Lösgjordhets övningar

W

wannehavefun

Har ni tips pålite olika lösgörande övningar?
Bara roligt att höra olika versioner....
bring it on!

Sv: Lösgjordhets övningar

Ett exempel på att lösgöra och värma upp hästen är att rida på volt och sidföra hästen på volten flera ggr i båda varven. Sedan sidföra och göra framdelsvändningar.

De lösgörande övningarna är skänkelvikning, ryggning, framdelsvändningar och varianter av dessa.
Den övningen som man kan variera mest är vad jag tror skänkelvikningen.
T.ex kan man rida längs medellinjen behålla hästens framdel på medellinjen och flytta bakdelen varierande till höger och vänster eller behåller man bakdelen på medellinjen och varierande flyttar framdelen till höger och vänter om bakdelen eller sitter ryttaren kvar på medellinjen och flyttar bakdelen till höger och framdelen till vänster och tvärtom alltså flyttar både fram och bakdel.

Håller med föregående "talare" om skänkelvikning, ryggning och framdelsvändning. Tycker också att serpentiner funger bra samt tempoväxlingar. Övergångar mellan rätt och förvänd galopp.

Nej, skolor rid inte i lösgörande syfte, skolor rids för att gymnastisera och samla hästen, det är skillnaden mellan lösgörande arbete och skolor.
Iaf enligt vad jag lärt mej...

Senast ändrad av en moderator:

som sagt, skolor KAN ridas i lösgörande syfte. självklart är skolorna samlande om man rider dem med det syftet, men fokuserar man bara på böjningen, ställningen och takten utan att samla spec. blir det lösgörande snarare än samlande anser jag iaf. hästen blir ju inte samlad av sig själv bara för att man kan rida den i lagom böjning med bogen innanför tex.
men för att vara tydlig kan man ju kalla de lösgörande varianterna "bogen in" resp "tagen bakdel"

och i min värld är lösgöra och gymnastisera variationer på samma tema...

Eg är detta ju bara def.skillnader, typ vad man kallar saker och ting. Jag kallar det inte att rida en skola om man bara böjer/ställer hästen. Skolorna är öppna, sluta och förvänd sluta. Rider du bara bakdel in eller framdel in så är det en variant av skänkelvikning. Men det är ju min definition av det hela, så får andra ha den definition de vill...:)

som du säger beror det på vad man kallar saker och ting.
jag står fast vid att man kan rida skolor utan att de är samlande, sen om du inte kallar det skolor så fine.
vad jag ville få fram var att det inte bara är skänkelvikningar, ryggningar och framdelsvändningar som är lösgörande (vilket du skrev i första inlägget)

vad som är lösgörande eller ej beror helt på hur man rider hästen i övningen i fråga. det går att rida lösgörande på rakt spår, precis som man kan rida 100 skänkelvikningar utan att få hästen lösgjord om man inte inverkar rätt.

Blir hästen lösgjord om att man samlar den?

Lösgjordhet kommer före samling. Du kan inte få en ärlig samling i en häst som inte är avspänd.

Beror lösgörandet på att man vid sidförande övningar sträcker ena sidans ryggmuskler och den andra sidan är mjuka?
Min fråga är alltså om det är just detta som är den verksamma, lösgörande faktorn i sidförande övningarna.
För i så fall borde väl även skolorna verka lösgörande?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
333
Senast: MJLee
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka