Sv: Lösgöra bogarna!
Delvis KL (svarar alla i ett inlägg)
Först och främst, tack för många tips och synpunkter - mycket känner jag igen men bra att få perspektiv och översikt på det!
Att jag har en oerhört viktig roll i det hela är självklart; jag är lite kort över axlarna framtill men har fått några smarta övningar av min naprapat och har blivit bättre över sommaren. Det som jag märker med min sits är att min och hästens lösgjordhet kan vara antingen en positiv eller negativ spiral: om hästen går kanonfint sträcker jag automatiskt upp mig (och får ordning på axlarna) och då fortsätter ju hästen gå fint - likadant om hästen tjafsar och går emot, då hamnar jag en sämre sits och glömmer axlarna (eftersom jag som sagt är lite kort över axlarna kan jag inte bara slappna av utan måste jobba aktivt för att hålla axlarna i position - inte spänd men aktiv) osv.
Även hästen är regelbundet behandlad av massör. Han har haft spänningar i ryggen, framför allt ländryggen och även lite ont av sadeln vid mankpartiet. Sadeln är omstoppad i våras och hästen är inte längre spänd i ryggen; jag känner igenom och masserar efter varje ridpass (även bogarna, men där har jag svårare med min ganska basala massage-kunskap). Sadelmakaren var och kollade sadeln på nytt för några veckor sedan och den låg bra. Vad gäller stretching pratade jag med massören senast hon var här och hon tyckte att om jag inte hade ganska stor kunskap av stretching kunde jag lika gärna låta bli, kanske tänja frambenen lite försiktigt efter hårda ridpass men att jag kunde göra mer skada än nytta om jag försökte stretcha mycket och ofta.
Jag håller med om att en häst inte kan vara "delvis lösgjord", utan är hästen losgelassen så är den det i hela kroppen. När jag får igenom hästen så är han ju även loss i bogarna och går kanonfint, är mjuk och spänstig och rör sig genom kroppen. Men skälet till att jag vill ha lösgörande övningar som specificerar sig på bogarna är att "nyckeln" till lösgjordheten sitter där just nu. När jag har mjukat upp och jobbat igenom bogarna kommer resten ganska naturligt. Jag hoppas och tror att detta kommer att bli lättare när han har byggt ännu lite mer muskler - men för att bygga rätt måste jag komma förbi hans spänningar och låsningar. Men kanske förstår jag inte riktigt Blandrastiks inlägg - menar du att en lösgjord häst ALLTID är lösgjord oavsett vad? Min erfarenhet är att hästar är byggda på olika sätt och har olika förutsättningar - en välriden, välmusklad häst har en naturlig lösgjordhet och är lättare än en sämre musklad häst att få mjuk och lydig, men fortfarande krävs det en del ridning från ryttaren för att mjuka upp och lösa spänningar. Även OS-gymnasterna, som är både starka och smidiga, får massage och stretchar, och även de kan ha spänningar och låsningar.
Tack, som sagt, för alla svar och synpunkter - fortsätt gärna diskutera!