag spånar mkt på hur man ska få behålla dansörens mjukhet och få njuta av dans mest hela tiden! Intressant är det!

Liknande trådar

Träning Har en häst som är väldigt rörlig i bogarna men har svårt att trampa under sig ordentligt och orkar inte trampa över med bakbenen i...
Svar
3
· Visningar
1 412
L
Dressyr Hej! Jag är ny till forumet så hoppas det här hamnar på rätt ställe. Jag bor i Sydafrika och har börjat rida igen efter en hiatus på...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: LindaSydafrika
·
Ridning Min häst får inte ridas på några månader men däremot så har vi fått order om att stärka honom via tömkörning och skogspromenader. Han...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Boerperd
·
F
Dressyr Hej! Jag har ett svenskt halvblod efter Bellini (om någon vill veta). En väldigt känslig häst med mycket motor! När jag rider så är...
Svar
7
· Visningar
2 214
Senast: jacko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur