Lösgjordhet, känslighet, bjudning

B

Beauty_Boss

Halloj, jag vill jättegärna ha Massor av tips på hur nu lösgör era hästar och får de käsnligare. Min är lite skänkeldöv (antagligen pga att ajg hade så flaxiga underskänklar förut och så är jag lite slarvig med att han ska lyssna direkt..) så jag vill att han ska svara kvickt :p Vill även ha tips på hur man får dem att bjuda mer framåt :)

Sv: Lösgjordhet, känslighet, bjudning

Det är väl olika från häst till och häst beroende på utbildningsgrad, kroppsbyggnad, temperament osv. Men jag gör i alla fall så här:

Lösgörande arbete: Trav (lättridning) och galopp på stora raka eller böjda spår. Övergångar och tempoväxlingar (inte för häftiga). Med min häst fungerar även longering bra.

Reaktion på hjälperna: Till exempel övergång från skritt till trav. Halvhalt (vikthjälp, handen står stilla eller tar en lätt förhållning). Ange travtakten med sitsen (svinga med bäckenet som om hästen redan travar). Skänkeln ger en lätt impuls (utan att klämma eller dra upp knä och häl). Var noga med att handen inte bromsar samtdigt, men samtidigt ska tyglen inte slacka. Min tränare brukar säga att man ska "parera framåt", dvs gå fram med handen en eller ett par cm och sedan tillbaka till utgångsläget. Om hästen inte sätter igång i trav här så förstärk med en spöhjälp (hur stark den behöver vara är olika från häst till häst - tillräcklig stark för att få trav helt enkelt).

Om hästen inte alls förstår hjälperna (unghästar eller felridna hästar) funkar det bra att longera den med ryttare. Då kan linföraren ge hjälpen för trav samtidigt som ryttaren och ganska snart förstår hästen vad man vill.

Okej, tack :D Han är 16 år, så han är ingen ungponny ^^ Problemen att han är okänslig gäller främst på tävling då jag sitter och "överrider" samt spänner bäckenet så att han inte ens visar hälften av sitt register (mkt gång i honom) och tappar bjudningen.. men vi jobbar på det.. :)

som lösgörande rider jag mycket skolor och galopparbeten. för at öva upp känsligheten är det övergångar som gäller. stoet som jag tävlar med blir aldrig riktigt lödgjord om man inte kör med galopparbeten medan avelsstoet klarar sig bar utan

Tips:
läs senaste Ridsport. Där finns en 2 sidor lång artikel om träning/inlärning av häst, inklusive vad hjälperna säger hästen och hur den reagerar på om ryttaren kommunicerar tvetydigt eller "ändrar" det den vill med hjälpen/signalen.

med andra ord en artikel om betingning och inlärning. mycket matnyttig.

om din ponny är skänkeldöd och lite loj inför hjälperna så gäller det att betinga om hans inställning till detta.... dvs du måste använda hjälperna på ett nytt sätt, som gör att han om-associerar sin inställing till dem, och kan se dem i en fräsch ny betydelse. Inte helt lätt. Med andra ord är det helt upp till dig hur det lyckas.
rent generellt: lätt och tydlig EN gång med hjälpen, hellre ett litet pet med spöt bakom som förstärkning om han inte svarar. sekunden du börjar nöta och trycka kommer han att känna igen den hjälpen och "slå av".
Kan du komma på bana med detta spelar det mindre roll vilka övningar du rider. du kan börja med att träna upp det på en vanlig grusväg i skogen eller rent allmänt vid uteritt, där han antagligen har mer naturlig framåtbjudning?

Okej, ska se om jag kan köpa den :D

Få se om jag förstått det här rätt, om jag tex. ska sätta ihång i trav och trycker lite lätt med skänkeln och han inte svarar så ska jag peta till med spöt?

Beauty_Boss skrev:
Okej, ska se om jag kan köpa den :D

Få se om jag förstått det här rätt, om jag tex. ska sätta ihång i trav och trycker lite lätt med skänkeln och han inte svarar så ska jag peta till med spöt?

japp det är mitt förslag. då menar jag alltså PETA. bakom skänkeln precis, som om spöet var skänkeln. sen släpp direkt = eftergift. Låt dig INTE inledas i frestelse om han svarar och går några steg för att sen bli seg igen, till att då lägga på skänkeln och "nöta" i gamla banor. det du gör om du förfaller till det är att snabbt lära honom att den "nya" hjälpen inte ger eftergift eller betyder någonting av värde den heller. Upprepa istället det snabba trycket och spö petet, med omedelbar eftergift. beröm när han svarar.
eftergiften är nyckeln, därför att om du nött med skänkeln så är det bristen på eftergift dvs ständigt nötande, som fått honom att stänga av för stimuli av framåt drivande skänkel. förstår du hur jag menar? du måste visa att nu är det en "ny" hjälp som gäller, dvs snabbt tryck med omedelbar belöning som är eftergiften - och att det därmed är mycket trevligare och lönsammare för honom att svara på den!

Okej, tack så mycket :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 036
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar